Siirry suoraan sisältöön

Geronomi: Geronomi

Opetussuunitelman tunnus: SXT25S2

Tutkintonimike
Geronomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

METROPOLIAN GERONOMI AMK –TUTKINTO
Geronomi AMK on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto. Tutkinnon laajuus on 210 op ja laskennallinen opiskeluaika on 3,5 vuotta. Tutkinto perustuu koulutuksen kansainväliseen ja kansalliseen tasokuvaukseen, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, geronomi AMK-tutkinnon ja ARENEn kompetensseihin sekä monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon.

Tutkinnossa oppiminen perustuu ammattikorkeakoulujen yhteisiin kompetensseihin, joita ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ennakoiva kehittäminen (Arene 2022).

Opintoihin sisältyy projekteja, joita toteutetaan kumppanuudessa ikääntyneiden ihmisten ja työelämän kanssa sekä monialaisissa innovaatio-opinnoissa. Yhteistyö perustuu työelämän kehittämistarpeisiin ja ikääntyneiden ihmisten elämänlaadun tukemiseen. Opintoihin sisältyy geronomin ammatillista kasvua tukevia työelämäharjoitteluja erilaisissa toimintaympäristöissä (42 op).

Metropoliassa opiskelijoita kannustetaan kansainväliseen toimintaan sekä ulkomailla että kotimaassa. Opiskelija voi hakeutua kansainvälisiin työharjoitteluihin ja vaihto-ohjelmiin sekä kansainvälisesti toteutuviin opintoihin ja projekteihin. Opintoja voi suorittaa myös moniammatillisissa ja -alaisissa oppimisympäristössä esimerkiksi Metropolian HyMy-kylässä sekä Metropolian kehittämishankkeissa innovaatiokeskittymissä. Työelämän asiantuntijat toimivat opiskelijoiden harjoittelun ohjaajina sekä kumppaneina ja mentoreina työelämässä toteutuvassa opetuksessa, projekteissa ja kehittämishankkeissa.

Opiskelijaa ohjataan opintojen suunnittelussa ja hän etenee henkilökohtaisen opetussuunnitelman eli HOPS:n mukaisesti. Opintoihin sisältyy lisäksi ammatillisen kasvun ohjausta. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijan olemassa olevaa, aiemmin hankittua osaamista (AHOT). Opiskelijan velvollisuus on todentaa aiemmin hankittu osaaminen, jotta se voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkinnossa vaadittavaa osaamista.

OPETUSSUUNNITELMAN SISÄLTÖ
Geronomitutkinnon perustana on holistinen ihmiskäsitys ja vanhuuden näkeminen yksilöllisenä ja arvokkaana elämänvaiheena. Ikääntynyt ihminen nähdään voimavaroja omaavana ja aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään.

Tutkinnon toimintaa ja opintojen sisältöä ohjaavat vanhustyön eettiset näkökulmat ja periaatteet. Tutkinnon opetussuunnitelmassa vastataan alan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.

Metropolian geronomitutkinnon osaaminen:
Kohtaaminen ja dialoginen vuorovaikutus: ihmisen kohtaaminen arvostavasti ja vuorovaikutusta rakentavasti.
Gerontologinen asiantuntijuus: Ikääntymisen monipuolinen ymmärtäminen ja muistiasiantuntijuus.
Asiakaslähtöinen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi: Keskittyminen yksilöllisiin tarpeisiin, kulttuuriseen moninaisuuteen ja toimintakyvyn tukemiseen.
Asiakasohjaus ja kotona asumisen tukeminen: Painotus ikääntyneiden kotona asumisen tukemisessa ja asiakasohjauksessa hyödyntäen digitalisaation ja teknologian mahdollisuuksia.
Kehittämisosaaminen ja johtaminen: Monialainen yhteistyö, innovatiiviset palveluratkaisut käyttäjäystävällisyys huomioiden sekä johtamis- ja yrittäjyystaidot.

Osaaminen rakentuu opintojen edetessä seuraavien lukukausiteemojen mukaisesti:
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen
Ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukeminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Osallisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ihmislähtöinen asiakasohjaus
Geronomi kehittäjänä

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Geronomi tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu tulevaisuuden työelämän tarpeisiin sekä ikääntymiseen liittyvään tutkimustietoon. Geronomi tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman laatimisessa on huomioitu valtakunnalliset geronomin kompetenssit sekä Metropolian strategiset painopisteet ja yhteisten osaamisten tavoitteet.

Opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä työelämän, tutkinnon lehtoreiden ja opiskelijoiden kanssa. Tutkinnon alumnit ovat tuoneet esille geronomin työssä tarvittavaa osaamista. Työelämän edustajat ja tutkinnon opiskelijat sekä tutkinnon työelämäneuvottelukunta ovat olleet mukana opetussuunnitelman uudistamisessa sen eri vaiheissa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 Kevät 2028 Syksy 2028 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2028 4. / 2028 1. / 2028 2. / 2028
SXT25S2-1001
1. Lukukausi: Gerontologisen osaamisen lähtökohtia

(Valitaan kaikki )

27
SX00GB45 Orientaatio geronomiopintoihin 3
SX00GB46 Gerontologinen osaaminen 4
SX00GB47 Asiantuntijaviestintä 3
SX00GE89 Yhteiskunta ja ikääntyminen 4
SX00GE90 Ammatillinen englanti 3
SX00GE91 Geronomin ammattietiikka I 2
SX00FX89 Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla 5
SX00FX95 Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla 2
XX00FW79 Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä 1
SXT25S2-1002
2. Lukukausi: Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GE92 Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö 5
SX00GE93 Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi 5
SX00FO40 Yhteistoimijuus kuntoutuksessa 5
SX00GE94 Ihmislähtöinen muistityö I 2
SX00GE95 Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö 3
SX00FX92 Asiakas- ja potilaslähtöisyys 2
SX00FX90 Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä 3
SX00GE96 Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen 5
SXT25S2-1004
3. Lukukausi: Ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF05 Anatomia, fysiologia ja vanhenemismuutokset 3
SX00GF07 Iäkkään lääkehoito 5
SX00GF08 Lääketieteen erityiskysymykset ikääntyneiden ihmisten hoidossa 4
SX00GF09 Ihmislähtöinen muistityö II 4
SX00GF10 Iäkkään ihmisen hoiva- ja hoitotyö 4
SX00GF11 Iäkkään ihmisen saattohoito ja eettiset näkökulmat 2
SX00GF12 Vammaisuus ja neuromoninaisuus ikääntyneen elämänkulussa 2
SX00GF13 Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen 6
SXT25S2-1005
4. Lukukausi: Lukukausi Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä

(Valitaan kaikki )

28
SX00GF14 Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä 5
SX00GF15 Omaishoito 2
SX00GF16 Ikääntyneiden ihmisten kuntoutumisen tukeminen 3
SX00GF17 Käyttäjäystävällinen teknologia 2
SX00GF18 Toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät 3
SX00FX96 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet 5
SX00GF19 Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen 8
SXT25S2-1006
5. Lukukausi: Osallisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF22 Osallisuus ja yhteisöllisyys ikääntyessä 5
SX00GF23 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5
XX00EL75 Opinnäytetyön suunnittelu 5
XX00EL76 Opinnäytetyön toteutus 5
XX00FV31 Metropolia Minno 1 2
XX00FV32 Metropolia Minno 2 3
SX00GH04 Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät 5
SXT25S2-1007
6. Lukukausi: Ihmislähtöinen asiakasohjaus

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF24 Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus 4
SX00GF25 Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus 8
XX00FV33 Metropolia Minno 3 5
SX00GF26 Ammatillinen ruotsi 3
XX00EL77 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 5
SX00FX55 Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
SXT25S2-1008
7. Lukukausi: Geronomi kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

25
SX00GF27 Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta 5
SX00GF28 Yhteiskehittäminen kumppanuudessa 3
SX00GF29 Geronomin ammattietiikka II 2
SX00GG28 Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen 15
SXT25S2-1003
Työelämäosaamisen profiloitumisopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
SXT25S2-1009
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
Yhteensä 210 57 58 60 25 27 30 30 28 30 30 25 13.5 13.5 15 15 15 15 14 14 15 15 15 15 12.5 12.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

amk::amk-tutkintojen kieliopinnot

AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).

Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Ammatillinen ruotsi
Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Ammatillinen ruotsi
Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Ammatillinen ruotsi
Luokittelemattomat
Orientaatio geronomiopintoihin
Gerontologinen osaaminen
Asiantuntijaviestintä
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Geronomin ammattietiikka I
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Yhteistoimijuus kuntoutuksessa
Ihmislähtöinen muistityö I
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Anatomia, fysiologia ja vanhenemismuutokset
Iäkkään lääkehoito
Lääketieteen erityiskysymykset ikääntyneiden ihmisten hoidossa
Ihmislähtöinen muistityö II
Iäkkään ihmisen hoiva- ja hoitotyö
Iäkkään ihmisen saattohoito ja eettiset näkökulmat
Vammaisuus ja neuromoninaisuus ikääntyneen elämänkulussa
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Omaishoito
Ikääntyneiden ihmisten kuntoutumisen tukeminen
Käyttäjäystävällinen teknologia
Toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Osallisuus ja yhteisöllisyys ikääntyessä
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 1
Metropolia Minno 2
Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Geronomin ammattietiikka II
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen

RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Orientaatio geronomiopintoihin
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi
Asiakas- ja potilaslähtöisyys
Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä
Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
Ihmislähtöinen muistityö II
Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen
Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä
Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Metropolia Minno 2
Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus
Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus
Metropolia Minno 3
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta
Yhteiskehittäminen kumppanuudessa
Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SXT25S2-1001
1. Lukukausi: Gerontologisen osaamisen lähtökohtia

(Valitaan kaikki )

27
SX00GB45 Orientaatio geronomiopintoihin 3
SX00GB46 Gerontologinen osaaminen 4
SX00GB47 Asiantuntijaviestintä 3
SX00GE89 Yhteiskunta ja ikääntyminen 4
SX00GE90 Ammatillinen englanti 3
SX00GE91 Geronomin ammattietiikka I 2
SX00FX89 Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla 5
SX00FX95 Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla 2
XX00FW79 Kestävyys eurooppalaisessa kaupunkiympäristössä 1
SXT25S2-1002
2. Lukukausi: Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GE92 Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö 5
SX00GE93 Ikääntyneiden kulttuurihyvinvointi 5
SX00FO40 Yhteistoimijuus kuntoutuksessa 5
SX00GE94 Ihmislähtöinen muistityö I 2
SX00GE95 Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö 3
SX00FX92 Asiakas- ja potilaslähtöisyys 2
SX00FX90 Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä 3
SX00GE96 Harjoittelu 1. Ikääntyneiden kulttuurihyvinvoinnin edistäminen 5
SXT25S2-1004
3. Lukukausi: Ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF05 Anatomia, fysiologia ja vanhenemismuutokset 3
SX00GF07 Iäkkään lääkehoito 5
SX00GF08 Lääketieteen erityiskysymykset ikääntyneiden ihmisten hoidossa 4
SX00GF09 Ihmislähtöinen muistityö II 4
SX00GF10 Iäkkään ihmisen hoiva- ja hoitotyö 4
SX00GF11 Iäkkään ihmisen saattohoito ja eettiset näkökulmat 2
SX00GF12 Vammaisuus ja neuromoninaisuus ikääntyneen elämänkulussa 2
SX00GF13 Harjoittelu 2. Muistiasiakkaan kohtaaminen 6
SXT25S2-1005
4. Lukukausi: Lukukausi Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä

(Valitaan kaikki )

28
SX00GF14 Ikääntynyt ihminen kotiympäristössä 5
SX00GF15 Omaishoito 2
SX00GF16 Ikääntyneiden ihmisten kuntoutumisen tukeminen 3
SX00GF17 Käyttäjäystävällinen teknologia 2
SX00GF18 Toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät 3
SX00FX96 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet 5
SX00GF19 Harjoittelu 3. Ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen 8
SXT25S2-1006
5. Lukukausi: Osallisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF22 Osallisuus ja yhteisöllisyys ikääntyessä 5
SX00GF23 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5
XX00EL75 Opinnäytetyön suunnittelu 5
XX00EL76 Opinnäytetyön toteutus 5
XX00FV31 Metropolia Minno 1 2
XX00FV32 Metropolia Minno 2 3
SX00GH04 Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät 5
SXT25S2-1007
6. Lukukausi: Ihmislähtöinen asiakasohjaus

(Valitaan kaikki )

30
SX00GF24 Ikääntyneiden ihmisten asiakasohjaus 4
SX00GF25 Harjoittelu 4. Asiakas- ja palveluohjaus 8
XX00FV33 Metropolia Minno 3 5
SX00GF26 Ammatillinen ruotsi 3
XX00EL77 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 5
SX00FX55 Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
SXT25S2-1008
7. Lukukausi: Geronomi kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

25
SX00GF27 Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta 5
SX00GF28 Yhteiskehittäminen kumppanuudessa 3
SX00GF29 Geronomin ammattietiikka II 2
SX00GG28 Harjoittelu 5. Kehittäminen ja johtaminen 15
SXT25S2-1003
Työelämäosaamisen profiloitumisopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
SXT25S2-1009
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
Siirry alkuun