Työ- ja kieliharjoittelu 4: Sosionomin ammatillisuuden kehittyminenLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: SX00FY14
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa analysoida ja perustella toimintansa lähtökohtia kriittisesti ja teoreettisesti
-osaa arvioida sosiaalialan kehittämistarpeita, tunnistaa ratkaisuja ja arvioida niiden vaikuttavuutta
-tunnistaa organisaation rakenteen ja yksikön toiminnan sekä ymmärtää niiden tavoitteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
-osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa ympäristöissä sosiaalialan asiantuntijana
-tunnistaa työyhteisön johtamiseen vaadittavat taidot ja osaamisen sekä moninaisuuden johtamisen ulottuvuudet
-ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen osana itsensä johtamista
Sisältö
Sosiaalialan kehittäminen
Sosiaalialan asiantuntijuus osana palvelujärjestelmää
Organisaatio- ja johtamisosaaminen, moninaisuuden johtaminen, työhyvinvointi
Varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden on suoritettava harjoittelu 4 varhaiskasvatusympäristössä
Kieliharjoittelussa tuetaan opiskelijan kielenoppimista (A2–B2-tasoilla) ja kielitietoista työskentelyotetta (C1–C2-tasoilla). Opiskelijat arvioivat suomen kielen taitonsa itsearviointityökalun avulla ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen osana kieli-HOPS-työskentelyä.
Opintojakson kieli- ja kielitietoisuustavoitteet (suomen kieli) valitaan opiskelijan yksilöllisen kielitaitotason mukaan.
A2: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän tunnistaa ammattilaisen erilaisia viestintärooleja ja viestinnän tavoitteita eri tilanteissa. Hän osaa tulkita suullisia viestintätilanteita kielenulkoisten vihjeiden (esim. äänensävy, eleet, ilmeet, kehonkieli, puheenvuorojen pituus, osallistujat, viestintäympäristö, tilanteen kesto) avulla, ja osaa poimia puheenvirrasta usein toistuvia sanoja (tervehdykset, tilanteisiin liittyvät keskeiset sanat, esittelyt, selitykset) ja ottaa niitä käyttöön omassa puheessaan. Opiskelija osallistuu keskusteluun suomeksi ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa (tervehdykset, kuulumisten kyselyt, esittäytymiset, selostaminen, kuvailu).
B1: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa ja osallistuu keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy toimimaan sujuvasti rutiininomaisissa viestintätilanteissa. Hän pystyy myös seuraamaan melko vaivatta tavallisia viestintätilanteita ja toimimaan niissä, vaikka ei osallistuisikaan niihin aktiivisena viestijänä.
B2: Opiskelija osallistuu aktiivisesti työharjoittelupaikan viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy toimimaan kielenoppijan tukena rutiininomaisissa viestintätilanteissa. Hän pystyy myös seuraamaan melko vaivatta monimutkaisempiakin viestintätilanteita ja toimimaan niissä.
C1 – C2 (myös suomea äidinkielenään puhuvat): Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kielitietoisesti selkokieltä ja viestintäympäristöä hyödyntäen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti työpaikan keskusteluihin ja osaa toimia itsenäisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on suorittanut noin 165 op opintoja, sisältäen työ- ja kieliharjoittelun 3 sekä Työelämän suomea sosiaalialalla tai opiskelijalla on vähintään B1-taso suomen kielessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Framework of assessment is attached to the curriculum's description.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Framework of assessment is attached to the curriculum's description.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden harjoittelu on suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.