Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Markus Neuvonen
- Lauri Narinen
- Ryhmät
-
SXH24K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EQ81
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 20.03.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPC5012
Oppimistila
|
To 27.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPA2010
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ke 09.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 22.04.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPA4010
Oppimistila
|
Ma 28.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPC3001
Oppimistila
|
To 08.05.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3017 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.
Aika ja paikka
Tämä on kontaktiopetustoteutus.
Poissaolosta tehdään erillinen tehtävä, ja läsnäolominimi on 3/5 kertaa.
20.03.2025 12.45 - 16.00 MPC5012 (60 henkilöä)
27.03.2025 08.30 - 11.45 MPA2010 (58 henkilöä)
02.04.2025 12.45 - 16.00 MPA6009 (57 henkilöä) PERUTTU
09.04.2025 08.30 - 11.45 MPC4013 (54 henkilöä)
22.04.2025 12.45-16.00 MPA4010 LISÄTTY
28.04.2025 08.30 - 11.45 MPC3001 (60 henkilöä)
08.05.2025 9.00 - 11.15 MPC4013 (54 henkilöä) TENTTI!
Oppimateriaalit
1) Luennot ja luentodiat
2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma
3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi
4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja kirjallisuus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
08.05.2025 9.00 - 11.15 MPC4013 TENTTI!
Uusintojen tarkat päivät katsotaan toteutuksen kuluessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkentuu myöhemmin.