Musiikki: Musiikin esittäminen
Opetussuunitelman tunnus: KXF25S1
- Tutkintonimike
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Muusikko (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Musiikin tutkinto-ohjelmassa on kaksi tutkintonimikettä: Musiikkipedagogi (AMK) ja Muusikko (AMK). Musiikkipedagogin tutkinnossa suuntaudutaan joko soiton- ja laulunopetukseen (klassinen tai pop/jazz-musiikki) tai varhaisiän musiikkikasvatukseen ja kulttuurihyvinvointiin. Muusikon tutkinnossa suuntaudutaan joko musiikin esittämiseen tai musiikin tekemiseen ja tuottamiseen. Hakijat pyrkivät valintakokeiden kautta suoraan ammatillisiin pääaineisiin.
Musiikkipedagogiopinnot tuottavat yleisen opettajakelpoisuuden. Pedagogikoulutuksen ydintä on taiteellisen ja pedagogisen osaamisen soveltaminen ihmisten hyvinvoinnin tueksi ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Soiton- ja laulunopetuksen pääaineesta valmistuneet saavat pätevyyden toimia eri koulutusasteilla musiikkikentän tehtävissä kuten instrumentin yksilö- ja ryhmäopetuksessa ja yhtyeiden ohjaamisessa. Varhaisiän musiikkikasvatuksen ja kulttuurihyvinvoinnin pääaineesta valmistuneet saavat monipuoliset valmiudet oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukemiseen ja pätevyyden kaikkien ikäryhmien musiikin alkeisopetukseen. Pääaineesta valmistuneet toimivat esim. opettajina musiikkioppilaitoksissa tai kansalais- ja työväenopistoissa, hyvinvointia edistävän luovan toiminnan ammattilaisina ja kehittäjinä sote-palveluissa sekä musiikkitoiminnan toteuttajina yhdistyskentällä.
Koska musiikkipedagogin tutkinto sisältää yleisen opettajakelpoisuuden tuottavat 60 op:een laajuiset pedagogiset opinnot, tutkinto ei tarjoa mahdollisuutta enää tämän lisäksi opiskella 15 tai 30 op:n laajuisia sivuaineen opintoja.
Musiikin esittämisen pääaineesta valmistuneet instrumentalistit ja laulajat toimivat esiintyvinä taiteilijoina rytmimusiikin orkesteri-, yhtye- ja studiomuusikon tehtävissä. Musiikin tekemisen ja tuottamisen pääaineesta valmistuneet hallitsevat säveltämisen, sovittamisen, laulunkirjoituksen sekä musiikkiteknologian ja toimivat esim. musiikki- ja multimedia-alan sisällöntuottajina, äänisuunnittelijoina tai musiikkituotantojen suunnittelijoina ja toteuttajina.
Musiikin tutkinto-ohjelmassa opiskellaan henkilökohtaisten opintosuunnitelmien mukaan, jotka pohjautuvat ammatillisten pääaineiden opetussuunnitelmiin. Opiskelijan oma yksilöllinen polku toteutuu valinnaisten projektiopintojen, työharjoittelun, työelämäosaamisen profiloitumisopintojen sekä vapaasti valittavien opintojen avulla. Opetusta suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteydessä alan työelämätahojen kanssa. Tutkimuksellisuutta, kehittämisosaamista ja innovointikykyä tuetaan opinnoissa työelämäprojektien, konserttitoiminnan sekä työ- ja opetusharjoittelun avulla.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ovat keskeinen osa opintoja. Kansainvälistyminen toteutuu kotikansainvälistymisen (vierailuluennot ja -mestarikurssit), lyhytvaihtojen ja pitempien opiskelijavaihtojaksojen avulla. Tutkinto-ohjelmalla on laaja kansainvälinen partneriverkosto ja asiantuntijamme vaikuttavat aktiivisesti alan kansainvälisissä järjestöissä.
Taidealojen opintosuoritusten yksilöllisestä luonteesta johtuen musiikin tutkinto-ohjelmassa opintojaksot arvioidaan pääasiassa asteikolla hyväksytty / hylätty.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Musiikin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmien kehittämistyö perustuu Euroopan musiikkikorkeakoulujen yhdistys (AEC) julkaisemiin, Erasmus/Polifonia-verkoston määrittelemiin kansainvälisiin osaamis- ja kompetenssikuvauksiin, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n suosituksiin sekä Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n musiikin koulutuksen linjauksiin.
Opetussuunnitelman kehittämiseen em. lähtökohdista ovat osallistuneet pedagogisen henkilökunnan lisäksi opiskelijoiden ja alan työelämän edustajat sekä ammatillinen neuvottelukunta. Opetussuunnitelman kehittämistyön jatkamiseksi on olemassa jatkuva, määritelty ja kuvattu prosessi.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on uusi.
Tietoturva ja AI ovat osana Ammattimuusikon digitaidot -opintojaksoa.
U!reka -opinnot on omana opintojaksona osana musiikkialan ammatilliset yleistaidot -opintokokonaisuutta.
Opetussuunnitelmasta vastaa tutkintovastaava Lea Vartiainen
Opetussuunnitelman teknisestä toteutuksesta vastaa tutkinnon koulutussuunnittelijat Sanna Syrjänen, Anna Finstad ja Aino Holma.
Osaamistavoitteet
Musiikkipedagogin koulutuksesta valmistuessaan opiskelija hallitsee monipuolisesti musiikillisia ja pedagogisia työtapoja ja on pedagogisen vuorovaikutuksen asiantuntija. Opiskelija ymmärtää musiikkikasvatuksen ja kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksia laajalti ja osaa perustella niitä oppijalle, yhteisöille ja yhteiskunnalle. Opiskelija saa valmiudet oman toimintansa reflektointiin, tiimityöskentelyyn ja ammatilliseen vuorovaikutukseen työyhteisöissä.
Musiikkipedagogin vahva muusikon osaaminen rakentuu oman instrumentin taiteelliselle ja tekniselle hallinnalle. Opiskelija kykenee tukemaan oppimista monipuolisin lähestymistavoin sekä osaa ammatillisen pääaineensa mukaisesti hyödyntää taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia.
Muusikon koulutuksesta valmistuva hallitsee laajasti rytmimusiikin eri tyylilajeja ja niiden edellyttämää ilmaisua. Pääaineesta riippuen osaamisen ytimessä ovat joko pitkälle viedyt instrumentti- ja yhtyetaidot tai musiikin luominen, tuottaminen ja teknologia. Opinnoissa tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua monipuolisin musiikin hahmottamista sekä työelämäosaamista kehittävin opinnoin. Opiskelija tunnistaa oman alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutukset ja niiden suomat mahdollisuudet.
Musiikin tutkinto-ohjelmasta valmistuva opiskelija osaa hakea ja jäsennellä tietoa kriittisesti, analysoida ja reflektoida omaa ja toisten työskentelyä ja ilmaista itseään suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa tuottaa ja tulkita nuottikuvaa ja muuta musiikillista graafista ja kirjallista ilmaisua. Opiskelija hahmottaa musiikin kehityslinjoja ja osaa sijoittaa oman tekemisensä historialliseen perspektiiviin. Hän osaa hyödyntää yrittäjämäistä asennetta työelämässä, ymmärtää musiikkialan toimintaa, tekijänoikeuksiin liittyvää lainsäädäntöä ja käytäntöjä sekä musiikkialalla vallitsevia sopimus- ja raportointimenettelyjä.
Valmistuessaan opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä verkostoissa ja toimintaympäristöissä. Hän ymmärtää sosiaalisen kestävyyden merkityksen ja osaa edistää sitä kehittämällä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojaan ja tulevaisuuslukutaitoaan. Työ- ja oppimisympäristössä opiskelija osaa edistää tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta, yhdenvertaisuutta sekä hyvinvointia.
- Lataa liite AMK-opinnäytetyön arviointikehikko FI & EN 2022-3 (pdf, 192.87 kt)
- Lataa liite Music Educator KXF25S1 Competences (pdf, 9.64 kt)
- Lataa liite Musician KXF25S1 Competences (pdf, 10.02 kt)
- Lataa liite Musiikkipedagogi KFX25S1 kompetenssit (pdf, 9.64 kt)
- Lataa liite Muusikko KXF25S1 kompetenssit (pdf, 9.63 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXF25S1-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1018 |
Musiikkialan ammatilliset yleistaidot
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GB43 | Opiskelutaidot (orientaatio) | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GB44 | Ammattimuusikon digitaidot | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GD27 | Ammatillinen ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GD28 | Ammatillinen englanti | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00FW79 | Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GB51 | Luovan alan yrittäjyys | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GB49 | Esiintymistaidot | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GB48 | Ammatillisen profiilin kehittäminen ja markkinointi | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1021 |
Musiikin hahmottaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ88 | Teoria ja säveltapailu 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ89 | Rytmiikka 1 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ90 | Teoria ja säveltapailu 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ91 | Rytmiikka 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ92 | Teoria ja säveltapailu 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FZ93 | Teoria ja säveltapailu 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1013 |
Musiikin esittämisen ammatillisen pääaineen opinnot
(Valitaan kaikki ) |
157 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1043 |
Yhtyesoitto ja musiikin hahmottaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC20 | Populaarimusiikki-workshop ja -ensemble | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC21 | Populaarimusiikin hahmottaminen | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC22 | Populaarimusiikin historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC23 | Jazz-workshop ja -ensemble | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC24 | Jazzmusiikin hahmottaminen | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC25 | Jazzmusiikin historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC26 | Rhythm & Blues -workshop ja -ensemble | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC27 | Rhythm & Blues -musiikin hahmottaminen | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC28 | Rhythm & Blues -musiikin historia | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1044 |
Musiikin esittämisen instrumenttiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
51 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC29 | Instrumenttiopinnot 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC30 | Instrumenttiopinnot 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC31 | Instrumenttiopinnot 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC32 | Instrumenttiopinnot 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC33 | Konsertti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC34 | Instrumenttiopinnot 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC35 | Instrumenttiopinnot 6 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC36 | Instrumenttiopinnot 7 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC37 | Instrumenttiopinnot 8 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC38 | Taiteellinen konserttikokonaisuus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC39 | Taltiointi | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1045 |
Klinikat ja mestarikurssit
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC40 | Klinikat ja mestarikurssit 1 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC41 | Klinikat ja mestarikurssit 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC42 | Klinikat ja mestarikurssit 3 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC43 | Klinikat ja mestarikurssit 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1046 |
Valinnaiset instrumenttiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC44 | Valinnaiset instrumenttiopinnot 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC45 | Valinnaiset instrumenttiopinnot 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1047 |
Musiikin esittämisen syventävät opinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC46 | Muusikon uraohjaus | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC47 | Yhtyesoitto ja musiikkiteknologia muusikon työkaluna 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC48 | Yhtyesoitto ja musiikkiteknologia muusikon työkaluna 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC49 | Musiikin tekeminen 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC50 | Musiikin tekeminen 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC51 | Tekijänoikeus ja musiikkiliiketoiminta | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GA16 | Musiikkialan työelämä | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GA08 | Musiikin johtaminen 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1048 |
Oppimisprojektit
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1049 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC58 | Työharjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00GC59 | Työharjoittelu 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1050 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1016 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00FV31 | Metropolia Minno 1 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00FV32 | Metropolia Minno 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00FV33 | Metropolia Minno 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXF25S1-1017 |
Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 57 | 58 | 49 | 38 | 29 | 28 | 32 | 26 | 22 | 27 | 15 | 23 | 14.5 | 14.5 | 14 | 14 | 16 | 16 | 13 | 13 | 11 | 11 | 13.5 | 13.5 | 7.5 | 7.5 | 11.5 | 11.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
Musiikkipedagogi:kompetenssit
Muusikko:kompetenssit
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022