Työhyvinvointia edistävä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DK42-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 27
- Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Sari Helenius
- Anna Kaipainen
- Vastuuopettaja
- Sari Helenius
- Ryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- SX00DK42
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työhyvinvointia edistävä johtaminen SX00DK42-3006 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 04.09.2024 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Työhyvinvointia edistävä johtaminen SX00DK42-3006 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 01.10.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työhyvinvointia edistävä johtaminen SX00DK42-3006 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 02.10.2024 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Etänä / Työhyvinvointia edistävä johtaminen SX00DK42-3006 |
|
To 24.10.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työhyvinvointia edistävä johtaminen SX00DK42-3006 |
MPB4004
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– edistää työhyvinvointia vahvistavaa toimintaa työelämän muutoksessa
– vahvistavaa yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden oppimistoimintaa työhyvinvoinnin edistämiseksi
– arvioida työhyvinvointia edistävää toimintaa kuntoutujan sekä tuloksellisuuden näkökulmasta
Sisältö
Työhyvinvointia edistävän toiminnan johtaminen työelämän muutoksessa
Oppimisen mahdollisuudet työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Moninaisuusjohtaminen ja -osaaminen
Tuloksellisuus ja työhyvinvointi
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2024, Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Ryhmätyöskentely,Työpaja, Seminaari
Ennakkotehtävä:
Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.
Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa käyttämääsi lähdekirjallisuuteen viitaten.
Tuottavien kielimallien käyttö: Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.
Kirjallinen työ palautetaan opintojakson Moodleen tai sari.helenius@metropolia.fi viimeistään 20.8.2024.
Ennakkotehtävän arviointi: hyv/täydennettävä (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).
Ohjaus ja kysymykset: Sari Helenius, p. 0505187333, sari.helenius@metropolia.fi
Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin 2006. Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. Keuruu: PS-kustannus.
Forma & Kaartinen & Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. https://www.keva.fi/globalassets/2-tiedostot/ta-tiedostot/tyoelamapalvelut/tutkimus_strateginen_tyohyvinvointijohtaminen.pdf
KT Kuntatyönantajat 2011. Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma. http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Larjovuori & Manka & Nuutinen 2015. Inhimillinen pääoma: Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria? Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3580-8
Manka & Heikkilä-Tammi & Vauhkonen 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. https://research.tuni.fi/uploads/2019/09/6c87d269-tyohyvinvointi-ja-tuloksellisuus.pdf
Manka, M & Manka, M. 2023. Työhyvinvointi. Alma Talent.
Puttonen, S & Hasu, M & Pahkin, K 2016. Työhyvinvointi paremmaksi. Keinoja työhyvinvoinnin ja työterveyden kehittämiseksi suomalaisilla työpaikoilla. Työterveyslaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-652-4
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava.
Tarkkonen, Juhani 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä : Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä & Mäkelä-Pusa 2011. Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. 2007. Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa: Infor Oy.
Linkkejä:
Ilmarinen n.d. Työkykyjohtaminen. https://www.ilmarinen.fi/tyokyky/tyokykyjohtaminen/
Keva n.d. Tutkimukset, tilastot ja ennusteet https://www.keva.fi/uutishuone/tutkimukset-tilastot-ja-ennusteet/
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat n.d. Työelämän kehittäminen. https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen/tyoelaman-kehittaminen
Tampereen yliopisto n.d. Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä https://research.tuni.fi/tyohyvinvointi/
Työterveyslaitos n.d. Työhyvinvointi ja työkyky https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky ja Tutkimus ja kehittäminen https://www.ttl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen
Työterveyslaitos n.d. Miten Suomi voi? https://www.ttl.fi/tutkimus/hankkeet/miten-suomi-voi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Kuntoutuksen yamk-opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille vapaasti valittavina opintoina sekä avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Paikkoja on vapaana yhteensä kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Tuottavien kielimallien käyttö ja dokumentointi ohjeistetaan kussakin opintojakson tehtävässä erikseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti