Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Markus Neuvonen
Lauri Narinen
Ryhmät
SXH24K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EQ81

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 20.03.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPC5012 Oppimistila
To 27.03.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPA2010 Oppimistila
Ke 02.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPA6009 Oppimistila
Ke 09.04.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPC4013 Oppimistila
Ti 22.04.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPA4010 Oppimistila
Ma 28.04.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPC3001 Oppimistila
To 08.05.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017
MPC4013 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Tämä on kontaktiopetustoteutus.
Poissaolosta tehdään erillinen tehtävä, ja läsnäolominimi on 3/5 kertaa.

20.03.2025 12.45 - 16.00 MPC5012 (60 henkilöä)
27.03.2025 08.30 - 11.45 MPA2010 (58 henkilöä)
02.04.2025 12.45 - 16.00 MPA6009 (57 henkilöä) PERUTTU
09.04.2025 08.30 - 11.45 MPC4013 (54 henkilöä)
22.04.2025 12.45-16.00 MPA4010 LISÄTTY
28.04.2025 08.30 - 11.45 MPC3001 (60 henkilöä)

08.05.2025 9.00 - 11.15 MPC4013 (54 henkilöä) TENTTI!

Oppimateriaalit

1) Luennot ja luentodiat

2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma

3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja kirjallisuus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

08.05.2025 9.00 - 11.15 MPC4013 TENTTI!

Uusintojen tarkat päivät katsotaan toteutuksen kuluessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu myöhemmin.

Siirry alkuun