XR Design: XR Design
Opetussuunitelman tunnus: KXJ24S1
- Tutkintonimike
- Muotoilija (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
XR-suunnittelun tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on osaamisperusteinen. Se sisältää ammattikorkeakoulun perusopinnot ja tutkinto-ohjelman ammatilliset opinnot. Ammatillisiin opintoihin kuuluu kursseja esimerkiksi 3D-mallinnuksesta ja animaatiosta, 2D-grafiikkatyökaluista ja -suunnittelusta, reaaliaikaisten kehitysalustojen tai pelimoottoreiden käytöstä, XR-teknologiasta sekä sovellusten suunnittelusta ja kehittämisestä. Ammatillisiin opintoihin kuuluu myös yhteistyöprojekteja yritysten ja yhteisöjen kanssa, työharjoittelua, valinnaisia opintoja ja opinnäytetyö.
Opetussuunnitelma on kehitetty yhteistyössä yrityskumppaneiden ja opiskelijoiden kanssa vastaamaan XR-suunnittelun tulevaisuuden osaamistarpeita. Kehitystyössä on painotettu tutkimukseen perustuvaa ja käyttäjälähtöistä suunnittelua sekä niiden käyttöä monialaisissa yhteistyöhankkeissa. Muita keskeisiä osa-alueita ovat sovellustuotanto ja ryhmätyötaidot, 3D-grafiikka- ja sovelluskehitystyökalujen hallinta sekä ammatti-identiteetin rakentaminen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehitystyöhön osallistui XR Designin tutkinto-ohjelman koko henkilökunta omine osaamisalueineen, työelämän edustajia, alumneja sekä opiskelijoita. Opetussuunnitelman tavoitteena oli osaamisperustaisuuden ohella työelämävastaavuus. Uudesta opetussuunnitelmasta pyydettiin palautetta ammatilliselta neuvottelukunnalta.
Lisätiedot
Tutkintovastaava:
TBA
Koulutussuunnittelija:
Mika Rintala (mika.rintala@metropolia.fi)
Osaamistavoitteet
Tutkinnon osaamistavoitteet perustuvat käyttäjä- ja tutkimussuuntautuneen lähestymistavan hallintaan XR-sovellusten suunnittelussa ja kehittämisessä sekä ammattimaisten työkalujen ja menetelmien taitavaan käyttöön. Oppimistavoitteisiin kuuluvat myös ammatillisen identiteetin rakentaminen ja kyky työskennellä monialaisissa hankkeissa.
Koulutusohjelman suorittaminen antaa opiskelijoille vahvat valmiudet työskennellä XR-suunnittelijoina, kehittäjinä, 3D-taiteilijoina, projektipäällikköinä ja alan monipuolisina erikoisosaajina sovellussuunnittelu ja -kehitystehtävissä sekä muotoilun ja media-alan eri työtehtävissä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXJ24S1-1001 |
Yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00ES67 | Opiskelu- ja viestintätaidot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00BL00 | Taidehistoria | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM41 | Tutkimusviestintä ja metodologia | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM39 | Yrittäjyys | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1011 |
Kieliopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL05 | Suomi 1 (A1.2) | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EF54 | Suomi toisena kielenä: työelämän suomi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EE98 | Ammatillinen ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1002 |
Perusopinnot, 3D-grafiikka
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM44 | 3D-grafiikka, polygonimallinnus ja animaatio | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM45 | 3D-grafiikka, digitaalinen kuvanveisto | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM46 | 3D-grafiikka, digitaaliset materiaalit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM47 | 3D-grafiikka, pelimoottoriassettien tuottaminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1003 |
Perusopinnot, visuaalinen suunnittelu
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM48 | 2D-grafiikan työkalut | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM49 | Graafinen suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM50 | Valokuvaus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM51 | Taiteellinen työskentely | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KQ00BO36 | Värihavainto ja sommittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1004 |
Perusopinnot, sovelluskehitys
(Valitaan kaikki ) |
50 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM52 | Pelimoottorit 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM53 | Pelimoottorit 2 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM54 | XR-teknologiat | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM56 | Ohjelmointi 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM57 | Ohjelmointi 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1005 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM58 | Projekti 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM59 | Projekti 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00FM60 | Projekti 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1007 |
Vapaavalintaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL11 | Suomi 2 (A1.3-A2.1) | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL30 | Suomi 3 (A2.1-A2.2) | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EN47 | Suomi 4 (A2.2-B1.1) | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1008 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1009 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00BL68 | Harjoittelu 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KM00BL69 | Harjoittelu 2 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXJ24S1-1010 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 65 | 70 | 65 | 45 | 30 | 35 | 35 | 35 | 35 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Tutkimusviestintä ja metodologia |
Yrittäjyys |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Yrittäjyys |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Taidehistoria |
Yrittäjyys |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Yrittäjyys |
Valokuvaus |
Taiteellinen työskentely |
Värihavainto ja sommittelu |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Opiskelu- ja viestintätaidot |
Taidehistoria |
Tutkimusviestintä ja metodologia |
3D-grafiikka, polygonimallinnus ja animaatio |
3D-grafiikka, digitaalinen kuvanveisto |
3D-grafiikka, digitaaliset materiaalit |
3D-grafiikka, pelimoottoriassettien tuottaminen |
2D-grafiikan työkalut |
Graafinen suunnittelu |
Valokuvaus |
Taiteellinen työskentely |
Värihavainto ja sommittelu |
Pelimoottorit 1 |
Pelimoottorit 2 |
XR-teknologiat |
Ohjelmointi 1 |
Ohjelmointi 2 |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Yrittäjyys |
Projekti 1 |
Projekti 2 |
Projekti 3 |
Monialainen innovaatioprojekti |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Luokittelemattomat |
Suomi 1 (A1.2) |
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi |
Ammatillinen ruotsi |
Suomi 2 (A1.3-A2.1) |
Suomi 3 (A2.1-A2.2) |
Suomi 4 (A2.2-B1.1) |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
KXJ24S1-1001 |
Yhteiset perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 |
KM00ES67 | Opiskelu- ja viestintätaidot | 5 |
KM00BL00 | Taidehistoria | 5 |
KM00FM41 | Tutkimusviestintä ja metodologia | 5 |
KM00FM39 | Yrittäjyys | 5 |
KXJ24S1-1011 |
Kieliopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5 ) |
5 |
XX00EL05 | Suomi 1 (A1.2) | 5 |
XX00EF54 | Suomi toisena kielenä: työelämän suomi | 5 |
KX00EE98 | Ammatillinen ruotsi | 5 |
KXJ24S1-1002 |
Perusopinnot, 3D-grafiikka
(Valitaan kaikki ) |
30 |
KM00FM44 | 3D-grafiikka, polygonimallinnus ja animaatio | 15 |
KM00FM45 | 3D-grafiikka, digitaalinen kuvanveisto | 5 |
KM00FM46 | 3D-grafiikka, digitaaliset materiaalit | 5 |
KM00FM47 | 3D-grafiikka, pelimoottoriassettien tuottaminen | 5 |
KXJ24S1-1003 |
Perusopinnot, visuaalinen suunnittelu
(Valitaan kaikki ) |
25 |
KM00FM48 | 2D-grafiikan työkalut | 5 |
KM00FM49 | Graafinen suunnittelu | 5 |
KM00FM50 | Valokuvaus | 5 |
KM00FM51 | Taiteellinen työskentely | 5 |
KQ00BO36 | Värihavainto ja sommittelu | 5 |
KXJ24S1-1004 |
Perusopinnot, sovelluskehitys
(Valitaan kaikki ) |
50 |
KM00FM52 | Pelimoottorit 1 | 15 |
KM00FM53 | Pelimoottorit 2 | 10 |
KM00FM54 | XR-teknologiat | 15 |
KM00FM56 | Ohjelmointi 1 | 5 |
KM00FM57 | Ohjelmointi 2 | 5 |
KXJ24S1-1005 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 |
KM00FM58 | Projekti 1 | 15 |
KM00FM59 | Projekti 2 | 15 |
KM00FM60 | Projekti 3 | 5 |
KXJ24S1-1007 |
Vapaavalintaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
XX00EL11 | Suomi 2 (A1.3-A2.1) | 5 |
XX00EL30 | Suomi 3 (A2.1-A2.2) | 5 |
XX00EN47 | Suomi 4 (A2.2-B1.1) | 5 |
KXJ24S1-1008 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan kaikki ) |
10 |
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 |
KXJ24S1-1009 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 |
KM00BL68 | Harjoittelu 1 | 15 |
KM00BL69 | Harjoittelu 2 | 15 |
KXJ24S1-1010 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 |
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 |