Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Optometristi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Osteopaatti (ylempi AMK)
Harjoittelu ja työelämäyhteistyö
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Opinnot toteutuvat yhteistyössä työelämän kanssa.
Tutkintovaatimukset ja asetukset
Tutkintosääntö:
>>
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen erityisperiaatteet
Korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla on mahdollisuus hakea aiemmin suoritettujen opintojen ja hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Korkeakoulutasoisen asiantuntijuuden mukainen aiempi osaaminen voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen. Käytänteet on kuvattu tutkintosäännöissä. Ohjeistuksessa sovelletaan elinikäisen oppimisen periaatetta.
Tutkinnon profiili
Katso tutkinnon yleinen kuvaus tutkinto-ohjelman internet-sivuilta: >>
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelmasta valmistuneet osaavat toimia vaativissa kuntoutuksen kehittämis- ja johtamistehtävissä, jotka edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa kuntoutusalan tietoa ja uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset oppimistulokset
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Tutkinnon taso
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opiskelijavaihto
Opiskelijavaihto on mahdollista missä tahansa opintojen vaiheessa.
Erityispääsyvaatimukset
Hakukelpoisia ovat jonkin seuraavista tutkinnoista suorittaneet:
• apuvälineteknikko (AMK),
• fysioterapeutti (AMK),
• geronomi (AMK),
• jalkaterapeutti (AMK),
• kätilö (AMK),
• optometristi (AMK),
• osteopaatti (AMK),
• sairaanhoitaja (AMK),
• sosionomi (AMK),
• terveydenhoitaja (AMK),
• toimintaterapeutti (AMK);
Lisäksi hakukelpoisia ovat:
• kasvatustieteen, lääketieteen, psykologian, terveystieteen, terveydenhuollon tai yhteiskuntatieteen kandidaatit tai maisterit, jotka ovat suorittaneet myös apuneuvoteknikon, fysioterapeutin, kätilön, optikon, sairaanhoitajan, sosiaalikasvattajan, sosiaaliohjaajan, terveydenhoitajan tai toimintaterapeutin opistoasteisen tutkinnon.
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt
Opintojen toteuttaminen
Ylempien ammattikorkeakoulutukintojen laajuus on 60–90 opintopistettä riippuen sitä edeltävän perustutkinnon laajuudesta. Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto on 90 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetuksen kesto on 1½ vuotta, ja lukukaudella on 2–4 lähiopetuspäivää kuukaudessa.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvat syventävät ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö. Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena. Oppimistilanteet koostuvat seminaareista, verkko-opinnoista sekä yksin ja ryhmissä tehdyistä oppimistehtävistä ja asiantuntijaesityksistä. Ohjausmenetelminä käytetään yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjausta.
Tutkinto-ohjelman vastaava
Tutkintovastaava
Kaisa Hartikainen
Puh. +358 50 572 3468
Email: Kaisa.Hartikainen2@metropolia.fi
Kuntoutus (ylempi AMK)
Kuntoutus (ylempi AMK)
Kuntoutus (ylempi AMK)
Kuntoutus (ylempi AMK)
Kuntoutus (ylempi AMK)
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työssään uuden tiedon yhdistämistä aiempiin tietoihin ja tiedon vastuullista käyttöä kuntoutuksessa toimivien parhaaksi
– arvioida kuntoutustoiminnan kehittämisessä tarvittavaa tietoa, tietolähteitä kriittisesti sekä hakea uutta näyttöön perustuvaa tietoa tehokkaasti
– käyttää vuorovaikutuksellisia valmiuksiaan tiedon käsittelyssä oman sekä työ- ja oppimisyhteisönsä osaamisen kehittämiseksi
– arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan laatimalla itselleen kehittymissuunnitelman
– reflektoida ja arvioida itsensä johtamista ja asiantuntijaosaamista osana yhteisön toimintaa
Sisältö
Yksilöllisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen ja näissä kehittyminen
Kuntoutuksen keskeiset tietokannat ja sähköiset dokumentit
Kriittisyys tiedon arvioinnissa
Näyttöön perustuva kuntoutuskäytäntö
Oman osaamisen rakentaminen ja sen kehittyminen yhteisöissä
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.
Syksy 2023: Lähiopetus 6 x 4 h. Itsenäistä työskentelyä 111 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2023
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 07.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Johanna Holvikivi
Vastuuhenkilö
Johanna Holvikivi
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– arvioida eri johtamismallien soveltavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta uudistuvassa kuntoutustoiminnassa ja sen johtamisessa
– valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tulevaisuuden johtamisessa ja kehittämistyössä globalisoituvassa maailmassa
– hyödyntää johtamisen menetelmiä osana työyhteisön kehittämistyötä
– toimia erilaisissa johtamisen toimintakulttuureissa sekä toimintatavoissa eettisesti
Sisältö
Johtamistoiminnan lähtökohdat (asenteet, arvot ja eettisyys), mallit ja muuttuva toimintaympäristö
Johtaminen asioiden ja ihmisten näkökulmista
Osallistavan ja asiakaslähtöisen johtamisen mallit
Monimuotoinen ja moninaisuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Materiaali käydään läpi opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, verkkokeskustelut, tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautettava tehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan 1-5 asteikolla
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Nea Vänskä
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– arvioida kuntoutustoiminnan ja -prosessin rakentuminen asiakasymmärryksen näkökulmasta palvelujärjestelmässä
– jäsentää kuntoutuksen kehitysvaiheet ja niiden merkityksen kuntoutujien kannalta käytännön toiminnassa ja tulevaisuuden kuntoutustoiminnan suuntaamisessa
– soveltaa kuntoutuksen käsitteistöä ja teorioita ja arvioida niiden käyttökelpoisuutta moniasiantuntijuuteen perustuvassa yhteistoiminnassa
– mahdollistaa kuntoutumisen rakentumisen ja ohjauksen paikallisissa toimintaympäristöissä
– soveltaa yhteiskehittelyä yksilöllisen ja yhteisöllisen osaamisen kehittymiseksi kuntoutuksen ja kuntoutumisen yhteisössä.
Sisältö
Kuntoutuksen kehittyminen erilaisissa konteksteissa kansallisesti ja kansainvälisesti
Kuntoutuksen käsitteet ja teoriat
Kuntoutusta ohjaavat lainsäädäntö ja järjestelmät
Vuorovaikutus ja yhteistoiminta kuntoutuksessa
Yhteiskehittely kuntoutuksessa
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely, Työpaja, Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Johanna Holvikivi
Opiskelijaryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– hyödyntää liiketoiminnan, yrittäjyyden ja talouden osaamista julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
– hyödyntää palvelumuotoilua ja tuotekehittelyä kuntoutuspalvelujen kehittämisessä
– edistää ammatillisen asiantuntijuuden markkinointia ja viestintää.
Sisältö
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamisen soveltaminen tuottavissa, tehokkaissa ja vaikuttavissa kuntoutuspalveluissa
Talousprosessit ja kustannuslaskenta kuntoutuspalveluissa
Palvelumuotoilu ja tuotekehittely kuntoutuspalveluissa
Asiantuntijuuden markkinointi ja viestintä kuntoutusalalla
Aika ja paikka
Myllypuron kampus, ohjelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luennot, yhteiskeskustelut, välitehtävät ym.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävät
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan hyväksytty / hylätty periaatteella
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Johanna Holvikivi
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman
Sisältö
Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen
Aika ja paikka
Yhteinen työskentely tapahtuu Myllypuron kampuksella 5 x 4h
Välityöskentely joko itsenäisesti tai pareittain
Opintojakso alkaa 11.1.2024 ja päättyy 21.5.2024. Kokoavan tehtävän palautus 31.5.2024.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuus ja materiaali osoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson keskeiset työskentelymuodot:
- dialoginen keskustelu ja yhteinen kehittäminen
- välitehtävät sekä niiden työstäminen yhdessä
- kirjallisuuteen perehtyminen sekä sote organisaatioiden strategioihin paneutuminen
- luennot
- kokoavan tehtävän työstäminen liittyen opintojaksoon
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden taustaorganisaatioiden strtaegiatyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson kokoava tehtävä tulee palauttaa 31.5.2024 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla 5 x 4 h yhteistä lähityöskentelyä. Muu itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välitehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Lopputehtävästä arvosana.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.
Sisältö
Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä - Kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden arviointi
Tarkoitus:
Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.
Tehtävä:
1) Perehdy alla olevaan kirjallisuuteen ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).
2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.
Palautus:
sari.helenius@metropolia.fi viimeistään 7.2.2024 klo 12.00 kirjallisen työn ohjeita noudattaen.
Kirjallisuus:
Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.
Autti-Rämö, Ilona & Poutiainen, Erja & Seppänen-Järvelä, Riitta 2022. Kuntoutuksen tutkimus ja vaikutusten arviointi. Teoksessa Autti-Rämö, Ilona & Salminen, Anna-Liisa & Rajavaara, Marketta & Melkas, Susanna (toim.). Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim.
Voit käyttää myös muita soveltuvia lähteitä. Tuottavien kielimallien (tekoälyn) käyttö raportoidaan oppimistehtävään viittauskäytännön mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Tuottavien kielimallien käyttö ja dokumentointi ohjeistetaan kussakin opintojakson tehtävässä erikseen.
Kuntoutuksen yamk -opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarjolla Metropolian vapaasti valittavana opintona ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Paikkoja on tarjolla kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Lisätiedot: sari.helenius@metropolia.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Opintopiiri: numeerinen arviointi
Palaute: kirjallinen palaute tehtävistä
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Kaisa Hartikainen
- Nea Vänskä
- Marianne Roivas
- Salla Sipari
- Krista Lehtonen
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– luoda tulevaisuusorientoituneen näkökulman oman työn ja kuntoutustoiminnan kehittämiseen
– arvioida kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja soveltaa erilaisia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
– johtaa kehittäjäkumppanuudessa kuntoutuksen tutkimuksellista kehittämistä
– soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita
– arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistyön hyödynnettävyyttä.
Sisältö
Tutkimuksellinen kehittäminen kuntoutustoiminnan edistämisessä
Tutkimus- ja kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimus- ja kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Kriittinen ajattelu
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023 ja kevätlukukausi 2024
Oppimateriaalit
Opintojaksoon liittyvät materiaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 10 op x 27h = 270h.
Syksy 2023: Lähiopetus 6x4h. Itsenäistä työskentelyä 111h.
Kevät 2024: Lähiopetus 6x4h. Itsenäistä työskentelyä 111h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakaantuu koko lukuvuodelle siten, että 5 opintopistettä suoritetaan syksyllä 2023 ja 5 opintopistettä keväällä 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%
Lisätiedot
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
- Nea Vänskä
- Salla Sipari
- Krista Lehtonen
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella kuntoutuksen kehittämistarpeita yhteistyössä työelämätoimijoiden kanssa ja laatia suunnitelman tutkimus-/ kehittämistyölle
- valita tarkoituksenmukaisia, tutkimuseettisesti perusteltuja, tutkimuksellisia strategioita kuntoutuksen yksilöllisen, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen muutosprosessien vahvistamisessa
Sisältö
Kehittämistarpeen tunnistaminen, perustelut sekä tarkoituksenmukaisten tutkimuksellisten strategioiden valinta
Tutkimus- / kehittämissuunnitelman laatiminen
Tutkimuslupa, sopimus tutkimuksellisesta kehittämistyöstä
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely, Työpaja, Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Resurssit: 5 op x 27h = 135h.
Syksy 2023: Lähiopetus 32h. Itsenäistä työskentelyä 103h.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, kirjallinen raportti ja esitys seminaarissa.
Lisätiedot
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
15 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Pekka Paalasmaa
- Nea Vänskä
- Minna Kalajoki
- Marianne Roivas
- Krista Lehtonen
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida tutkimuksellista kehittämistyöprosessia ja sen aikaansaaman muutoksen yksilöllistä, yhteisöllistä ja yhteiskunnallista hyötyä
- raportoida työnsä hyvän tutkimus- ja kehittämisraportointikäytännön mukaisesti
- viestiä työstään ja sen tuloksista työelämää, kuntoutusalaa ja omaa ammattialaa hyödyttävällä tavalla kansallisesti ja kansainvälisesti
Sisältö
Kehittämistoiminnan aikaansaaman muutoksen yksilöllisen, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen hyödyn arviointi
Tutkimuksellisen kehittämistyön viestintä kirjallisesti ja suullisesti
Kypsyysnäyte, joka voi olla lehdistötiedote, yrityksen sisäinen tiedote, essee tai artikkeli
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely,Työpaja, Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Resurssit: 5 op x 27h = 405h.
Syksy 2023: Lähiopetus 20h. Itsenäistä työskentelyä 385h.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, kirjallinen raportti ja esitys seminaarissa.
Lisätiedot
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
- Nea Vänskä
- Marianne Roivas
- Salla Sipari
- Krista Lehtonen
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistyön työelämäyhteistyössä innovatiivisesti ja taloudellisesti työelämän käytäntöä hyödyttävän kuntoutustiedon tuottamiseksi ja kuntoutustoiminnan kehittämiseksi.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämistyön toteutus
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024
Oppimateriaalit
Tutkimus- ja menetelmäkirjallisuus
Opetusmenetelmät
Tutkimus- ja kehitysprojekti, Seminaarit, Ryhmäohjaus, Yksilöohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyö liittyy opiskelijan työhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Resurssit: 10 op x 27h = 270h. Toteutusvaiheen työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi ja kirjallinen raportti 100%. Opinnäytetyön arviointi perustuu Kuntoutus YAMK-tutkinnon opinnäytetyön arviointikriteereihin.
Lisätiedot
Arviointikriteerit, katso opsin liite.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 26.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 27
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työhyvinvointia vahvistavaa toimintaa työelämän muutoksessa
– vahvistavaa yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden oppimistoimintaa työhyvinvoinnin edistämiseksi
– arvioida työhyvinvointia edistävää toimintaa kuntoutujan sekä tuloksellisuuden näkökulmasta
Sisältö
Työhyvinvointia edistävän toiminnan johtaminen työelämän muutoksessa
Oppimisen mahdollisuudet työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Moninaisuusjohtaminen ja -osaaminen
Tuloksellisuus ja työhyvinvointi
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely,Työpaja, Seminaari
Ennakkotehtävä
Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.
Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa.
Kirjallinen työ palautetaan opintojakson Moodleen tai sari.helenius@metropolia.fi viimeistään 4.9.2023.
Ennakkotehtävän arviointi: hyv/täydennettävä (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).
Ohjaus ja kysymykset: Sari Helenius, p. 0505187333, sari.helenius@metropolia.fi
Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin 2006. Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. Keuruu: PS-kustannus.
Forma & Kaartinen & Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. https://www.keva.fi/globalassets/2-tiedostot/ta-tiedostot/tyoelamapalvelut/tutkimus_strateginen_tyohyvinvointijohtaminen.pdf
KT Kuntatyönantajat 2011. Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma. http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Larjovuori & Manka & Nuutinen 2015. Inhimillinen pääoma: Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria? Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3580-8
Manka & Heikkilä & Tammi 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava.
Tarkkonen, Juhani 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä : Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä & Mäkelä-Pusa 2011. Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. 2007. Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa: Infor Oy.
Linkkejä:
Ilmarinen n.d. Työkykyjohtaminen. https://www.ilmarinen.fi/tyokyky/tyokykyjohtaminen/
Keva n.d. Tutkimukset työurien tueksi. https://www.keva.fi/tyonantajalle/tyoelamapalvelut/tutkittua-tietoa-tyourien-tueksi
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat n.d. Työelämän kehittäminen. https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen/tyoelaman-kehittaminen
Tampereen yliopisto n.d. Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä https://research.tuni.fi/tyohyvinvointi/
Työterveyslaitos n.d. Työhyvinvointi ja työkyky https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky ja Tutkimus ja kehittäminen https://www.ttl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Kuntoutuksen yamk-opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille vapaasti valittavina opintoina sekä avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Paikkoja on vapaana yhteensä kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
- Johanna Holvikivi
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– analysoida kuntoutusverkostojen muodostumista
– muodostaa tarve- ja tavoiteperusteisen, toimivan kuntoutumisverkoston
– arvioida kehitettyjen verkostojen merkitystä, ja niihin liittyviä hyötyjä ja haasteita kuntoutumisessa
– hyödyntää teknologiaa kuntoutusverkostossa.
Sisältö
Kuntoutusverkosto yksilön ja ympäristön muutosprosessissa
Kuntoutusverkosto lakien, asetusten ja yhteiskunnallisten sopimusten ohjaamana
Hyvän kuntoutusverkoston elementit
Teknologia ja sen hyödyntäminen kuntoutumisen edistäjänä verkostossa
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely, Työpaja, Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
Ks. lähijaksot Aika ja paikka -osiosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Tuottavien kielimallien käyttö ja dokumentointi ohjeistetaan kussakin opintojakson tehtävässä erikseen.
Edeltävät opinnot:
Kuntoutuksen muuttuvat paradigmat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti.
Esitietovaatimukset
Kuntoutuksen muuttuvat paradigmat -opintojakso
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Pekka Paalasmaa
- Johanna Holvikivi
- Salla Sipari
Opiskelijaryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– rakentaa yhdyspinnoilla tapahtuvaa kuntoutusverkoston toimintaa kehittäjäkumppanuudessa, jossa painottuu kuntoutujan osallistuminen.
– toteuttaa ja arvioida kuntoutumisen kehittämisprosessi kuntoutujan toimintakyvyn ja hyvinvoinnin vahvistumiseksi.
Sisältö
Kuntoutujan kuntoutumisprosessin kehittäminen yhdyspinnoilla rakentuvassa verkostossa (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely, Työpaja, Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Edeltävät opinnot:
Kuntoutuksen muuttuvat paradigmat
Uudistuva kuntoutusverkosto
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti.
Esitietovaatimukset
Kuntoutuksen muuttuvat paradigmat
Uudistuva kuntoutusverkosto