Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Lauri Narinen
Ryhmät
SXH24S2SO
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Opintojakso
SX00EQ81

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ma 10.11.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPC5012 Oppimistila
Ke 12.11.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPC5012 Oppimistila
Ma 24.11.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPC4001 Oppimistila
Ti 25.11.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPB6005 Oppimistila
Ma 08.12.2025 klo 11:30 - 13:30
(2 t 0 min)
Tentti, Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019
MPA1010 Metropolia-sali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.

Aika ja paikka

Tämä on kontaktiopetustoteutus.
Poissaolosta tehdään erillinen tehtävä, ja läsnäolominimi on 3/5 opetuskertaa.

Oppimateriaalit

1) Luennot ja luentodiat

2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma

3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja kirjallisuus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TENTTI: 8.12. klo 11:30 - 13:30 Metropolia-sali.
Uusinnat ilmoitetaan myöhemmin

Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää.
Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ma 28/10 klo 12:45 - 16:00 MPA 2022
Ma 10/11 klo 12:45 - 16:00 MPC5012
Ke 12/11 klo 8:30 - 11:45 MPC5012
Ma 24/11 klo 12:45 - 16:00 MPC4001
Ti 25/11 klo 12:45 - 16:00 MPA2022
TENTTI: 8.12. klo 11:30 - 13:30 Metropolia-sali TENTTI

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Siirry alkuun