Terveydenhuollon diagnostiset palvelut (ylempi AMK) (englanniksi): Radiografian suuntautumisvaihtoehto
Opetussuunitelman tunnus: S2522S6
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2022
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Master's Degree Programme in Health care diagnostics on tarkoitettu bioanalyytikko- ja röntgenhoitajataustaisille opiskelijoille. Näillä ammateilla on monia yhteisiä piirteitä ja jopa yhteisiä tehtäväalueita esimerkiksi isotooppitutkimusten alueella. Näissä ammateissa toimitaan moniulotteisesti potilaiden, palvelujärjestelmien ja teknologian rajapinnoilla. Tutkinto-ohjelmalla on monia yhtymäkohtia ja yhteisiä opintoja Health Business Management -tutkinto-ohjelman ja terveysteknologian ohjelmien kanssa.
Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa. Mahdollisuus suorittaa opinnot verkossa antaa kaukana Helsingistä asuville opiskelijoille mahdollisuuden osallistua ohjelmaan. Opiskelu erilaisia ihmisiä sisältävässä kansainvälisessä ryhmässä mahdollistaa innovatiivisen ajattelun ja mahdollisuuden erilaisten ajattelutapojen jakamiseen. Oppimisympäristö toimii luonnollisena tulevaisuuden uran kannalta tärkeänä kansallisen ja kansainvälisen verkostoitumisen alustana.
Koulutus antaa opiskelijalle hyvät valmiudet lähijohtamisen, laatujohtamisen ja kaupallisen toiminnan tehtäviin sekä erityyppisiin kliinisen asiantuntijan ja palveluiden kehittämisen tehtäviin. Lisäksi opinnot sisältävät nykyaikaisten diagnostisten palveluiden suunnittelua ja johtamista mukaan lukien tekoäly- ja robotiikka perustaiset palvelut.
Opinnäytetyössään 30 op opiskelija osoittaa itsenäiset tutkimus- ja kehittämistyön valmiutensa omalla asiantuntijuusalueellaan. Tämän lisäksi opinnäytetyö on näyte opiskelijan akateemisista viestintätaidoista. Opinnäytetyö tuotetaan usein yhteistyössä opiskelijan työpaikan, muiden julkisen tai yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa, yhteistyössä Metropolian innovaatiokeskittymien tai muiden sidosryhmien kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma on suunniteltu yhteistyössä opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa. Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa. Opetussuunnitelmaa on käsitelty ja se on hyväksytty terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueen YAMK-tutkintojen neuvottelukunnan kokouksessa xx.xx.2021.
Lisätiedot
Palveluiden laatuun liittyvät opinnot toteutetaan yhteistyössä viiden muun bioanalyytikkoja ja Suomessa röntgenhoitajia kouluttavan ammattikorkeakoulun kanssa. Tutkinto-ohjelmalla on monia yhtymäkohtia ja yhteisiä opintoja Health Business Management -tutkinto-ohjelman kanssa.
Osaamistavoitteet
The skills and knowledge of students graduated from Metropolia University of Applied Sciences are described according to the NQF, National Qualifications Framework, and the recommendations of the Rectors' Conference of Finnish Universities of Applied Sciences.
General competences: competence descriptions
Learning competence
• lifelong learning competence: is able to self-evaluate and develop one's expertise in a versatile and focused way
• is able to retrieve, analyse and produce information and evaluate it critically from the viewpoint of different fields
• is able to supervise and mentor others and to share one's expertise
• is capable of taking responsibility for collaborative learning in a target-oriented way
Ethical competence
• is able to take responsibility for the actions of a community and their consequences as well as to
evaluate the effects of the actions
• is able to apply the ethical principles of the subject field as an expert and as a developer of working life
• is able to make responsible and sustainable decisions, considering an individual and the community
• is able to contribute to the principles of equality in working life
• is able to contribute to the principles of sustainable development and social responsibility
• is able to leading socially influential activities based on ethical values
Working community competence
• is able to develop and lead the operation of a diverse and multidisciplinary work community and to improve its wellbeing and productivity
• is able to develop working life communication and interaction in a participatory way, taking diversity
into account
• is able to apply technological possibilities in working life communication and interaction
• is able to create and lead networks and partnerships
• is capable of managing and supervising tasks and improving activities in complicated and
unpredictable environments
• is capable of working in demanding expert, entrepreneur, management and supervision tasks. as an expert or entrepreneur, and has abilities for management and supervision tasks
Innovation competence
• is able to create new knowledge and improve existing working methods by combining expertise from different fields
• is capable of managing projects
• is able to manage research, development and innovation projects and masters the methods of research and development work
• is able to develop innovative, customer-oriented, sustainable and cost-effective solutions
Multicultural competence
• is capable of managing and developing multicultural, international networks and working communities
• is able to predict the effects of and opportunities for global development and phenomena in one’s own field
• is capable of demanding international communication and interaction
Technological competence
• is able to apply technological opportunities in management, expert and development work
• is able to predict the effects of technological development on one's field, work and operating environment
• is capable of promoting technological development and its utilisation in one's field
Degree-specific competences: competence descriptions
Diagnostic service competences
The student is able to:
• utilize extensive and highly specialized skills and knowledge in studying and developing diagnostic services;
• apply the concepts and methodology of social and health care to his/her independent reflection and/or development of one's professional field;
• function in the diverse and changing environments of diagnostic services.
Competences on managing and developing the quality of diagnostic services
• The student is able to justify and optimise diagnostic methods
• The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of diagnostic methods.
• The student is able to assess and develop patient centered and patient safety diagnostic services
• The student is able to utilize his/her mentoring- and consultation competence as a clinical expert in multi-professional healthcare teams and at customer interfaces.
• The student improves guidance and consultation activities by utilizing evidence-based practice in the selected area of diagnostic services
• The student is able to evaluate diagnostic service safety culture critically and develop and manage it considering the current health policy
Competences on developing and managing modern future diagnostic services
The student is able to:
• design and develop patient centered and safe clinical laboratory/radiography services;
• follow high ethical standards in front-line managerial work;
• work in front-line managerial positions in the fields of clinical laboratory/radiography services;
• understand what needs to be taken into account in managing artificial intelligence and robotics based diagnostic services.
- Lataa liite Competence matrise HCD 2021 (pdf, 86.01 kt)
- Lataa liite FINAL fi & en YAMK opinnäytetyö arviointikehikko OPS2020 (pdf, 281.57 kt)
- Lataa liite FINAL fi en YAMK opinnäytetyö OPS2020 (pdf, 280.02 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competneces MASTER en-GB (pdf, 11.37 kt)
- Lataa liite Metropolian YAMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 2020 (pdf, 11.35 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S2522S6-1001 |
Research and Development Skills
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||
S000EV41 | Kliininen radiografiatiede | 5 | ||||||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | ||||||||||||||
S000EU87 | Advanced Research Methods | 5 | ||||||||||||||
S2522S6-1002 |
Managing clinical radiography / laboratory services
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||
S000CF70 | Palveluinnovaatiot ja muotoilu | 5 | ||||||||||||||
S000DK45 | Talouden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000DR76 | Henkilöstöjohtaminen muuttuvassa organisaatiossa | 5 | ||||||||||||||
S000EV39 | Tekoäly- ja robotiikkaperustaisten diagnostisten palveluiden johtaminen | 5 | ||||||||||||||
S2522S6-1004 |
Advanced Master's studies in Radiography services
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||
S000EA54 | Potilaslähtöisen ja turvallisen kliinisen radiografian kehittäminen | 5 | ||||||||||||||
S000CP00 | Kuvantamistutkimusten, hoitojen ja menettelytapojen kehittäminen kliinisessä radiografiassa | 10 | ||||||||||||||
S000CO99 | Laatujohtamisen ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen | 5 | ||||||||||||||
S2522S6-1005 |
Master’s Thesis and Maturity Test
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||
S000EM83 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 10 | ||||||||||||||
S000EM84 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | ||||||||||||||
S000EM85 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 10 | ||||||||||||||
S2522S6-1006 |
Elective Studies
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 50 | 35 | 20 | 30 | 25 | 10 | 10 | 10 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
yamk::yamk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa; ylempi ammattikorkeakoulututkinto.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.