Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EQ81

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Ryhmät
  • SXG23S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen ajankohdat (muutokset mahdollisia):
30.10.2024 12.45 - 16.00
07.11.2024 12.45 - 16.00
14.11.2024 12.45 - 16.00
19.11.2024 12.45 - 16.00
26.11.2024 12.45 - 16.00

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)
Uusinta-ajankohdat tarkentuvat myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h, joka koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä, itsenäisestä opiskelusta sekä tenttimateriaalin lukemisesta ja tentintä.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille
Mahdollinen AHOT -hakemus on tehtävä ajoissa ennen opintojakson alkamista, huomioiden käsittelyaika
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen

Lähiopetuksen ajankohdat (muutokset mahdollisia):
30.10.2024 12.45 - 16.00
07.11.2024 12.45 - 16.00
14.11.2024 12.45 - 16.00
19.11.2024 12.45 - 16.00
26.11.2024 12.45 - 16.00

TENTTI 03.12.2024 12.45 - 16.00 (Myllypuro -sali MPD1002)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät Hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Lähiopetus:
22.10 klo 12.45-16
4.11 klo 10-15
18.11 klo 12.45-16

Tentti 3.12 klo 12.45-16 (Myllypuro -sali)

Lisäksi itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Tarkentuu myöhemmin

Opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely
Tehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 3.12 klo 12.45-16
Uusintatenttien (2) ajankohdat tarkentuvat myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä, itsenäisestä opiskelusta sekä tenttiin valmistautumisesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus seuraavina ajankohtina:
22.10 klo 12.45-16
4.11 klo 10-15
18.11 klo 12.45-16
Tentti 3.12 klo 12.45-16

Lisäksi itsenäinen opiskelu ja tehtävien teko tulee aikatauluttaa

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S2 opiskelijoille.
Mahdollinen AHOT -hakemus tulee tehdä ajoissa ennen opintojakson alkamista, huomioiden käsittelyaika
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5
Tehtävä/t Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa 18.09.2024 klo 10.00 - 12.00
ZOOM -linkki ilmoitetaan.

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 18.09 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa.

Opintojakson TENTTI 06.11.2024 klo 12.45-16.

Opetusmenetelmät

Etäorientaatio
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson TENTTI Moodlessa 06.11 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa ja on näkyvillä moodlessa.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa ti 18.09 klo 10.00-12.00
ZOOM -linkki ilmoitetaan

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti 06.11.2024 klo 12.45-16.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan.
Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23S1 opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Ryhmän SXH23S1 opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä
2. Muut ilmoittautuneet Ilmoittautumisjärjestyksessä

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä voi edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle, mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti opettajan toimesta.
Toteutus on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaalina toimivat kurssin luentomateriaalit, sekä Hanna Vilkka 2021 Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-kustannus. Luvut 1-3, eli sähköisen epub-teoksen sivut 1-65.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentit Examissa. Ajankohdat sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille ja muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan. Kurssin alustava aikataulu on:
1) 18.3. ap
2) 21.3. ap
3) 26.3. ap
4) 3.4. ap
5) 9.4. ap
6)11.4. ap
7) 17.4. ap
TENTTI) 6.5. klo 11.00-14.00 Yhdessä toteutuksen SX00EQ81-3013 kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy tentin pohjalta. Saadakseen arvioinnin, opiskelijoiden pitää tentin lisäksi suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää oppimistehtävää.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaalina toimivat kurssin aikana jaetut luentomateriaalit, sekä Hanna Vilkka 2021. Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-kustannus. Luvut 1-3, eli sähköisen epub-teoksen sivut 1-65.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentit Examissa. Ajankohdat sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K2 opiskelijoille ja muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan. Kurssin alustava aikataulu on:
1) ) 19.3. ip
2) 20.3. 12.45-14.15
3) 21.3. 12.45-14.15
4)15.4. ap.

TENTTI) 6.5. klo 11.00-14.00 Yhdessä toteutuksen SX00EQ81-3012 kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy tentin pohjalta. Saadakseen arvioinnin, opiskelijoiden pitää tentin lisäksi suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää oppimistehtävää.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille.

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa ti 19.3.2024 klo 12 - 13.30.
ZOOM -linkki: https://metropolia.zoom.us/j/68861999862

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 19.3 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa sen avauduttua.

Opintojakson TENTTI Moodlessa ma 6.5.2024 klo 12.45-16.

Opetusmenetelmät

Etäorientaatio (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (tehdään moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson TENTTI Moodlessa ma 6.5 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan aloituksen yhteydessä.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa ti 19.3 klo 12-13.30.
ZOOM -linkki: https://metropolia.zoom.us/j/68861999862

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti ma 6.5.2024 klo 12.45-16. Tentti tehdään moodlessa.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH23K1 opiskelijoille.
Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta keväällä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä voi edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle, mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti opettajan toimesta.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Lauri Narinen
Ryhmät
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opettaja: Lauri Narinen
Lähiopetuksen aikataulu:

Pe 25.8. klo 9-12 MPC1001 Oerientaatio, pakollinen osallistuminen.
Ke 30.8. klo 12:45 -16 MPA4015
Ti 5.9.. klo 12:45 -16 MPA4015
To 14.9. klo 9-12 MPC1001
To 21.9. klo 8:45 - 11:45 MPA4015
Ke 4.10. klo 12:45 - 16 MPA5018
Ke 11.10. klo 14-16 MPA5018
Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

1) Luennot ja luentodiat

2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma

3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus,oppimistehtävä, kirjaston tiedonhaun työpaja, tentti.

Tämä on lähiopetustoteutus maksimipoissaolomäärä kontaktista on kolme kertaa, ja näistä kerroista tulee tehdä opetusdiojen pohjalta pohdiskeleva referaatti.
Tarkemmat tiedot annetaan orientaatiossa ensimmäisellä opetuskerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on myös mahdollista suorittaa itsenäisenä toteutuksena
(SX00EQ81-3005 Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (itsenäisen työskentelyn toteutus))

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksen aikataulu:

Pe 25.8. klo 9-12 MPC1001 Oerientaatio, pakollinen osallistuminen.
Ke 30.8. klo 12:45 -16 MPA4015
Ti 5.9.. klo 12:45 -16 MPA4015
To 14.9. klo 9-12 MPC1001
To 21.9. klo 8:45 - 11:45 MPA4015
Ke 4.10. klo 12:45 - 16 MPA5018
Ke 11.10. klo 14-16 MPA5018
Ti 17.10 klo 13 - 15:30 MPA1010 eli Metropolia-sali TENTTI

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että tämä on lähitoteutus, joka sisältää opetusta kampuksella.

TÄMÄN OPINTOJAKSON HYVÄKSYTTY SUORITTAMINEN EDELLYTTÄÄ VÄHINTÄÄN NELJÄÄ OSALLISTUMISTA KONTAKTIOPETUKSEEN.
POISSAOLOT KORVATAAN ERI TEHTÄVÄLLÄ

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät / Hyväksytty / Täydennettävä / Hylätty
Tentti (0-5)

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa etäorientaatiolla Zoomissa pe 27.10.2023 klo 12 - 13.30.
ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/61831441442

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä, joka avautuu orientaation yhteydessä (kirjautumisavain ilmoitetaan).

Opiskelu Moodle -työtilassa 27.10 alkaen. Opiskelua varten kukin laatii itselleen henkilökohtaisen opiskeluaikataulun perehdyttyään opintojakson sisältöön ja tehtäviin siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu. Tehtäväpalautusaikataulut käydään läpi orientaatiossa sekä on nähtävillä moodlessa sen avauduttua.

Opintojakson TENTTI Moodlessa ti 12.12 klo 12.45-16.

Opetusmenetelmät

Etäorientaatio (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (tehdään moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson TENTTI Moodlessa ti 12.12 klo 12.45-16

Kaksi uusintatenttiä, jotka järjestetään kevätlukukaudella 2024. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemmat ohjeet opintojakson moodlessa opintojakson käynnistyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu moodlessa, tiedonhaku, tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa pe 27.10 klo 12-13.30.
ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/61831441442

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti ti 12.12 klo 12.45-16. Tentti tehdään moodlessa.

Uusintatentit:
Kaksi uusintatenttiä kevätlukukaudella 2024. Ajankohdat ilmoitetaan.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua). Ensimmäinen uusintatentti on sekä uusinta- että korotustentti, jossa arvosanaa voi yrittää korottaa. Toinen uusintatentti vain hylätyn tai tekemättömän tentin suorittamiseksi.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää siten kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2023 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty/hylätty tai 0-5
Tentti: 0-5
Opintojakson kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti opintojaksototeutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Jyrki Konkka
  • Miia Ojanen
  • Lauri Narinen
Ryhmät
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 14.03.2023 10.15 - 11.45. https://metropolia.zoom.us/j/62510871003

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.

Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson TENTTI Moodlessa to 27.4 klo 12.45-16

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson TENTTI Moodlessa 27.4 klo 12.45-16

2. uusintatenttiä, jotka tehdään moodlessa. 1. uusintatentti on 23.5.2023 klo 12.45-16 ja 2.uusintatentti 6.6.2023 klo 12.45-16.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemma ohjeet opintojakson moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät sekä tentti, 5op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 14.3 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/62510871003

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan.

Opintojakson tentti on moodlessa 27.4 klo 12.45-16.

Uusintatentit:
1. uusintatentti on 23.5.2023 klo 12.45-16 ja 2.uusintatentti 6.6.2023 klo 12.45-16.
Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua)

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. HUOM! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5
Opintojakson arvosana muodostuu tentin arvosanasta. Opintojakson oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin koko opintojaksosta merkitään arviointi. Hyväksytty arviointi edellyttää, että kaikki oppimistehtävät sekä tentti on suoritettu hyväksytysti toteutuksen aikana, opintojaksolla annettua aikataulua noudattaen. Aikataulu käydään läpi orientaatiossa sekä se on nähtävissä moodlesta sen avauduttua.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti Exam-järjestelmässä toukokuun puolivälissä (tarkempi ajankohta kerrotaan ensimmäisen lähiopetuskerran yhteydessä)

Myös Uusintatentit järjestetään Examissa tarvittaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin alustava aikataulu ja suorittaminen.
1 28.3. ap
2 20.4. ap
3 21.4. ap
TENTTI Toukokuun puolivälissä EXAMissa
Kurssin suoritukseen kuuluu arvosanan määrittävä tentti, sekä kaksi itsenäisesti tehtävää oppimistehtävää, jotka arvoidaan hyväksytty / hylättty -skaalalla.

TENTTIMATERIAALINA Kurssin Oma-työtilassa jaettavat materiaalit, sekä Hanna Vilkka 2021 Tutki ja kehitä sivut 1-65

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä, vaan kurssi suoritetaan oppimistehtävillä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin alustava aikataulu ja suorittaminen:
1 15.3. ap
2 22.3. ap
3 29.3. ap
4 5.4. ap
5 13.4. ap
6 20.4. ip
7 27.4. ap
8 3.5. ap
Kurssi suoritetaan 3 itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän avulla, joista jokainen arvoidaan skaalalla 1-5. Arvosanaksi tulee tehtäväarvosanojen keskiarvo, kunhan niistä jokainen on suoritettu vähintään hyväksytysti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katarina Groop
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Lähiopetuksen aikataulu:
25.10.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio
02.11.2022 12.45 - 16.00
11.11.2022 08.30 - 11.45
15.11.2022 08.30 - 11.45
21.11.2022 08.30 - 11.45
01.12.2022 08.30 - 11.45
07.12.2022 09.00 - 12.00 Moodletentti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan viimeistään opintojakson orientaatiokerralla.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletentti 7.12.2022 klo 9-12
Uusintatenttipäivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h / 5op

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen aikataulu:
25.10.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio
02.11.2022 12.45 - 16.00
11.11.2022 08.30 - 11.45
15.11.2022 08.30 - 11.45
21.11.2022 08.30 - 11.45
01.12.2022 08.30 - 11.45
07.12.2022 09.00 - 12.00 Moodletentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät, Moodletentti
Tarkemmat arvioinnin perusteet käydään läpi opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Jyrki Konkka
Vastuuopettaja

Jyrki Konkka

Ryhmät
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Opetusmenetelmät

Contact teaching
Literature
Learning assignment
Self-directed learning
Learning assignment (+ possibly exam)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Vastuuopettaja

Miia Ojanen

Ryhmät
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 27.10 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/64966628682
Meeting ID: 649 6662 8682

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa viimeistään orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.

Kurssiavain kirjautumiseen: TKPS22

Opintojakson TENTTI Moodlessa to 1.12 klo 12.45-16

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sekä suositeltava opiskelua tukeva kirjallisuus moodle -työtilassa. Lisäksi erillinen tentin yhteydessä jaettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Etäorientaatio, jossa annetaan ohjeet opintojakson suorittamiseen (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Tentti (Moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson TENTTI Moodlessa 1.12 klo 12.45-16

2. uusintatenttiä (moodlessa). Ajankohdat ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä ovat nähtävissä moodle -työtilassa.

Ensimmäinen uusintatentti on samalla opintojakson korotustentti, jossa hyväksyttyä tenttiarvosanaa voi yrittää korottaa. Uusintatentit tehdään moodletenttinä ja niihin ilmoittaudutaan opettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson ensimmäiseen eli varsinaiseen tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.Tarkemma ohjeet opintojakson moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen opiskelu, tiedonhaku ja tehtävät, 5op=135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etäorientaatio Zoomissa 27.10 klo 10.15-11.45. https://metropolia.zoom.us/j/64966628682
Meeting ID: 649 6662 8682

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen perehtyminen opintojakson työtilaan, opiskeluohjeisiin ja oppimistehtäviin. Opintojaksolla käytetään Moodle -oppimisympäristöä.

Moodle -työtila aukeaa viimeistään orientaation yhteydessä ja vaatii itsekirjautumisen.
Kurssiavain kirjautumiseen: TKPS22.

Opintojakson tentti on moodlessa 1.12 klo 12.45-16. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Myös uusintatentit tehdään moodle -alustalla. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti (ohjeet käydään läpi orientaatiossa sekä ne on löydettävissä moodlesta sen avauduttua)

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti opettajan antamien ohjeiden mukaisesti Moodle -oppimisalustalla. Huom! Kyseessä ei ole etäopetustoteutus (ei sisällä etäluentoja). Osallistuminen itsenäisen työskentelyn toteutukselle edellyttää kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön, tiedonhakuun sekä oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.

Toteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys

-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 30 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso arvioidaan 0-5.
Opintojakson oppimistehtävät: 0-5 tai hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Tentti: 0-5