Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Terveydenhuollon diagnostiset palvelut (ylempi AMK) (englanniksi)
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 23.10.2022
Ajoitus
02.11.2022 - 22.11.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 15
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Osteopathy
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Tricia Cleland Silva
Vastuuhenkilö
Tricia Cleland Silva
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
10.10.2022 - 14.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Riitta Lumme
Vastuuhenkilö
Riitta Lumme
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen
Aika ja paikka
Course timetable
10 Oct at 4 pm (2,5 h) Orientation to the course
9 Nov Topic of your developmental task
9 Nov - 20 Nov Self-directed work with publications
20 Nov Summary of the course literature
16 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Giselle Nick-Mäenpää Finas
17 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Sari Väisänen ISLAB
9 Nov - 4 Dec Self-directed work with developmental task
14 Nov at 4 pm (2 h) Tutoring
28 Nov at 4 pm (2 h)Tutoring
5 Dec Submission date for development task
13 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and reflective activity
14 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and relective activity
Oppimateriaalit
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Adobe Connect funetin kautta
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari
The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op kehittämistehtävä
2 op luennot ja kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %
Sisällön jaksotus
• National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge.
• Quality management system requirements and quality management models
• Requirements for the quality and competence of medical laboratories
• Methods of quality control in clinical laboratory work
• Audit and accreditation
• Quality development of work and processes
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus yhteistyössä Tampereen ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa
Jakso sisältää itsearvioinnin, kirjallisuuteen perehtymisen sekä kehittämistehtävän omalla työpaikalla, joka esitetään jakson lopuksi.
Jakso alkaa yhteisellä orientaatiolla verkossa (zoom)
10.10.2022 klo 16.00-18.00
ja sisältää kaksi luentokertaa verkossa
16.11.2022 & 17.11.2020 klo 16.00-18.00
sekä kehittämistehtävän esittämisen seminaarissa & kaksi tutor-tapaamista
Seminaarit 13-14.12.2022 klo 16.00-19.00
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit:
Hylätty
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hyvä 3-4
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kiitettävä 5
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.
Lisätiedot
Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Riitta Lumme
Vastuuhenkilö
Riitta Lumme
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Aika ja paikka
The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2022) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 11.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Eija Metsälä
- Sanna Törnroos
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Aika ja paikka
Syyslukausi 2022
Oppimateriaalit
Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Opetusmenetelmät
Luennot
Reflektiiviset kysymykset Moodlessa
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaari 11.10 klo 10.30-11.45 ja 12.15-14
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektiiviset kysymykset
Essee ja esitys seminaarissa
Osallistuminen
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 09.05.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Eija Metsälä
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää potilasannosten optimointiprosessia ja kuvanlaatua kliinisessä radiografiassa.
Sisältö
- Tutkimusten kuvanlaadun ja hoitojen toteutuksen oikeutuksen ja optimoinnin indikaatioperustainen arviointi.
- Kansainväliset, kansalliset ja organisaatiotasoiset hyvät käytännöt.
- Kuvanlaatuun ja potilasannokseen vaikuttavien tekijöiden arviointi ja kehittäminen.
- Annosoptimoinnin asiantuntijuuden kehittäminen.
Aika ja paikka
Virtual lectures, discussions and seminars:
Oppimateriaalit
Kaikki materiaalit löytyvät Moodle alustalta
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, keskustelut ja seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Oulunseudun ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Yrkehögskolan Novian kanssa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tutkinto-ohjelmien opintojaksojen arvioinnissa on käytössä yhteiset arviointikriteerit. Ks. opetussuunnitelman liite. Radiografian syventävissä opinnoissa arviointikriteerit laaditaan yhteisesti konsortiossa (ks. lisätiedot).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tutkinto-ohjelmien opintojaksojen arvioinnissa on käytössä yhteiset arviointikriteerit. Ks. opetussuunnitelman liite. Radiografian syventävissä opinnoissa arviointikriteerit laaditaan yhteisesti konsortiossa (ks. lisätiedot).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tutkinto-ohjelmien opintojaksojen arvioinnissa on käytössä yhteiset arviointikriteerit. Ks. opetussuunnitelman liite. Radiografian syventävissä opinnoissa arviointikriteerit laaditaan yhteisesti konsortiossa (ks. lisätiedot).
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tutkinto-ohjelmien opintojaksojen arvioinnissa on käytössä yhteiset arviointikriteerit. Ks. opetussuunnitelman liite. Radiografian syventävissä opinnoissa arviointikriteerit laaditaan yhteisesti konsortiossa (ks. lisätiedot).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit löytyvät Moodle-alustalta
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitaja (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun röntgenhoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.
Lisätiedot
Radiografian syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
18.01.2023 - 17.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Riitta Lumme
Vastuuhenkilö
Riitta Lumme
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Sisältö
Uudet kliiniset laboratoriomenetelmät ja niiden hyödynnettävyys
Laboratoriomenetelmien verifiointi ja validointi
Automaatio
Aika ja paikka
Toteutus ajalla 20.1.-17.3.2023
Viikko 3 - 18.1.2023 klo16-18 Online-Kurssin esittely
Viikko 4 - 25.1.2023 klo 16-17 Online-tunti
Viikko 5 - 1.2.2023 klo 16-17 Online-tunti
Viikko 6 - 8.2.2023 klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 8 - 22.2.2023 klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 11 - 15.3.2023 kl 16-19 Online-Seminaari
Oppimateriaalit
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu verkon kautta.
Opintojakson opetuskieli englanti
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 80 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %
Sisällön jaksotus
Opitojakso koostuu kolmesta osasta ja kolmesta tehtävästä.
Lisätietoja opiskelijoille
Anssi Mähönen (Savonia), Ulla Penttinen (Novia), Jaana Hoffren (OAMK)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa uusien laboratoriomenetelmien kehityssuunnat omalla asiantuntijuusalueellaan.
Opiskelija osaa kuvata kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija seuraa uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei tunnista uusien laboratoriomenetelmien kehityssuuntia omalla asiantuntijuusalueellaan. Opiskelija ei osaa kuvata kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The course has three sections and three assesment tasks, comprising the following credits:
1.New methods in the clinical laboratory (2 cr)
The student makes a written assignment on a chosen method
The student writes an evaluation of another assignment
Evaluation 0 - 5
2.Printed Electronics in Clinical Applications and POC-tests (1,5 cr)
The student makes a plan for development
Evaluation Passed/Failed
3.Clinical Mass Spectrometry, according to Clinical Chemistry January 2016 (1,5 cr)
http://clinchem.aaccjnls.org/content/62/1
The students make a moodle page in Finnish with material taken from Clinical Chemistry Jan 2016
Evaluation Passed/Failed
The course completion requires:
• active engagement with the course material
• completing compulsory assessment tasks detailed above
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.
Assessment criteria:
Failed
The student does not anticipate the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
Satisfactory 1-2
The student is able to recognise the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods.
Good 3-4
The student keeps up with the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods.
Excellent 5
The student anticipates the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.
Lisätiedot
Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
15.09.2022 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Eija Metsälä
- Kaarina Pirilä
- Marianne Pitkäjärvi
- Katja Hämäläinen
- Salla Kivelä
- Sanna Törnroos
- Tricia Cleland Silva
- Bioanalytiikka1 Virtuaali
- Heini Maisala-McDonnell
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
S1122S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, sote
-
T1422S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, tekniikka
-
L0522S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, liiketalous
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella ja suunnitella opinnäytetyönsä yhteistyössä työelämän kanssa.
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ja tuloksellisesti oman alansa tutkimus- ja asiantuntijatietoa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmiä työelämän kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija kykenee tekemään perusteltuja valintoja.
Sisältö
Opinnäytetyön aiheen valinta, ideointi- ja suunnittelu
Tutkinto-ohjelman ohjeistuksen mukaan, esim. työpajat, seminaarit, yksilöohjaus, ryhmäohjaus.
Aika ja paikka
Thesis kick off 29th Sept 9am-1pm
Link to join: https://metropolia.zoom.us/j/62535829211
Thesis seminars (supervisors send their own Zoom links)
1. seminar Thurs 10.11 at 10.30-2.30 pm
2. seminar Fri 9.12 at 9am-1pm
Workshop to support Master theses
7.9 at 1.30-2.30pm Database searches by Metropolia librarian. (link later)
Scientific writing. (Eija Metsälä & Tricia Cleland Silva)
15.9. at 2.30pm -3.30pm https://metropolia.zoom.us/j/62535829211
9.12 Fri at 1.30pm-2.30pm https://metropolia.zoom.us/j/62535829211
Literature reviews -Jan Feb 2023/ How to write research proposal Jan-Feb 2023
Spring 2023 seminars
23.1 at 10.00-13.00
16.3 at 10.00-13.00
20.4 at 13.00-16.00
22.5 at 10.00-13.00
Kaikki ohjaajat lähettävät seminaareihin omat linkkinsä
Workshops to support Master thesis (only 1st year students)
Tutkimussuunnitelman kirjoittaminen (EM) 16.1 at 1pm to 2.30pm
ONT-prosessiin liittyvät sopimukset ja luvat (EM) 16.1 at 2.45pm to 4.15 pm
LISÄKSI TYÖPAJOJA YHDESSÄ 2.vuoden opiskelijoiden kanssa (lukujärjestyksessänne)
Systematic reviews (EM) 13.1.2023 at 10.00-11.30
Systematic reviews (EM) 10.3.2023 at 10.00-11.30
Constructing quantitative data collection instruments (EM) 17.1 at 13.00-14.15
SPSS-programme (EM) 17.1 at 14.30-16.00
Qualitative analysis (Tricia Cleland Silva) 23.1 at 14-15
Oppimateriaalit
Kuten tutkimusmenetelmien opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Seminaarit, työpajat, itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytteet ovat työelämälähtöisiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
n/a
Kansainvälisyys
n/a
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Thesis kick off, 4 hrs
Seminars, 8 hrs
Work shop, 10 hrs
Autonomous studies 111 hrs
Sisällön jaksotus
As presented in the Moodle platform
Lisätietoja opiskelijoille
Supervisors: Eija Metsälä, Tricia Cleland Silva, Heini Maisala McDonnel, Kaarina Pirilä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää ohjaajan ja työelämän edustajan hyväksymää opinnäytetyön suunnitelmaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimussuunnitelma, Hyväksytty / hylätty
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Osteopathy
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Eija Metsälä
- HBM YAMK1 Virtuaali
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S1122S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, sote
-
T1422S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, tekniikka
-
S2421S6Master's Degree Programme in Osteopathy, ylempi, sote
-
L0522S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, liiketalous
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
-
Sisältö
-
Aika ja paikka
17.1 9-12 ti 3h
31.1 9-12 ti 3h
14.2 9-12 ti 3h
28.2 9-12 ti 3h
14.3 9-13 ti 4h
Oppimateriaalit
Luennoitsijan suosittelema materiaali
Opetusmenetelmät
16 t luentoja, työpajoja sekä vuorovaikutteisia luentoja
112 t itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
n/a
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
n/a
Kansainvälisyys
n/a
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
23 t luentoja, työpajoja sekä vuorovaikutteisia luentoja
112 t itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
Sisällön jaksotus
Introduction: objectives, fundamentals, overview of the process
Service Design process, phases Discover & Define
Service Design process, phases Develop & Deliver
Wrap up, final presentations, summary
Lisätietoja opiskelijoille
Luennoitsija: Anne Pasanen, Aalto yliopisto
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä
Yksilötehtävä
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 07.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Sanna Törnroos
Vastuuhenkilö
Sanna Törnroos
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida ja kehittää tutkimusnäyttöön perustuvaa potilaslähtöistä ja -turvallista kliinistä radiografiaa.
Sisältö
• Potilaslähtöisyys ja -turvallisuus eettisten ohjeistojen, lainsäädännön, ohjeistusten sekä parhaiden käytäntöjen perusteella
• Kirjallisuuskatsaus menetelmänä kehittää tutkimusnäyttöön perustuvaa potilaslähtöistä ja -turvallista kliinistä radiografiaa
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022
Oppimateriaalit
Kirjallisuus annetaan kurssin alussa
Materiaalit Moodlessa
Opetusmenetelmät
Luennot
itsenäinen työskentely
ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävän palautus 3.10
Ennakkotehtävän esitykset 6.10
7.12 seminaari
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä
Systemaattinen katsaus
Esitys seminaarissa
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitaja (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun röntgenhoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
22.03.2023 - 19.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Riitta Lumme
Vastuuhenkilö
Riitta Lumme
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.
Sisältö
Ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittäminen valitulla asiantuntijuusalueella sekä oman kliinisen asiantuntijuuden esiin tuominen tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Laboratoriopalveluiden ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin edistäminen omalla kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella.
Ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen ajankohtainen tutkimustieto omalla asiantuntijuusalueella sekä näyttöön perustuva toiminta.
Aika ja paikka
Toteutus ajalla 22.3.-20.5.2023
Viikko 12 - 22.3.2023 klo16-18 Online Kurssin esittely
Viikko 13 - 29.3.2023 klo 16-17 Online-tunti
Viikko 15 - 12.4.2023 klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 17 - 26.4.2023 klo 16-17 Online-Tutorointi
Viikko 20 -17.5.2023 klo 16-19 Online-Seminaari
Oppimateriaalit
Suomeksi
Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Zoomin kautta
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari
The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %
Sisällön jaksotus
Orientoiva tehtävä:
Mitä tarkoittavat käsitteet asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi. Kirjaa käsitteet auki ja palauta tehtävä ennen ensimmäistä tuntia. Kirjaa myös käyttämäsi lähteet ylös.
Viikko 12: Opintojakson aloitus, tehtävien esittely ja orientoivan tehtävän purku (=hissipuhe) omasta aiheesta + keskustelua aiheesta
Alustus/luento ”Kohderyhmäanalyysin ja pedagogiikan merkitys terveydenhuollossa ohjauksen ja konsultoinnin näkökulmasta”
Opintojakson tehtävä: Suunnittele valitsemallesi kohderyhmälle/työyhteisölle/valmiista case-tapauksista ohjaus ja konsultaatiotilanne, jossa käytät ennakkotehtävän käsitteitä (asiantuntijuus, ohjaus ja konsultointi). Kuljeta tekstissä rinnakkain tilannekuvausta, kirjallisuudesta löytämääsi teoriaa, jolla perustelet tapahtumaa sekä omaa pohdintaasi. Ota huomioon tehtävässäsi preanalytiikka, joka on bioanalyytikon yksi tärkein asiantuntijuusalue. Millaista näyttöön perustuvaa ohjaus- ja pedagogista osaamista bioanalyytikon ohjaus ja konsultaatiotilanteissa tarvitaan? Kerrothan tehtävässä suunnittelusta, itse tilanteesta sekä mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Liitä tekstiin omaa kriittistä, perusteltua ja kehittävää vuoropuhelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Laadi työstäsi selkeä ja tehtävänannon kannalta olennaiset seikat huomioiva kokonaisuus väliotsikointia käyttäen.
Lisää tehtävän loppuun kolme tärkeintä oivallusta / havaintoa, jotka tehtävän aikana koit. Rakenna näiden oivallusten pohjalta viikolle 20 esitys omasta tehtävästäsi.
Viikko 13:
Asiantuntijaluento: Virpi Sulosaari ”asiantuntijaksi kehittyminen”
Viikko 15 ja 17:
Tuutorointi jos tarvetta
Viikko 20:
Omien töiden esittely
Opintojakson yhteenveto ja opintojaksopalautteen keruu
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija tunnistaa ohjaus- ja konsultointitoiminnan haasteita valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella ja tekee ehdotuksia näyttöön perustuvaa tutkimustiedon hyödyntämisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa erinomaisesti ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa monipuolisesti valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan heikosti toimiessaan kliinisenä asiantuntijana terveydenhuollon moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija kehittää ohjaus- ja konsultointitoimintaa heikosti valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuusalueella hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija osaa soveltaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa kehittää monipuolisesti ohjaus- ja konsultointitoimintaa hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa ja edistää toiminnallaan ohjaus- ja konsultaatiokulttuurin kehittymistä omalla asiantuntijuusalueellaan.
Hyvä 3-4
Opiskelija osaa monipuolisesti soveltaa tietoa ja toimia ohjaus- ja konsultaatio-osaamisen asiantuntijana asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa monipuolisesti käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä.
Hylätty
Opiskelijan ohjaus- ja konsultaatio-osaaminen on niukkaa, eikä opiskelija osaa soveltaa ohjaus- ja konsultaatio-osaamistaan omalla asiantuntijuusalueellaan moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoilla.
Opiskelijan kyky käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitys ohjaus- ja konsultointitoiminnan kehittämisessä on niukkaa.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Eija Metsälä
- HBM YAMK1 Virtuaali
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S1122S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, sote
-
T1422S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, tekniikka
-
L0522S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, liiketalous
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
-
Sisältö
-
Aika ja paikka
Kontaktisessiot Zoomissa
19.04 9:00 - 12:30
26.04 9:00 - 12:30
03.05 9:00 - 12:30
Oppimateriaalit
Main literature for the course:
• Accounting and Finance for non-specialists, Atrill & McLaney (2017), 10th Edition,
Prentice Hall.
Additional literature:
• Principles of Corporate Finance - Brealy & Myers, 10th Edition, McGraw Hill
• Management accounting for business - Colin Drury, 2016
Business finance: theory and practice - McLaney, E. J., 2011
Management and cost accounting - Colin Drury, 2015
Financial accounting and reporting - Barry Elliott, Jamie Elliott, 2015
Interpreting company reports and accounts - Geoffrey Andrew Holmes, Alan Sugden,
Paul Gee, 2008
Opetusmenetelmät
Interaktiivisen verkkoluennot
Harjoitustehtävät
Seminaarit
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
n/a
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Assessment Deadline for Financial Accounting task ilmoitetaan myöhemmin
Assessment Deadline for Management Accounting task ilmoitetaan myöhemmin
Kansainvälisyys
n/a
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 t verkko-opetus ja -ohjaus
120 t itsenäinen opiskelu harjoitustehtävineen
Sisällön jaksotus
Kontaktisessiot Zoomissa
19.04 9:00 - 12:30
26.04 9:00 - 12:30
03.05 9:00 - 12:30
Lisätietoja opiskelijoille
Lecturer:
Suzana Vasconcelos Tavares
Arviointiasteikko
0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assessment will be based on a group and an individual assignment. Each assignment is
worth 50% of the final grade.
1) Group assignment (3-4 students per group): this assessment requires students to
produce a report analysing the performance and operations of a Social or Health Care
Organization that they choose.
2) Individual assignment: this assessment requires students to produce an individual report
about one of the topics from Parts 2 or 3. The report should include both a theoretical section
(with a review of the main concepts and theories) also a practical section (where students can
discuss and analyse how those concepts and theories can be applied to a Social or Health
Care Organization of their choice.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Päivi Haho
- Juha Havukumpu
Vastuuhenkilö
Juha Havukumpu
Opiskelijaryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tekoäly- ja robotiikkaperustaisiin terveydenhuollon diagnostisiin palveluihin.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
- osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tekoälyn ja robotiikan liittyvät peruskäsitteet ja -periaatteet.
- Tekoälyn ja robotiikan vaikutukset röntgenhoitajan ja bioanalyytikon työhön.
- Tekoäly ja robotiikka terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa ja yhteiskunnassa
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa etiikan näkökulmasta.
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö tulevaisuuden diagnostiikassa.
Oppimateriaalit
Luennot
Opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Työmuodot:
- verkko-opiskelu, hybridiluentoja/tallenteita, oppimistehtävät
- osallistavat menetelmät, projektioppiminen
Kansainvälisyys
Kansainväliset opiskelijat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 5 opintopistettä
1 opintopiste = 27 tuntia opiskelijan työtä
Yhteensä 135 tuntia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten merkityksen yleisellä tasolla.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita useista eri näkökulmista.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet ja niiden sovellusalueita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa useista eri näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Katso opintojakson kuvaus
Lisätiedot
Pakollinen kaikille tutkinto-ohjelman opiskelijoille
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 24.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 75
Tutkinto-ohjelma
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Eija Metsälä
- Salla Kivelä
Vastuuhenkilö
Eija Metsälä
Opiskelijaryhmät
-
S1122S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, sote
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
T1422S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, tekniikka
-
L0522S6Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, liiketalous
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.
Sisältö
• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
Aika ja paikka
Osallistu työtilassa: https://metropolia.zoom.us/j/62535829211
WEEKS 35-36
2.9.2022 at 13-16 Introduction & reflection '' Science philosophic, ethical and practical preconditions of research.'' EM ja SK
WEEKS 37-38
15.9. at 16-17 Reflection ''Features of quantitative research.'' and ''Research designs and data collection methods'' quantitative research'' EM
22.9. at 16-17 Reflection ''Statistics'' EM
WEEKS 39-43
29.9. at 16-17 Reflective tutorial, "Characteristics of qualitative research" and "Qualitative research strategies" SK
6.10. at 15-16 Workshop "Qualitative data analysis" SK
13.10. at 15-16 Reflection ''Developmental methods'' SK
27.10. at 15-16 Reflection "Literature Reviews" and Lecture: Academic writing EM
https://metropolia.zoom.us/j/62535829211
Oppimateriaalit
Materials found at the Moodle platform
Additional readings
Easterby-Smith M, Thorpe R, Jackson P. Management research . Sage publication, the most recent edition.
Kovner. AR. Fome DK-Aquila RD- Evidence. Based Management in Healthcare. Health Administration Press, the most recent edition
Opetusmenetelmät
Flipped learning
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=5313
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
n/a
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
24.11. at 10-11 Examination
8.12. at 10 -12 First retake exam
15.12. at 10 - 12 Second retake exam
Kansainvälisyys
The group consists of students from several different nationalities
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS=135h student work
Sisällön jaksotus
As instructed in the Moodle platform
Lisätietoja opiskelijoille
Lecturers: Eija Metsälä, Salla Kivelä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodle exam
Active participation in lectures..
Mandatory Zoom sessions where the students are expected to come prepared by answering reflective questions at the Moodle platform.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto