Skip to main content

Basics of research and developmentLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ81

Credits

5 op

Objective

The students are able to recognize and assess the needs for research and development that are important for work life and clients using services. The students master the general starting points and basics of research and development activities and are able to apply them to develop work life in their own field of education.
The students are able to acquire, evaluate and critically justify research-based knowledge and professional practices in their field. The students master the basics of critical thinking, forming concepts and theory, and they understand the importance of the conception of knowledge in the development activities. The students base their activities on good research and development ethics and understand the importance of data protection. The students know the basics of planning research and development activities and the contents of the research plan, and they understand the importance of making a research plan.

Content

The starting points, the nature and process of research and development activities. Knowledge and obtaining information. Critical thinking and justification. Principles of forming a concept and a theory. The conception of knowledge. Assessing information and professional practices produced in the research and development of one's own
professional field. Planning research and development activities. Ethics and data protection of research and development activities.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Enrollment

02.12.2024 - 15.12.2024

Timing

01.01.2025 - 31.07.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Groups
  • SXG23S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Lähiopetuksen ajankohdat (muutokset mahdollisia):
30.10.2024 12.45 - 16.00
07.11.2024 12.45 - 16.00
14.11.2024 12.45 - 16.00
19.11.2024 12.45 - 16.00
26.11.2024 12.45 - 16.00

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)

Materials

Ilmoitetaan

Teaching methods

Lähiopetus
Tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti

Exam schedules

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)
Uusinta-ajankohdat tarkentuvat myöhemmin

Student workload

5 op = 135h, joka koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä, itsenäisestä opiskelusta sekä tenttimateriaalin lukemisesta ja tentistä.

Further information

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille
Mahdollinen AHOT -hakemus on tehtävä ajoissa ennen opintojakson alkamista, huomioiden käsittelyaika
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen

Lähiopetuksen ajankohdat (muutokset mahdollisia):
30.10.2024 12.45 - 16.00
07.11.2024 12.45 - 16.00
14.11.2024 12.45 - 16.00
19.11.2024 12.45 - 16.00
26.11.2024 12.45 - 16.00

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Tehtävät Hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Lähiopetus:
22.10 klo 12.45-16
4.11 klo 10-15
18.11 klo 12.45-16

Tentti 3.12 klo 12.45-16 (Myllypuro -sali)

Lisäksi itsenäinen opiskelu

Materials

Tarkentuu myöhemmin

Teaching methods

Luennot
Itsenäinen työskentely
Tehtävät
Tentti

Exam schedules

Tentti 3.12 klo 12.45-16
Uusintatenttien (2) ajankohdat tarkentuvat myöhemmin

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä, itsenäisestä opiskelusta sekä tenttiin valmistautumisesta.

Further information

Lähiopetus seuraavina ajankohtina:
22.10 klo 12.45-16
4.11 klo 10-15
18.11 klo 12.45-16
Tentti 3.12 klo 12.45-16

Lisäksi itsenäinen opiskelu ja tehtävien teko tulee aikatauluttaa

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S2 opiskelijoille.
Mahdollinen AHOT -hakemus tulee tehdä ajoissa ennen opintojakson alkamista, huomioiden käsittelyaika.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Tentti 0-5
Tehtävä/t Hyväksytty/hylätty

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa 18.09.2024 klo 10.00 - 12.00
ZOOM -linkki ilmoitetaan.

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 18.09 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa.

Opintojakson TENTTI 06.11.2024 klo 12.45-16.

Teaching methods

Etäorientaatio
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti

Exam schedules

Opintojakson TENTTI Moodlessa 06.11 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa ja on näkyvillä moodlessa.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Student workload

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Further information

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa ti 18.09 klo 10.00-12.00
ZOOM -linkki ilmoitetaan

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti 06.11.2024 klo 12.45-16.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan.
Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Ryhmän SXH23S1 opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä
2. Muut ilmoittautuneet Ilmoittautumisjärjestyksessä

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä voi edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle, mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti opettajan toimesta.
Toteutus on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille

Mahdollinen AHOT -hakemus tulee tehdä ajoissa ennen opintojakson alkua, huomioiden käsittelyaika.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Materials

Tenttimateriaalina toimivat kurssin luentomateriaalit, sekä Hanna Vilkka 2021 Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-kustannus. Luvut 1-3, eli sähköisen epub-teoksen sivut 1-65.

Exam schedules

Uusintatentit Examissa. Ajankohdat sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

Further information

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille ja muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan. Kurssin alustava aikataulu on:
1) 18.3. ap
2) 21.3. ap
3) 26.3. ap
4) 3.4. ap
5) 9.4. ap
6)11.4. ap
7) 17.4. ap
TENTTI) 6.5. klo 11.00-14.00 Yhdessä toteutuksen SX00EQ81-3013 kanssa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvosana määräytyy tentin pohjalta. Saadakseen arvioinnin, opiskelijoiden pitää tentin lisäksi suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää oppimistehtävää.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Materials

Tenttimateriaalina toimivat kurssin aikana jaetut luentomateriaalit, sekä Hanna Vilkka 2021. Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-kustannus. Luvut 1-3, eli sähköisen epub-teoksen sivut 1-65.

Exam schedules

Uusintatentit Examissa. Ajankohdat sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

Further information

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K2 opiskelijoille ja muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan. Kurssin alustava aikataulu on:
1) ) 19.3. ip
2) 20.3. 12.45-14.15
3) 21.3. 12.45-14.15
4)15.4. ap.

TENTTI) 6.5. klo 11.00-14.00 Yhdessä toteutuksen SX00EQ81-3012 kanssa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvosana määräytyy tentin pohjalta. Saadakseen arvioinnin, opiskelijoiden pitää tentin lisäksi suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää oppimistehtävää.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille.

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa ti 19.3.2024 klo 12 - 13.30.
ZOOM -linkki: https://metropolia.zoom.us/j/68861999862

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 19.3 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa sen avauduttua.

Opintojakson TENTTI Moodlessa ma 6.5.2024 klo 12.45-16.

Teaching methods

Etäorientaatio (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (tehdään moodlessa)

Exam schedules

Opintojakson TENTTI Moodlessa ma 6.5 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan aloituksen yhteydessä.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Student workload

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Further information

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa ti 19.3 klo 12-13.30.
ZOOM -linkki: https://metropolia.zoom.us/j/68861999862

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti ma 6.5.2024 klo 12.45-16. Tentti tehdään moodlessa.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta keväällä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä voi edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle, mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti opettajan toimesta.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
  • Lauri Narinen
Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opettaja: Lauri Narinen
Lähiopetuksen aikataulu:

Pe 25.8. klo 9-12 MPC1001 Oerientaatio, pakollinen osallistuminen.
Ke 30.8. klo 12:45 -16 MPA4015
Ti 5.9.. klo 12:45 -16 MPA4015
To 14.9. klo 9-12 MPC1001
To 21.9. klo 8:45 - 11:45 MPA4015
Ke 4.10. klo 12:45 - 16 MPA5018
Ke 11.10. klo 14-16 MPA5018
Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Materials

Tenttimateriaali:

1) Luennot ja luentodiat

2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma

3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

Teaching methods

Luennot, kirjallisuus,oppimistehtävä, kirjaston tiedonhaun työpaja, tentti.

Tämä on lähiopetustoteutus maksimipoissaolomäärä kontaktista on kolme kertaa, ja näistä kerroista tulee tehdä opetusdiojen pohjalta pohdiskeleva referaatti.
Tarkemmat tiedot annetaan orientaatiossa ensimmäisellä opetuskerralla.

Exam schedules

Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Completion alternatives

Opintojakso on myös mahdollista suorittaa itsenäisenä toteutuksena
(SX00EQ81-3005 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (itsenäisen työskentelyn toteutus))

Student workload

Lähiopetuksen aikataulu:

Pe 25.8. klo 9-12 MPC1001 Oerientaatio, pakollinen osallistuminen.
Ke 30.8. klo 12:45 -16 MPA4015
Ti 5.9.. klo 12:45 -16 MPA4015
To 14.9. klo 9-12 MPC1001
To 21.9. klo 8:45 - 11:45 MPA4015
Ke 4.10. klo 12:45 - 16 MPA5018
Ke 11.10. klo 14-16 MPA5018
Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Further information

Huomioithan, että tämä on lähitoteutus, joka sisältää opetusta kampuksella.

TÄMÄN OPINTOJAKSON HYVÄKSYTTY SUORITTAMINEN EDELLYTTÄÄ VÄHINTÄÄN NELJÄÄ OSALLISTUMISTA KONTAKTIOPETUKSEEN.
POISSAOLOT KORVATAAN ERI TEHTÄVÄLLÄ

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät / Hyväksytty / Täydennettävä / Hylätty
Tentti (0-5)

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa pe 27.10.2023 klo 12 - 13.30.
ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/61831441442

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 27.10 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa sen avauduttua.

Opintojakson TENTTI Moodlessa ti 12.12 klo 12.45-16.

Teaching methods

Etäorientaatio (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (tehdään moodlessa)

Exam schedules

Opintojakson TENTTI Moodlessa ti 12.12 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä, jotka järjestetään kevätlukukaudella 2024. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Student workload

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Further information

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa pe 27.10 klo 12-13.30.
ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/61831441442

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti ti 12.12 klo 12.45-16. Tentti tehdään moodlessa.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä kevätlukukaudella 2024. Ajankohdat ilmoitetaan.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2023 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Jyrki Konkka
  • Miia Ojanen
  • Lauri Narinen
Groups
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Groups
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 14.03.2023 10.15 - 11.45. https://metropolia.zoom.us/j/62510871003

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.

Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson TENTTI Moodlessa to 27.4 klo 12.45-16

Materials

Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.

Teaching methods

Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)

Exam schedules

Opintojakson TENTTI Moodlessa 27.4 klo 12.45-16

2. uusintatenttiä, jotka tehdään moodlessa. 1. uusintatentti on 23.5.2023 klo 12.45-16 ja 2.uusintatentti 6.6.2023 klo 12.45-16.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemma ohjeet opintojakson moodlessa.

Student workload

itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Further information

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 14.3 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/62510871003

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti on moodlessa 27.4 klo 12.45-16.

Uusintatentit:
1. uusintatentti on 23.5.2023 klo 12.45-16 ja 2.uusintatentti 6.6.2023 klo 12.45-16.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua)

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5
Opintojakson arvosana muodostuu tentin arvosanasta. Opintojakson oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti toteutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Exam schedules

Tentti Exam-järjestelmässä toukokuun puolivälissä (tarkempi ajankohta kerrotaan ensimmäisen lähiopetuskerran yhteydessä)

Myös Uusintatentit järjestetään Examissa tarvittaessa.

Further information

Kurssin alustava aikataulu ja suorittaminen.
1 28.3. ap
2 20.4. ap
3 21.4. ap
TENTTI Toukokuun puolivälissä EXAMissa
Kurssin suoritukseen kuuluu arvosanan määrittävä tentti, sekä kaksi itsenäisesti tehtävää oppimistehtävää, jotka arvoidaan hyväksytty / hylättty -skaalalla.

TENTTIMATERIAALINA Kurssin Oma-työtilassa jaettavat materiaalit, sekä Hanna Vilkka 2021 Tutki ja kehitä sivut 1-65

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Exam schedules

Ei tenttejä, vaan kurssi suoritetaan oppimistehtävillä.

Further information

Kurssin alustava aikataulu ja suorittaminen:
1 15.3. ap
2 22.3. ap
3 29.3. ap
4 5.4. ap
5 13.4. ap
6 20.4. ip
7 27.4. ap
8 3.5. ap
Kurssi suoritetaan 3 itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän avulla, joista jokainen arvoidaan skaalalla 1-5. Arvosanaksi tulee tehtäväarvosanojen keskiarvo, kunhan niistä jokainen on suoritettu vähintään hyväksytysti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Lähiopetuksen aikataulu:
25.10.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio
02.11.2022 12.45 - 16.00
11.11.2022 08.30 - 11.45
15.11.2022 08.30 - 11.45
21.11.2022 08.30 - 11.45
01.12.2022 08.30 - 11.45
07.12.2022 09.00 - 12.00 Moodletentti

Materials

Ilmoitetaan viimeistään opintojakson orientaatiokerralla.

Teaching methods

Luennot, oppimistehtävät, tentti

Exam schedules

Moodletentti 7.12.2022 klo 9-12
Uusintatenttipäivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

135h / 5op

Further information

Lähiopetuksen aikataulu:
25.10.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio
02.11.2022 12.45 - 16.00
11.11.2022 08.30 - 11.45
15.11.2022 08.30 - 11.45
21.11.2022 08.30 - 11.45
01.12.2022 08.30 - 11.45
07.12.2022 09.00 - 12.00 Moodletentti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät, Moodletentti
Tarkemmat arvioinnin perusteet käydään läpi opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Jyrki Konkka
Teacher in charge

Jyrki Konkka

Groups
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Teaching methods

Contact teaching
Literature
Learning assignment
Self-directed learning
Learning assignment (+ possibly exam)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Miia Ojanen
Teacher in charge

Miia Ojanen

Groups
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Location and time

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 27.10 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/64966628682
Meeting ID: 649 6662 8682

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa viimeistään orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.

Kurssiavain kirjautumiseen: TKPS22

Opintojakson TENTTI Moodlessa to 1.12 klo 12.45-16

Materials

Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.

Teaching methods

Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)

Exam schedules

Opintojakson TENTTI Moodlessa 1.12 klo 12.45-16

2. uusintatenttiä (moodlessa). Ajankohdat ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä ovat nähtävissä moodle -työtilassa.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemma ohjeet opintojakson moodlessa.

Student workload

itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät, 5op=135h

Further information

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 27.10 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/64966628682
Meeting ID: 649 6662 8682

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa viimeistään orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen: TKPS22.

Opintojakson tentti on moodlessa 1.12 klo 12.45-16. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua)

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. Huom! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: 0-5 tai hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5