Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Lauri Narinen
- Ryhmät
-
SXH24S2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ81
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Ma 10.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ke 12.11.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ma 24.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 08.12.2025 klo 11:30 - 13:30 (2 t 0 min) |
Tentti, Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet SX00EQ81-3019 |
MPA1010
Metropolia-sali
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.
Aika ja paikka
Tämä on kontaktiopetustoteutus.
Poissaolosta tehdään erillinen tehtävä, ja läsnäolominimi on 3/5 opetuskertaa.
Oppimateriaalit
1) Luennot ja luentodiat
2) Hannu Uusitalo: Tiede, tutkimus ja tutkielma
3) Normand Baillargeon: Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi
4) Hyvä tieteellinen käytäntöl https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja kirjallisuus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TENTTI: 8.12. klo 11:30 - 13:30 Metropolia-sali.
Uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää.
Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ma 28/10 klo 12:45 - 16:00 MPA 2022
Ma 10/11 klo 12:45 - 16:00 MPC5012
Ke 12/11 klo 8:30 - 11:45 MPC5012
Ma 24/11 klo 12:45 - 16:00 MPC4001
Ti 25/11 klo 12:45 - 16:00 MPA2022
TENTTI: 8.12. klo 11:30 - 13:30 Metropolia-sali TENTTI
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti