Masters´ Degree Programme of Health Care Diagnostics (englanniksi): S2524S6B (rh)
Opetussuunitelman tunnus: S2524S6
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Master's Degree Programme in Health care diagnostics on tarkoitettu bioanalyytikko- ja röntgenhoitajataustaisille opiskelijoille. Näillä ammateilla on monia yhteisiä piirteitä ja jopa yhteisiä tehtäväalueita esimerkiksi isotooppitutkimusten alueella. Näissä ammateissa toimitaan moniulotteisesti potilaiden, palvelujärjestelmien ja teknologian rajapinnoilla. Tutkinto-ohjelmalla on monia yhtymäkohtia ja yhteisiä opintoja Health Business Management -tutkinto-ohjelman ja terveysteknologian ohjelmien kanssa.
Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa. Mahdollisuus suorittaa opinnot verkossa antaa kaukana Helsingistä asuville opiskelijoille mahdollisuuden osallistua ohjelmaan. Opiskelu erilaisia ihmisiä sisältävässä kansainvälisessä ryhmässä mahdollistaa innovatiivisen ajattelun ja mahdollisuuden erilaisten ajattelutapojen jakamiseen. Oppimisympäristö toimii luonnollisena tulevaisuuden uran kannalta tärkeänä kansallisen ja kansainvälisen verkostoitumisen alustana.
Koulutus antaa opiskelijalle hyvät valmiudet lähijohtamisen, laatujohtamisen ja kaupallisen toiminnan tehtäviin sekä erityyppisiin kliinisen asiantuntijan ja palveluiden kehittämisen tehtäviin. Lisäksi opinnot sisältävät nykyaikaisten diagnostisten palveluiden suunnittelua ja johtamista mukaan lukien tekoäly- ja robotiikka perustaiset palvelut.
Opinnäytetyössään 30 op opiskelija osoittaa itsenäiset tutkimus- ja kehittämistyön valmiutensa omalla asiantuntijuusalueellaan. Tämän lisäksi opinnäytetyö on näyte opiskelijan akateemisista viestintätaidoista. Opinnäytetyö tuotetaan usein yhteistyössä opiskelijan työpaikan, muiden julkisen tai yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa, yhteistyössä Metropolian innovaatiokeskittymien tai muiden sidosryhmien kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelma tekee yhteistyötä diagnostisten alojen palveluntarjoajien ja suomalaisten ja ulkomaisten laitevalmistajien kanssa mm. erilaisissa projekteissa. Opetussuunnitelma on suunniteltu yhteistyössä näiden, opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa. Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa.
Lisätiedot
Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa. Tutkinto-ohjelmalla on monia yhtymäkohtia ja yhteisiä opintoja Health Business Management -tutkinto-ohjelman kanssa.
Opetussuunnitelma on uusi.
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Petra Heino
Osaamistavoitteet
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.
Yleiset kompetenssit: Kompetenssien kuvaukset
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ohjaamaan ja perehdyttämään muita sekä jakamaan asiantuntijuuttaan
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan yhteisön toiminnan vaikutuksia
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä vastuullisia ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
Työyhteisön osaaminen
- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta
- osaa kehittää työelämän viestintää ja vuorovaikutusta osallistavasti ja moninaisuuden huomioon ottaen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia työelämän viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia sekä johtaa niitä
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää innovatiivista, asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
Monikultuurisuusosaaminen
-kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja työyhteisöjä
- osaa ennakoida alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen
Teknologiaosaaminen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
- osaa ennakoida teknologian kehityksen vaikutuksia omaan alaansa ja sen työtehtäviin ja
toimintaympäristöön
- osaa edistää teknologian kehittämistä ja sen hyödyntämistä alallaan
Tutkintokohtainen osaaminen
Diagnostisten palveluiden osaaminen
Opiskelija osaa:
• käyttää erikoistuneita taitojaan ja tietojaan opiskellessaan ja kehittäessään diagnostisia palveluita;
• soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon käsitteitä ja metodeja kehittäessään ammattialaansa;
• toimia erilaisissa ja muuttuvissa diagnostisen alansa toimintaympäristöissä.
Dianostisten alojen laatujohtamisen osaaminen
Opiskelija osaa:
perustella ja optimoida diagnostisia menetelmiä
suunnitella, toteuttaa ja arvioida diagnostisten menetelmien kehittämistä ja juurruuttamista
arvioida ja kehittää potilaskeskeisiä ja -turvallisia diagnostisia palveluita
toimia mentorina ja konsulttina kliinisenä asiantuntijana moniammatillisissa tiimeissä ja asiakasrajapinnoissa
kehittää diagnostisen alansa ohjaus ja konsultointikäytäntöjä näyttöön perustuvasti
arvioida ja kehittää diagnostisten alojen turvallisuuskulttuuria kriittisesti huomioiden ajankohtaisen terveyspolitiikan
Nykyaikaisten ja tulevaisuuden diagnostisten palveluiden kehittäminen ja johtaminen
Opiskelija osaa
suunnitella ja kehittää potilaskeskeisiä ja turvallisia kliinisiä laboratorio- tai radiografian palveluita
noudattaa korkeatasoisia eettisiä periaatteita esimiestyössä
toimia kliinisen laboratoriotyön/radiografiatyön esimiesasema
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten palveluiden johtamisessa huomioitavia tekijöitä
- Lataa liite FINAL fi & en YAMK opinnäytetyö arviointikehikko OPS2020 (pdf, 281.57 kt)
- Lataa liite FINAL fi en YAMK opinnäytetyö OPS2020 (pdf, 280.02 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competneces MASTER en-GB (pdf, 11.37 kt)
- Lataa liite Metropolian YAMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 2020 (pdf, 11.35 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022