Siirry suoraan sisältöön

Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Ensihoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Harjoittelu ja työelämäyhteistyö

Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Opinnot toteutuvat yhteistyössä työelämän kanssa.

Tutkintovaatimukset ja asetukset

Katso ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö:
http://opinto-opas.metropolia.fi/fi/metropolian-esittely/saannot/ >>

Jatko-opinnot

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen opintoja voi jatkaa muun muassa yliopiston jatko-opinnoissa.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen erityisperiaatteet

Korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla on mahdollisuus hakea aiemmin suoritettujen opintojen ja hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Korkeakoulutasoisen asiantuntijuuden mukainen aiempi osaaminen voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen. Käytänteet on kuvattu tutkintosäännöissä ja AHOT-ohjeissa.

Tutkinnon profiili

Katso tutkinnon yleinen kuvaus tutkinto-ohjelman internet-sivuilta:
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta/yamk-tutkinnot/sosiaali-ja-terveysala/ensihoidon-kehittaminen-ja-johtaminen/

Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit

Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia ensihoidon kehittäjänä ja uudistajana, asiantuntijana, yrittäjänä sekä esimies- ja johtotehtävissä nyt ja tulevaisuudessa. Tutkinto mahdollistaa urakehityksen ja uudistaa työelämää tietoperustan sekä tutkimus- ja kehittämisosaaminen myötä. Tavoitteena on, että opiskelija osaa johtaa ja kehittää ensihoidon palvelujärjestelmiä sekä toteuttaa ensihoidon palvelutason määrittelyä erilaisten sairastumis- ja onnettomuusriskien analysointien avulla. Lisäksi opiskelija osaa toimia erilaisissa ensihoidon asiantuntija- ja esimiestehtävissä sekä johtaa ensihoitopalvelun operatiivisia ja moniviranomaisyhteistyötilanteita.
Opiskelija voi hankkia osaamisen julkisten organisaatioiden työyhteisöjen päivittäisjohtamisen kehittämiseen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opetuksessa ovat sisältöinä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan opinnot sekä sosiaali- ja terveysalan johtamisen yhteistä tietoperustaa rakentavat opinnot, syventävät opinnot sekä vapaasti valittavat opinnot.
Opinnot rakentuvat Metropolian oppijan polun viitekehykseen, jossa keskeisiä
ydinasioita ovat työelämälähtöinen osaaminen, kehittämis-, innovaatio- ja tutkimustoiminnan tutkiva oppiminen ja kehittäminen, kansainvälisyys, elinikäinen oppiminen ja monialaisuus. Opiskelijat edustavat työelämää ja heillä on vähintään kolmen vuoden työkokemus koulutuksen alkaessa. Opiskelijat hyödyntävät aiempaa asiantuntemustaan ja työelämäyhteyttään opintojen aikana sekä luovat asiantuntijaverkostoja opiskelijoiden, korkeakoulun omien ja ulkopuolisten kouluttajien sekä alumnien kautta. Opinnoissa opiskelijat kehittyvät itsearvioinnissa ja itsensä ja muiden johtamisessa sekä kansainvälisissä ja kansallisissa viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.
Kansainvälisyys toteutuu esimerkiksi ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv- matkojen ja - vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä toimimista varten. Opetuksessa painotetaan myös työelämässä vaadittavan hyvän viestintä- ja kielitaidon kehittymistä.
Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan kansallisen viitekehyksen (NQF 7, National Qualifications Framework) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.

Keskeiset oppimistulokset

Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.

Valmistuminen

Opetussuunnitelman mukaiset opinnot suoritettu hyväksytysti.

Tutkinnon taso

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Opiskelijavaihto

Kansainvälisyys toteutuu esimerkiksi ulkomaalaisten vierailijaluentojen, kv- matkojen ja -vaihtojen sekä monialaisten kansainvälisten opintojen muodossa.

Erityispääsyvaatimukset

Hakukelpoisuuteen vaaditaan soveltuva korkeakoulututkinto.
Hakukelpoisuuden antavat tutkinnot:
- ensihoitaja (AMK)
- sairaanhoitaja (AMK)
- yllämainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen
Hakukelpoisuuteen vaaditaan myös kolme vuotta työkokemusta ensihoidon tehtävissä.
Työkokemuksen tulee olla kertynyt lopullisen korkeakoulututkintotodistuksen myöntämispäivästä alkaen. Ammattikorkeakoulu hyväksyy työkokemukseksi myös aiemmin suoritetun opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon (tutkinto voi olla miltä koulutusalalta tahansa) jälkeen, ennen korkeakoulututkintoa hankitun työkokemuksen. Myös tässä tapauksessa vaaditaan asianomaiselta alalta hankittu vähintään kolmen vuoden työkokemus.

Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt

http://opinto-opas.metropolia.fi/fi/metropolian-esittely/saannot/

Opintojen toteuttaminen

Osa-aikaiset opinnot. Opintojen kesto 1,5-2 v.

Tutkinto-ohjelman vastaava

Tutkintovastaava
Jukka Lehtimäki
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tunnus
(S1822S6)
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tunnus
(S1821S6)
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tunnus
(S1820S6)
Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Tunnus
(S1819S6)
Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Kettunen
Vastuuhenkilö

Jukka Kettunen

Opiskelijaryhmät
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija syventyy ensihoidon ja päivystyksen ajankohtaisiin teemoihin ja osaa niiden kautta soveltaa, analysoida ja arvioida tutkittua tietoa näyttöön perustuen ensihoitotyössä. Opiskelija syventää tiedonhakutaitojaan, osaa kriittisesti arvioida tiedon soveltamista erilaisiin ensihoidon tilanteisiin ja hyödyntää tietoa ensihoidon johtamisessa. Opiskelija kehittyy digitaalisen viestinnän osaamisessa. Opiskelija osaa arvioida erilaisia ensihoidon tutkimushankkeita kansallisesti ja kansainvälisesti.

Sisältö

- ensihoidon ja päivystyksen ajankohtaiset teemat ja kirjallisuus
- ensihoidon tutkimushankkeet
- ensihoidon tutkittu tieto ja näyttöön perustuva ensihoito
- kansainvälisyys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Lehtimäki
  • Jukka Kettunen
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa näyttöön perustuen ensihoidon erityis- ja suuronnettomuustilanteita moniviranomaistyötä hyödyntäen sekä hallitsee viestiliikenteen.
Opiskelija osaa suunnitella ja ennakoida päivittäis- ja poikkeustilanteissa tarvittavia ensihoidon resursseja. Opiskelija kykenee arvioimaan ja määrittämään ensihoidon monipotilas- ja suuronnettomuustilanteiden johtamista ja viranomaisyhteistyötä ja määrittelee keinoja niiden kehittämiseksi.Opiskelija arvioi ensihoitopalvelun yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan sekä muiden sidosryhmien ja viranomaisten kanssa sekä määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi.

Sisältö

- johtaminen näyttöön perustuen
- operatiivisen johtamisen osaamisvaatimukset
- erityistilanteiden ja suuronnettomuuksien johtaminen, potilasluokittelu ja sektorijohtajien tehtävät
- viestintä- ja viranomaisyhteistyö
- lainsäädäntö ja tiedottaminen
- normaaliolojen häiriötilanteet ja poikkeusolot
- CRM-taitojen soveltaminen ja kehittäminen
- moniviranomaisyhteistyön kehittäminen

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Tenttti/tehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset tehtävät
Jatkuva arviointi

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Lehtimäki
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää ensihoidon palvelutason määrittelyssä erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia seuranta- ja ennakointitietoja ja tietojärjestelmiä palvelutasopäätöksen laatimisessa ja kehittämisessä. Opiskelija soveltaa tutkimus- ja muuhun luotettavaan näyttöön perustuvaa tietoa ensihoidon palvelutason arvioinnissa. Opiskelija arvioi olemassa olevaa tietoa ja menetelmä -osaamista ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen kehittämisessä asiakkaan kannalta joustavaksi kokonaisuudeksi. Opiskelija arvioi ensihoidon ja muiden päivystyksellisten palvelujen laatua ja kustannuksia näyttöön tai luotettavaan

Sisältö

- kansalliset kehittämisohjelmat ja strategiset valinnat
- ensihoitopalvelun laatu, arviointi ja kehittäminen
- palvelutasopäätös ja riskinarviointi
- päivystykselliset palvelut
- valtakunnallinen ja alueellinen asiantuntijayhteistyö
- varautumissuunnitelma ensihoidossa
- tietojen hallinta, kansallisen tietovarannon tarve
- tilasto- ja ennakointitiedon hyödyntäminen

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla arvioidaan PTP:tä ja miten sen toimivuutta mitataan.
Opintojaksiolla tutstutaan kansalliseen/ kansainväliseen valmiussuunnitteluun ja varautumiseen ja kehitetään ensihoidon valmiussuunnitelua.
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
AHOT: Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävät
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla 1-5

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Lehtimäki
  • Anu Jokinen
  • Satu Lindgren
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee turvallisuusjohtamisen osana ensihoitopalvelun toimintakulttuuria. Opiskelija kykenee arvioimaan ja analysoimaan omaa johtajuuttaan ensihoidossa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää perustellen ensihoidon päivittäisjohtamista. Opiskelija analysoi, millaista johtamista ja johtajuutta ensihoitopalvelussa tarvitaan.

Sisältö

- johtajan päätöksentekokyky ja päätöksentekoprosessit
- sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö yhteiskunnan muutoksen osana
- strateginen johtaminen ensihoitopalvelussa ja toimintaa ohjaavat strategiat
- debriefing ja defusing –toiminta
- esimiehen haasteelliset johtamistilanteet
- riskienhallinta johtamisen haasteena
- päivittäistilanteiden johtaminen ja osaamisvaatimukset

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Sisällön jaksotus

Luennot ja tunitehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

6 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 10

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Hannes Jesar
  • Jukka Lehtimäki
  • Eero Kokko
  • Mirka Peththahandi
  • Juha Havukumpu
  • Ulla Vehkaperä
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Tavoitteet

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja. Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta. Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen. Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Sisältö

Yrityshautomo on tarkoitettu opiskelijoille ja muille yrittäjyydestä kiinnostuneille.
Opiskelijoiden oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen ja testaaminen. Liike-elämän toimintaympäristön hahmottaminen ja yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus. Yritystoiminnan mahdollisuudet. Yrittäjyyden erilaiset työkalut ja menetelmät. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjän asenne ja taidot. Palvelujen tuotteistaminen, hinnoittelu ja laatu. Yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan. Yritysmuodon valinta toiminnan mukaisesti. Julkinen kilpailutus. Vakuuttaminen. Markkinointi. Kumppanuusverkostot.
Opintojakson sisältöjen painopisteet tarkentuvat toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus, Myllypurontie 1, 00920 Helsinki. Kampuksen C-talon 2.kerros 2010 luokka.
Opintojakso toteutuu 12.1. - 9.3.2023 välillä. Lähitunnit pääsääntöisin tiistaisin ja torstaisin klo 9.00 -12.00. Tarkemman aikataulun voi tarkistaa https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyot-ja-palvelut/yrittajyyskiihdyttamo-turbiini/myllypuro

Oppimateriaalit

Jaetaan moodle oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Seminaarit, joissa useita vierailijoita
Työpajat
Oppimistehtäviä
Projekti (oman yritysiden työstämistä / yrityksen liiketoimintasuunnitelma)
Yksilöllinen sparraus ja palaute

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on suunnattu Metropolian YAMK opiskelijoille.
Toteutuksen tarkempi sisältö esitellään orientaatiopäivänä..
Opintojakso on EQF -7 tason opintoja.
YAMK opiskelija tekee täydentäviä tehtäviä opintojakson aikana, jotka perustunvat näyttöön ja tutkittuuntietoon.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi kohdistuu työskentelyyn toteutuksen aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja ratkaisuiden syntymiseen.
- Opiskelija on osallistunut toimintaan ja hahmotellut yritysideaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointi kohdistuu työskentelyyn toteutuksen aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja ratkaisuiden syntymiseen.
- Opiskelija hahmottaa yritystoiminnan edellytykset ja pystyy kehittämään omaa ideaansa. Opiskelija ymmärtää liike-elämän keskeiset käsitteet ja peruslainalaisuudet ja tunnistaa yrityksen perusprosessit. Opiskelija on selvillä yrityksen perustamisen vaiheista ja toimintaympäristön vaikutuksista yritystoimintaan. Opiskelija on omaksunut sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden käsitteet. Hän on saanut näkökulmia yritystoiminnan mahdollisuuksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi kohdistuu työskentelyyn toteutuksen aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja ratkaisuiden syntymiseen.
- Opiskelija tuntee sidosryhmien vaatimukset yritysten toimintaympäristössä. Hän osaa hankkia tietoa yritystoiminnasta ja rahoituksesta. Opiskelija on kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi toteutukseksi.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi kohdistuu työskentelyyn toteutuksen aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja ratkaisuiden syntymiseen.
- Opiskelija on osallistunut toimintaan ja hahmotellut yritysideaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu työskentelyyn toteutuksen aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja ratkaisuiden syntymiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut toimintaan ja hahmotellut yritysideaa välttävästi. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja peruslainalaisuudet ja on selvillä yrityksen perustamisen vaiheista, yrittäjyyden suunnittelutyökaluista -ja menetelmistä sekä toimintaympäristön vaikutuksista yritystoimintaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut toimintaan aktiivisesti ja hahmottaa yritystoiminnan edellytykset ja pystyy hyödyntämään erilaisia yrittäjyyden työkaluja ja menetelmiä sekä kehittämään liikeideaansa. Opiskelija on hyvin selvillä yrityksen perustamisen vaiheista ja toimintaympäristön vaikutuksista yritystoimintaan. Hän on omaksunut uusia näkökulmia yritystoiminnan mahdollisuuksiin ja verkostoitumiseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut toimintaan ja liikeidean kehittämiseen erittäin aktiivisesti ja omaksunut yrittäjyyteen ja yritystoiminnan kehittämiseen ja analysointiin liittyviä tietoja, taitoja, työkaluja ja menetelmiä kiitettävästi. Opiskelija tuntee sidosryhmien vaatimukset yritysten toimintaympäristössä ja osaa hankkia ja analysoida tietoa yritystoiminnasta ja sen rahoituksesta. Opiskelija on kehittänyt liikeideansa ja liiketoimintasuunnitelmansa valmiiksi mahdollista toteuttamista varten.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 17.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Tiia Saastamoinen
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1522S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman alan hoito-, tutkimus- ja palvelukäytäntöjä ja perustella niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä ja ennakoida asiakkaan/potilaan terveys- ja palvelutarpeita, terveys- ja sosiaalialan kehittämiskohteita sekä asiakaslähtöisten palveluiden ja henkilöstön osaamisen muutostarpeita. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja hyödyntämisen eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa sosiaali- ja terveysalalla. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi asiakkaan/potilaan tutkimuksiin, hoitoon ja palveluihin liittyvissä tilanteissa. Opiskelija omaksuu esimiehen vastuullisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan johtamisessa.

Sisältö

- tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
- näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
- näyttöön perustuvan toiminnan käsitteet ja prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- systemaattinen tiedonhaku ja - käsittely näyttöön perustuvassa toiminnassa
- keskeiset kansalliset ja kansainväliset tietolähteet ja suositukset
- tiivistetyn tiedon kriittinen hyödyntäminen ammatillisessa päätöksenteossa
- näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2022, periodi 1.

Oppimateriaalit

1) Holopainen, A. ym. (2018). Näyttöön perustuva toiminta: Tarpeesta tuloksiin. Hotus.
2) Toteutuuko näyttöön perustuva toiminta Suomessa? Raportti nykytilasta hoitotyön
edustajien kuvaamana. (2018). Hotus ja Sairaanhoitajat.
3) Näyttöön perustuva toiminta. Hotus.
4) JBI (Joanna Briggs Institute).
5) Sitra (2014). Sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojohtamisen käsikirja.
6) Hämäläinen, T. (2020). Tiedolla johtaminen hoitotyössä - osastonhoitajien arviointeja. Pro gradu -tutkielma. Itä-Suomen yliopisto.
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot (etänä)
Pienryhmätehtävät
Verkko-oppimisalustan tehtävät
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valiinnaisista suoritustavoista sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on opiskelijan työnä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi muu asianmukainen koulutus ja kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä työskentely).

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.05.2023

Ajoitus

01.09.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Iira Lankinen
  • Marianne Pitkäjärvi
  • Pirjo Koski
  • Kirsi Talman
  • Jaana Seitovirta
  • Tiia Saastamoinen
  • Pirjo Vesa
  • Sari Haapio
Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1922S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1522S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustella ja suunnitella opinnäytetyönsä yhteistyössä työelämän kanssa.

Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ja tuloksellisesti oman alansa tutkimus- ja asiantuntijatietoa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmiä työelämän kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.

Opiskelija kykenee tekemään perusteltuja valintoja.

Sisältö

Opinnäytetyön aiheen valinta, ideointi- ja suunnittelu

Tutkinto-ohjelman ohjeistuksen mukaan, esim. työpajat, seminaarit, yksilöohjaus, ryhmäohjaus.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan seminaarit, ks. työpajatarjonta Moodlesta
Opinnäytetyön ohjaaja ilmoittaa seminaarien toteutusmuodon
Työpajatarjonta esitellään Moodlessa: YAMK-opinnäytetyöprosessi
Tutkimussuunnitelma-työpaja pakollinen!

Oppimateriaalit

Asianmukainen tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alan ajantasainen kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu
Ryhmäohjaus kuten seminaarit, työpajat
Yksilöohjaus
Opponointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään sovituin osin työelämäohjaajan ohjauksessa. Ohjauksen ja arvioinnin päävastuu on ohjaavalla opettajalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Suositellaan jakson suorittamista toisen lukukauden loppuun mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnäytetyön ensisijainen ohjausmuoto on ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat), jonka lisäksi voidaan sopia yksilöohjauksista.

Opinnäytetyön hyväksytty tutkimussuunnitelma (ont-ohjaaja hyväksyy), opinnäytetyöseminaareihin osallistuminen ja opponointi sekä Tutkimussuunnitelma -työpajaan osallistuminen ovat edellytyksinä siirtymisessä Opinnäytyön toteutus-opintojaksolle. Tästä sovitaan tarkemmin oman ont-ohjaajan kanssa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää ohjaajan ja työelämän edustajan hyväksymää opinnäytetyön suunnitelmaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön hyväksytty tutkimussuunnitelma (ont-ohjaaja hyväksyy), opinnäytetyöseminaareihin osallistuminen ja opponointi sekä Tutkimussuunnitelma -työpajaan osallistuminen ovat edellytyksinä siirtymisessä Opinnäytyön toteutus-opintojaksolle.

Katso opinnäytetyön arviointikehikko.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.12.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marianne Sipilä
  • Arja Liinamo
  • Iira Lankinen
  • Pirjo Koski
  • Kirsi Talman
  • Jaana Seitovirta
  • Sari Haapio
Opiskelijaryhmät
  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1921S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida opinnäytetyönsä yhteistyössä työelämän kanssa.

Opiskelija kykenee tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa.

Opiskelija pystyy toimimaan itsenäisesti alansa asiantuntijana sekä työelämän kehittäjänä ja uudistajana.

Opiskelija osaa laatia kirjallisen opinnäytetyöraportin ja viestiä kirjallisesti ja suullisesti osoittaen alansa asiantuntijaviestinnän taitoa.

Kypsyysnäytteessä opiskelija kykenee osoittamaan opinnäytetyönsä aihepiirin hyvää hallintaa ja taitoa viestiä asiantuntevasti sen tuloksista.

Sisältö

Opinnäytetyön raportointi, julkaiseminen ja arviointi

Tutkinto-ohjelman ohjeistuksen mukaan, esim. työpajat, seminaarit, yksilöohjaus, ryhmäohjaus, kypsyysnäyte.

Kypsyysnäyte voi olla lehdistötiedote, blogiteksti, julkaisukelpoinen artikkeli, ns. Executive Summary tai muu tiedottava teksti opinnäytetyöstä. Opiskelija sopii kypsyysnäytteen muodon ja kohdeyleisön opinnäytetyön ohjaajan kanssa.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan seminaarit, ks. työpajatarjonta Moodlesta
Opinnäytetyön ohjaaja ilmoittaa seminaarien toteutusmuodon
Työpajatarjonta ja ohjeet kypsyysnäytteen suorittamiseksi esitellään Moodlessa: YAMK-opinnäytetyöprosessi
Yksi työpaja on pakollinen

Oppimateriaalit

Asianmukainen tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alan ajantasainen kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu
Ryhmäohjaus kuten seminaarit, työpajat
Yksilöohjaus
Opponointi
Kypsyysnäyte

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään sovituin osin työelämäohjaajan ohjauksessa. Ohjauksen ja arvioinnin päävastuu on ohjaavalla opettajalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kypsyysnäytteen suorittaminen, ks ohjeet Moodlesta: YAMK-opinnäytetyöprosessi

Kansainvälisyys

Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Suositellaan jakson suorittamista neljännen lukukauden loppuun mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnäytetyön ensisijainen ohjausmuoto on ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat), jonka lisäksi voidaan sopia yksilöohjauksista.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää ohjaajan ja työelämän edustajan hyväksymää opinnäytetyön raporttia sekä hyväksyttyä kypsyysnäytettä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyöseminaareihin osallistuminen ja opponointi
Yhteen työpajaan osallistuminen
Hyväksytty opinnäytetyö
Hyväksytty kypsyysnäyte

Katso opinnäytetyön arviointikehikko

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Iira Lankinen
  • Pirjo Koski
  • Marianne Pitkäjärvi
  • Kirsi Talman
  • Kaija Matinheikki
  • Jaana Seitovirta
  • Sari Haapio
Opiskelijaryhmät
  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1921S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyönsä yhteistyössä työelämän kanssa.

Työssään opiskelija toimii aloitteellisesti ja osoittaa hyvää kehittämis- ja muutosjohtamiskykyä.

Opiskelija kykenee tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa.

Sisältö

Opinnäytetyön aineistonkeruun ja analyysin suorittaminen.

Tutkinto-ohjelman ohjeistuksen mukaan, esim. työpajat, seminaarit, yksilöohjaus, ryhmäohjaus.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää opinnäytetyön aineistonkeruun ja analyysin suorittamista.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 14.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
  • Antti Niemi
  • Pirjo Koski
  • Iira Lankinen
Vastuuhenkilö

Antti Niemi

Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1522S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S2022S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1522S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
  • L0922S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija osaa kartoittaa ja määritellä organisaation kehittämiskohteita sekä etsiä niihin ratkaisuja projektitoiminnan ja tutkimuksellisen kehittämistyön avulla. Hän nojaa kaikessa projektitoiminnassa ja kehittämistyössä aiempaan tutkimus- ja kokemustietoon.

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, johtaa, hallinnoida ja arvioida projektia. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti keskeisiä projektitoiminnassa sekä kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä. Hän tuntee keskeisiä kehittämisprosessin toimintamalleja ja osaa soveltaa kehittämisprosessin eri vaiheissa käytettäviä menetelmiä sekä projektityökaluja. Opiskelija osaa viestiä projektin ja tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksista sekä arvioida projektin ja kehittämistyön luotettavuutta, eettisyyttä ja tuloksellisuutta. Hän osaa soveltaa projektitoiminnan ja tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia osaksi työelämän käytäntöjä.

Sisältö

- projektitoiminnan ja kehittämistyön lähtökohdat
- projektin suunnittelu
- projektinhallinta ja johtaminen
- projektityökalut
- projektin raportointi ja arviointi
- tutkimuksellisen kehittämistyön prosessit
- kehittämisprosessissa käytettävät menetelmät
- kehittämistoiminnan eettisyys, luotettavuus ja tuloksellisuus
- projektin ja tutkimuksellisen kehittämistyön viestintä ja tulosten juurruttaminen

Aika ja paikka

27.01.2023 13.00 - 16.00, Orientaatio opintojaksolle, Antti Niemi (etäyhteys, Zoom klo 13-14). Zoom-linkki kalenterissa / lukujärjestyksessä. Klo 14-16 jakson materiaaleihin tutustuminen ja tehtävien käynnistäminen

30.1.-26.3.2023: Projektitoiminnan viikkotehtävät ja tentti

11.04.2023 13.00 - 16.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön eettisyys, luotettavuus ja tulosten juurruttaminen

14.04.2022 13.00 - 16.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi ja menetelmät

Oppimateriaalit

Projektitoiminta (viikkotehtävät ja tentti):
Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala. 2011. Projektiliiketoiminta.
Paul Silferberg. Ideasta projektiksi. Projektivetäjän käsikirja URL osoite: http://www.rakennerahastot.fi/vanhat_sivut/rakennerahastot/tiedostot/esr_julkaisut_2000_2006/esitteet_ja_oppaat/oppaat/01_projektinvetajan_opas.pdf
Tutkimuksellinen kehittämistyö:
Timo Toikko - Teemu Rantanen. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy
Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu; Ritalahti, Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät. SanomaPro.
Pohjola, Pasi; Aalto-Kallio, Mervi; Englund, Kristel; Heikkinen, Hanne; Koivisto, Juha; Korhonen, Satu; Lyytikäinen, Merja; Peränen, Niina; Pitkänen, Niina; Virtanen, Kati. 2014. Kohti avointa kehittämistä - matkaoppaana Innokylä! THL. URL osoite: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120379/THL_OPA_38_2014_verkko.pdf?sequence=1
Kari Salonen. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun Ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. URL osoite: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522163950

Opetusmenetelmät

Luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Ryhmäohjaus
Verkko-opiskelu
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektitoiminta 3 op, 81 tuntia
Tutkimuksellinen kehittämistyö 2 op, 54 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä ja luennot etäyhteydellä, Zoom-yhteydellä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimustehtävät
Tentti

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Jos opiskelija on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon tai tiedekorkeakoulun syventävät
aineopinnot (60 op), opiskelijalle myönnetään ahot tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-opinnoista (10 op). Projektitoiminnan ja tutkimuksellisen kehittämistyön osaaminen voidaan hyväksilukea jos opiskelija on toiminut useissa projekteissa johtotehtävissä ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Opettaja
  • Ari-Pekka Åker
Vastuuhenkilö

Ari-Pekka Åker

Opiskelijaryhmät
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää simulaation mahdollisuudet osaamisen hankkimisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija saa valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida simulaatiotilanne erilaisissa ohjaus-, johtamis- ja vuorovaikutustilanteissa sekä prosessien mallintamisessa.
Opiskelija osaa käyttää simulaatiomenetelmää monipuolisesti, soveltaa menetelmää ja integroida simulaatiopedagogiikkaa omaan toimintaympäristöön.

Sisältö

- simulaatio-oppimisen tietoperusta
- oman simulaatioharjoituksen suunnittelu
- simulaation toteutus
- oppimiskeskustelu
- osaamisen arviointi
- simulaatio-oppimisen arviointi
- simulaatiopedagogiikan integroiminen omaan toimintaympäristöön

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • YAMK Ensihoidon johtaminen Virtuaali
  • Jukka Lehtimäki
  • Iira Lankinen
  • Arto Holappa
  • Ly Kalam-Salminen
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen

Aika ja paikka

ks lukujärjestys

Oppimateriaalit

Erika Heiskanen - Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen - Tie kestävään menestykseen. Talentum.
Vanhala-Harmanen Minna - Nina Meincke - Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas. Edita.
Muu opiskelumateriaali on Moodlessa, jossa on myös osa luennoista nauhoitteina.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

kirjallisuus ja www-sivut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua

Sisällön jaksotus

Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys

Orientaatio jaksolla opiskeluun
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset

Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa

Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.


Kurssiavain Moodleen: Avaimen saa opintojakson alkaessa ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Lehtimäki
  • Heidi Stenberg
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omaa aiempaa kehittymistään ja osaamistaan sekä rakentaa näiden pohjalta strategisen toimintansa urasuunnitelmaa tukevaksi. Opiskelija on omaksunut itsensä johtamisen työvälineitä jatkuvaan johtajana kehittymiseen. Opiskelija hallitsee strategisen johtamisen periaatteet sekä ennakoinnin ja kykenee ottamaan vastuuta strategian toteuttamisesta ja uudistamisesta lähijohtajan roolissa. Opiskelija osaa luoda yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa työyhteisön työntekoa ja moninaisuutta tukevan työilmapiirin. Hän tukee henkilöstöä kehittämään osaamistaan tulevaisuuden tarpeisiin ja strategian mukaiseen toimintaan. Opiskelija osaa arvioida toimintastrategian mukaisen toiminnan tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Sisältö

- itsensä ja henkilöstön johtaminen muutoksessa
- strategisen johtamisen periaatteet
- asiantuntijaorganisaatio
- toimiva työyhteisö
- moninaisuus työyhteisöissä
- strategisen toiminnan arviointi ja sen mittarit

Aika ja paikka

Lähiopetus 14.9.2022 klo 13-16
Seminaari 5.10.2022 klo 8-16
Lähiopetus 22.11.2022 Klo 13-16

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät palautetaan 11.12.2022

Palautuspäivän jälkeen palautettuja tehtäviä ei arvioida.

Hylätyn tehtävän voi uusia yhden kerran
Arviointia voi korottaa yhden kerran

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua

Sisällön jaksotus

Syksy 2022

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla osaaminen osoitetaan arvioitavalla yksilötehtävä
Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Arviointiasteikko 0-5

Lisätiedot

Opintojaksoa ei voi kokonaan hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Jukka Lehtimäki
  • Ly Kalam-Salminen
Vastuuhenkilö

Jukka Lehtimäki

Opiskelijaryhmät
  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa keskeisen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistön ja arvioi sosiaali- ja terveysalan talous- ja ohjausjärjestelmien yhteyttä palvelujen tuottamiseen ja kehittämisen. Opiskelija arvioi taloudellisen toiminnan edellytyksiä ja organisaationsa taloudellista tilannetta. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida julkisten sosiaali- ja terveysalan hankintojen kilpailutuksen sekä tarjouksen tekemisen prosesseja sekä seurata sosiaali- ja terveysalan toimittajamarkkinoita.

Sisältö

- keskeinen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistö
- julkisen talouden viitekehys, ohjaus ja seuranta sekä näiden yhteys sosiaali- ja terveyspalveluihin ja palvelutuotannon kehitykseen.
- esimiehen talousosaamisen merkitys toiminnan ohjaamisessa
- hankintalainsäädäntö ja kilpailutus
- tuloslaskelman ja taseen tulkinta ennakoinnin työkaluna
- taloudellisuuden, tehokkuuden ja kustannusvaikuttavuuden ohjaus ja arviointi päivittäisjohtamisessa

Aika ja paikka

Lyn opetus:
Katso Moodle
Jukan opetus:
Haastattelut työpaikoilla

Oppimateriaalit

Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro.
Kilpailutus sosiaali- ja terveyspaveluissa. URL osoite: . https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90851/URN_ISBN_978-952-245-724-0.pdf?sequence=1
Muu materiaali on Moodlessa
Talouden johtaminen, kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla 2022
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=5365§ion=7
Moodlen avain: Talous 2022
.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tietotesti 0,5 op
Materiaaliin tututustuminen 1,5 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävä 2 op

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Jakson tehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Tarvitaan laskin
Tietotesti 9.9. Lyn lähiopetustunnilla.
Tietotestin materiaali:Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro sivut 195-203.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodlea täydennetään jakson alkuun saakka.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti hyv / hyl
Tehtävät hyv / hyl
Jakson tehtävä numeraalisesti 1-5 asteikolla

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 25.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 120

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Iira Lankinen
  • Kirsi Talman
  • Päivi Leskinen
Opiskelijaryhmät
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1922S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1522S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2622S6
    Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Aika ja paikka

Moodle-oppimisympäristö
Työtilan nimi: Terveys YAMK Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet, syksy 2022
Kirjautumisavain: Terveys22

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa:
2.9.2000 klo. 13.30-15 Orientaatio, lähtötason arviointi
22.9.2022 klo. 15-16 Tutkimusprosessi
29.9.2022 klo. 15-16 Systemaattinen tiedonhakuprosessi
13.10.2022 klo. 15-16 Tutkimusetiikka ja tietosuoja
24.11.2022 klo. 14.30-16.00 TK-menetelmistä kohti opinnäytetyöprosessia!

Tehtävät ja palautuspäivämäärät (DL=deadline)

Viikko 35-36
Lähtötason arviointi DL 11.9 klo 23.59
Filosofis-teoreettiset lähtökohdat DL 11.9.2022 klo.23.59

Viikko 37-38
Tarkoituksen, hakusanojen ja hakulausekkeen määrittäminen, systemaattinen tiedonhaku, DL 25.9 klo. 23.59
Tietotesti: Tutkimusprosessi & systemaattinen tiedonhaku, DL 25.9 klo. 23.59

Viikko 39-40
Perehdy tietosuojaan DL 9.10 klo. 23.59, vertaisarviointi DL 16.10 klo 23.59
Tietotesti: Tutkimusetiikka ja tietosuoja DL 9.10 klo. 23.59

Viikko 41-46
Perehdy tutkimusmenetelmiin DL 30.10 klo. 23.59
Tutkimusmenetelmien tietotestit (Määrällinen tutkimus, laadullinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittämistyö, kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä) DL 20.11.2022 klo. 23.59

Määrällisen aineiston analyysi oma Moodle-alusta:Tilastotiede YAMK Sote (kirjautumisavain YAMKtilasto). Tilastollisen osan materiaalien opiskelun ja testin tekemisen voi aloittaa jo aiemminkin, mutta palautus viimeistään viikolla 46, 18.11.2022.

Opintojaksopalaute DL 4.12 klo. 23.59

Vko 47
Mahdollisuus kaikkien osioiden uusimiseen/ korottamiseen.

.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali Moodle-työtilassa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu (Moodle):
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa (sis. ennakkotehtäviä ja keskustelua opetuksen aikana)
Itsenäistä opiskelua ja työskentelyä verkko-oppimisalustalla

Aktivoivat tehtävät
Tietotestit

Moodlen välilehdellä Menetelmälliset vaihtoehdot on linkki määrällisen aineiston analyysiin liittyvälle omalle Moodle-alustalle (sis. tietotestin, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hylättyjen suoritusten (aktivoivat tehtävät, tietotestit) uusinnat viikolla 48 (jolloin voi uusia/ täydentää kaikkia osia).

Huom! Lisäksi osiossa Määrällinen tutkimus: tilastolliset analyysimenetelmät on erillinen Moodle-alusta (sis. tietotestin, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty).

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä, jakautuen TK-menetelmät 4op= 108t ja tilastolliset analyysimenetelmät 1 op=27t.

Sisällön jaksotus

Viikko 35: Opintojakson orientaatio, lähtötason arviointi: kontaktiopetus 2.9.2022
Viikko 36: Filosofis-teoreettiset lähtökohdat: aktivoiva tehtävä
Viikko 37-39: Tutkimusprosessi: aktivoiva tehtävä, kontaktiopetus 22.9.2022
Systemaattinen tiedonhaku: aktivoiva tehtävä, kontaktiopetus 29.2.2022
Viikko 39-41: Etiikka ja tietosuoja: aktivoiva tehtävä, kontaktiopetus 13.10.2022
Viikko 41-46: Tutkimusmenetelmät: tietotestit
Viikko 47: Opintojakson yhteenveto: kontaktiopetus 24.11.2022

Huom! Lisäksi osiossa Määrällinen tutkimus: tilastolliset analyysimenetelmät on erillinen Moodle-alusta (sis. tietotestin, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty).

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

20% kokonaisarvosanasta (hyväksytty- hylätty)
Aktivoivat tehtävät: Filosofis-eettiset suuntaukset, tarkoituksen, hakusanojen ja hakulausekkeiden määrittäminen, systemaattinen tiedonhaku tietosuoja, tutkimusmenetelmät

80% kokonaisarvosanasta, osien keskiarvona (1-5)
Tietotestit: tutkimusprosessi, systemaattinen tiedonhaku, tutkimusetiikka ja tietosuoja, tutkimusmenetelmät

Lisäksi osiossa Määrällinen tutkimus (hyväksytty-hylätty)
Tietotesti: tilastolliset analyysimenetelmät

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto