Social Services (englanniksi): Varhaiskasvatus
Opetussuunitelman tunnus: SXG25S1
- Tutkintonimike
- Sosionomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Metropolian sosionomi (AMK) -koulutus tuottaa sosiaalipedagogista osaamista ja sosiaalialan asiantuntijuutta, joka vastaa yhteiskunnan ja metropolialueen muuttuviin tarpeisiin. Sosionomi (AMK) -koulutuksen tavoitteena on kouluttaa sosiaalialan asiantuntijoita, jotka tukevat ja edistävät ihmisten hyvinvointia, elämänhallintaa ja osallisuutta sekä ehkäisevät työssään eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja syrjäytymistä.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma perustuu moniin oppimisen tapoihin, esimerkiksi tutkiva oppiminen, projektioppiminen sekä dialoginen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Opiskelu muodostuu lähi- tai verkko-opetuksesta sekä itsenäisestä ja ryhmissä tapahtuvasta työskentelystä. Opintojen aikana on mahdollista osallistua erilaisiin sosiaalialan työtä kehittäviin hankkeisiin yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa. Kaikki opiskelijat osallistuvat opintojensa aikana myös monialaisiin opintoihin. Mikäli opiskelija on valinnut varhaiskasvatuksen polun, hän saa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden valitsemalla ja suorittamalla siihen kuuluvat pakolliset opinnot.
Vapaasti valittavat opinnot koostuvat suomen kielen ja/tai ammattialalle syventävistä opinnoista. Sosiaalialan tutkinto-ohjelman opinnot sisältävät opintojen ohjausta ensimmäisestä lukukaudesta lähtien opiskelijan oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin ja kieli-HOPSin mukaisesti. S2-taustaisten opiskelijoiden on mahdollista saada tukea toisiltaan ja opettajalta suomen oppimiseen koko opintojen ajan jatkuvassa Sosiaalialan suomea -opetuksessa. Opintoihin sisältyy lisäksi ammatillisen kasvun ja urasuunnittelun ohjausta.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään säännöllisesti, että se vastaa ajankohtaiseen ja tulevaisuuteen suuntautuvaan osaamistarpeeseen. Opetussuunnitelma ja tutkintorakenne on uudistettu kokonaisuudessaan vuoden 2024 aikana. Opetussuunnitelman kehittämiseen osallistuvat sosiaalialan tutkinto-ohjelman opettajat sekä työelämäyhteistyökumppanit ja opiskelijat.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa opetus ja oppiminen toteutetaan työelämäläheisesti pääkaupunkiseudulla toimivien organisaatioiden, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Sosiaalialan tutkintoon kuuluu neljä käytännön työn harjoittelujaksoa, yhteensä 40 opintopistettä.
Harjoittelut toteutetaan suomenkielisissä työympäristöissä, minkä vuoksi suomen kielen opiskelu osana opintoja sekä itsenäisesti opintojen ohella on erityisen tärkeää.
Lisätiedot
-Tutkintovastaava Tanja Saariaho
-OPS-vastaava Mai Salmenkangas
-Koulutussuunnittelija Hilla Niemi
Uusi, Hyvinvoinnin osaamisalueen sosiaalialojen (AMK) suurimmilta osittain yhteinen OPS.
Osaamistavoitteet
Sosionomi (AMK) tutkinnon perustana on eettinen osaaminen (IFSW, Etene ja Talentia), sosionomin kompetenssit (SOAMK 2023) ja sosiaalipedagoginen työote. Sosiaalipedagoginen asiantuntijuus yhdistää sosiaalisen ja pedagogisen näkökulman työssä: sen tavoitteena on tukea ihmisen sosiaalista kasvua ja tukea heitä löytämään oman paikkansa yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Sosiaalipedagogisen asiantuntijuuden lähtökohtana on ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnin, elämänhallinnan, osallisuuden ja toimijuuden edistäminen sekä yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen ja syrjäytymiseen vaikuttaminen.
Sosionomilla (AMK) on osaamista edustaa sosiaalialan asiantuntijuutta erilaisissa työympäristöissä ja verkostoissa sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti sosiaalisissa kysymyksissä. Sosionomin (AMK) asiantuntijuus perustuu eettiseen perustaan, moninaisuuden huomiointiin ja ihmisen kokonaisvaltaiseen ja voimavaralähtöiseen dialogiseen kohtaamiseen. Sosionomilla (AMK) on taitoa kohdata asiakkaita elämänkaaren eri vaiheissa, hänellä on monipuolista tietoa asiakasryhmien erityistarpeista, erilaisista työmenetelmistä sekä lainsäädännöstä ja palvelujärjestelmästä. Työtä tehdään eri-ikäisten ihmisten ja yhteisöjen arjessa ja moninaisissa toimintaympäristöissä. Sosionomi (AMK) osaa analysoida kriittisesti globaaleja ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ymmärtää niiden vaikutukset ihmisten ja yhteisöjen elämään ja hyvinvointiin, lisäksi hän osaa toimia yhteiskunnallisena vaikuttajana. Sosionomi (AMK) osaa tunnistaa ja tehdä kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Sosionomilla (AMK) on työyhteisöosaamista ja hän osaa toimia kehittämisen ja johtamisen tehtävissä.
Sosionomi (AMK) - tutkinnon kompetenssit
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu seuraaviin sosionomin osaamisalueisiin (Sosiaalialan AMK -verkosto 2023): ?
Sosiaalialan eettinen osaaminen?
Sosiaalialan asiakastyön osaaminen?
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen?
Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen?
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen?
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen?
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXG25S1-1009 |
1. LUKUKAUSI: ORIENTAATIO SOSIAALIALAAN JA KORKEAKOULUOPINTOIHIN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 35) |
30 - 35 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX97 | Orientaatio opintoihin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL05 | Suomi 1 (A1.2) | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX71 | Sosiaalipedagogiikka sosionomin toimintaympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX73 | Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX89 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX74 | Yksilö- ja ryhmänohjaus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY23 | Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1010 |
2. LUKUKAUSI: ORIENTAATIO SOSIAALIALAAN JA KORKEAKOULUOPINTOIHIN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX90 | Kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus asiakastyössä | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX92 | Asiakas- ja potilaslähtöisyys | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY27 | Globaali näkökulma lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX75 | Sosiaalipedagogiset menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX76 | Hyvinvointiyhteiskunnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL11 | Suomi 2 (A1.3-A2.1) | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX78 | Kielitietoiset ja syrjimättömät käytännöt | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX79 | Työ- ja kieliharjoittelu 1: Sosionomin työ ja asiakkaan arki | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1011 |
3. LUKUKAUSI: SOSIONOMIN AMMATILLISUUDEN KEHITTYMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 32) |
27 - 32 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY28 | Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä sosiaalialalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX95 | Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ85 | Työelämän ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX91 | Kansalaisyhteiskunta ja vaikuttaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX98 | Sosiaalialan etiikka ja työn haasteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FD73 | Lastensuojelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX96 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1012 |
4. LUKUKAUSI: SOSIONOMIN AMMATILLISUUDEN KEHITTYMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV31 | Metropolia Minno 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV32 | Metropolia Minno 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY29 | Varhaiskasvatustyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX99 | Mielenterveys ja riippuvuudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY30 | Oppiminen varhaislapsuudessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ83 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY01 | Työ- ja kieliharjoittelu 2: Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1013 |
5. LUKUKAUSI: SYVENTYVÄ SOSIAALIALAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00FV33 | Metropolia Minno 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY02 | Traumat, kriisit ja väkivalta | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY33 | Lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY08 | Työ- ja kieliharjoittelu 3: Asiakastyö palvelujärjestelmässä | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1014 |
6. LUKUKAUSI: SYVENTYVÄ SOSIAALIALAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY22 | Lapset ja perheet globaaleissa kaupunkiympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FX55 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG25S1-1015 |
7. LUKUKAUSI: SYVENTYVÄ SOSIAALIALAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 28) |
28 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY25 | Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY14 | Työ- ja kieliharjoittelu 4: Sosionomin ammatillisuuden kehittyminen | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FY36 | Ammattilaiseksi kehittyminen ja urasuunnittelu | 3 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 70 | 62 | 50 | 28 | 35 | 35 | 32 | 30 | 30 | 20 | 28 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 16 | 16 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 14 | 14 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Sosiaaliala::Sosionomi (AMK)
• Sosiaalialan eettinen osaaminen • Asiakastyön osaaminen • Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen • Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen • Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen • Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Sosiaaliala::Varhaiskasvatuksen sosionomi
• Eettinen osaaminen varhaiskasvatuksessa • Asiakastyön osaaminen varhaiskasvatuksessa • Verkosto- ja palvelujärjestelmäosaaminen varhaiskasvatuksessa • Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen varhaiskasvatuksessa • Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen varhaiskasvatuksessa • Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen varhaiskasvatuksessa Elisa Mattila 11.11.2024