Skip to main content

Work and Working Environments in Social ServicesLaajuus (5 cr)

Code: SX00EO97

Credits

5 op

Objective

The students will become familiar with the different work environments and work orientations in the field of social services. They will understand the process-like quality of client work and identify the various phases of the client process. The students will become familiar with the concept of reflection and understand its importance. Students’ team work and collaboration skills will be improved and they will understand the importance of multi-professional co-operation.

Content

Different work environments of the Bachelor of Social Services. Practices in preventative work and early support, social rehabilitation, and constructive work. The agency and involvement of the client in the work approach of social services. The status and rights of the social welfare client. Reflection and its significance in the work of the Bachelors of Social Services. The principles of team work and multi-professional co-operation in the field of social services.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Enrollment

06.05.2024 - 30.09.2024

Timing

22.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • hyvinvointi sosiaaliala
Groups
  • SXH24S2SO
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

06.05.2024 - 30.09.2024

Timing

19.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH24S2VA
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti

Student workload

5 op = 135h

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH24S2 opiskelijoille.
Opettaja Päivi Eskelinen-Roos

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
11.11 9-12
12.11 9-12
25.11 13-16
9.12 9-12
10.12 13-16
17.12 Moodle-tentti (2 tuntia)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

06.05.2024 - 30.09.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
Groups
  • SXH24S2VE
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Verkko-opetuksen ajankohdat (aikataulumuutokset mahdollisia):
21.10.2024 12.30 - 16.00
31.10.2024 12.30 - 16.00
12.11.2024 09.00 - 16.00 Webinaari
26.11.2024 12.30 - 16.00
28.11.2024 09.00 - 11.30
10.12.2024 09.00 - 11.30

Materials

Tenttimateriaali:
-Moduulien sisällöt
-Luennot ja luentotallenteet
-Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. (2019) Ammattina sosionomi. Sanoma Pro oy.

Teaching methods

Verkko-opiskelu Moodle-ympäristössä, oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, webinaari, ryhmätentti

Exam schedules

Ryhmätenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Uusintatentit (2kpl) järjestetään EXAM:ssa. Uusintatenttien aikataulut ilmoitetaan opintojakson alussa.

Student workload

Viiden opintopisteen opintojakso tarkoittaa 135 tunnin työpanosta.

Content scheduling

Opintojakson Moodle-moduulit:

Moduuli 1: Sosionomin osaaminen
Moduuli 2: Sosionomin toimintaympäristöt ja työorientaatiot
Moduuli 3: Asiakastyön moninainen kenttä
Moduuli 4: Sosiaalialan etiikka ja arvot
Moduuli 5: Reflektio, ammatillisuus ja monialainen yhteistyö sosiaalialalla

Suorittaminen:
Opintojakson moduulit avautuvat yksi kerrallaan. Seuraavaan moduuliin siirtyminen on mahdollista vasta, kun olet palauttanut kyseiseen moduuliin kuuluvat tehtävät ja suorittanut Testaa, mitä opit! -väittämätestin. Huomioithan, että moduulissa saattaa olla myös osuuksia, jotka pitää kuitata "Merkitse tehdyksi" kohtaa klikkaamalla.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen verkkototeutuksessa opiskelevalle ryhmälle SXH24S2VE)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää sitä, että:
-opiskelija opiskelee opintojakson moduulit
-opiskelija palauttaa kaikki oppimistehtävät,
-osallistuu Moodlessa olevaan keskustelutehtävään
-saa yli puolet Testaa, mitä opit! -väittämätehtävien yhteenlasketusta pistemäärästä (eli vähintään 25 pistettä yhteensä kaikista väittämätehtävistä). Maksimipistemäärä on 50 pistettä. -opiskelija osallistuu ryhmätenttiin.

Arvioinnin jakautuminen:
Testaa, mitä opit- väittämätestit (yhteispistemäärä): painotus 50 %
Ryhmätentti: painotus 50 %

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

17.04.2024 - 21.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 44

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH24K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti

Student workload

5 op = 135h

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH23K2 opiskelijoille.
Opettaja Päivi Eskelinen-Roos

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
17.4 9-12
25.4 9-16
15.5 13-16
21.5 14-19 Moodle-tentti (2 tuntia)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

11.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 55

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH24K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019 tai 2020. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki
Vuoden 2020 painos saatavana myös e-kirjana

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät, vierailijat ja opintokäynnit.

Employer connections

Vierailijat ja opintokäynti

Exam schedules

Yksilötentti

Uusintatentit:
Keväällä 2024

Completion alternatives

-

Student workload

5op=135h

Content scheduling

Kevät 2024, 3. periodi

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH24K1 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
4.4. klo 13.00-16.00
8.4. klo 13.00-16.00
11.4. klo 13.00-16.00
12.4. klo 9.00-12.00
22.4. klo 9.00-12.00
7.5. klo 13.00-16.00
14.5. klo 13.00-16.00
16.5. klo 9.00-16.00
22.5. klo 13.00-16.00 Tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, opintokäynti, yksilötentti.

Arviointi: Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

20.12.2023 - 31.03.2024

Timing

26.02.2024 - 28.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
Teacher in charge

Katarina Groop

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Opintojakso toteutetaan Moodle-verkkokurssina. Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti eikä se sisällä reaaliaikaista opetusta.

Materials

Verkkokurssi sisältää tallenteita, verkkomateriaaleja sekä niihin liittyviä tehtäviä ja testejä.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan Moodle-verkkokurssina. Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti eikä se sisällä reaaliaikaista opetusta.

Opintojakso koostuu viidestä moduulista:
Moduuli 1: Sosionomin työtehtävät ja osaaminen
Moduuli 2: Sosionomin työn toimintaympäristöt ja työorientaatiot
Moduuli 3: Asiakastyön moninainen kenttä
Moduuli 4: Sosiaalialan etiikka ja arvot
Moduuli 5: Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä

Completion alternatives

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti eikä se sisällä reaaliaikaista opetusta.

Student workload

135 h

Further information

Oletko kiinnostunut työskentelemään esimerkiksi lasten, perheiden, aikuisten, maahan muuttaneiden, vammaisten, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien parissa edistäen osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia? Tämä opintojakso tarjoaa sinulle mahdollisuuden kurkistaa sosionomin monipuoliseen työhön. Tutustut sosionomin työympäristöihin, työn käytäntöihin ja asiakasryhmiin sekä opit sosiaalialan keskeistä lainsäädäntöä ja arvopohjaa. Opintojakso toteutetaan Moodle-verkkokurssina. Verkkokurssi sisältää tallenteita, verkkomateriaaleja sekä niihin liittyviä tehtäviä ja testejä.

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuasi:
• tunnet sosionomin työn erilaisia toimintaympäristöjä sekä sosiaalialan työorientaatioita
• ymmärrät asiakastyön prosessinomaisuuden ja asiakaskunnan moninaisuuden
• tunnet reflektion käsitteen
• ymmärrät ammattietiikan ja lainsäädännön merkityksen sosionomin työssä

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää sitä, että opiskelija palauttaa kaikki tehtävät, osallistuu keskustelutehtävään ja saa yli puolet Testaa, mitä opit! -väittämätehtävien yhteenlasketusta pistemäärästä (eli vähintään 25 pistettä yhteensä kaikista tehtävistä). Opintojakson maksimipistemäärä on 50 pistettä. Testaa, mitä opit! -väittämätestit sisältyvät moduuleihin 2, 3 ja 4.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

06.11.2023 - 31.01.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 65

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019 tai 2020. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki
Vuoden 2020 painos saatavana myös e-kirjana

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät, vierailijat ja opintokäynnit.

Employer connections

Vierailijat ja opintokäynti

Exam schedules

Yksilötentti
5.12.2023
Uusintatentit:
Keväällä 2024

Completion alternatives

-

Student workload

5op=135h

Content scheduling

syksy 2023, 2. periodi

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH23S1 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
6.11. klo 13.00-16.00
8.11. klo 13.00-16.00
22.11. klo 13.00-16.00
24.11. klo 9.00-12.00
28.11. klo 13.00-16.00
29.11. klo 9.00-16.00
1.12. klo 9.00-12.00
5.12. klo 9.00-12.00 tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, opintokäynti, yksilötentti.

Arviointi: Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

01.11.2023 - 13.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti
13.12. 8.30-11.45
Uusintatentit:
Keväällä 2024

Student workload

5 op = 135h

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH23S2 opiskelijoille.
Opettaja Päivi Eskelinen-Roos

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa

1.11. 8.30-11.45
3.11. 8.30-11.45
20.11. 8.30-11.45
21.11. 8.30-11.45
12.12. 8.30-11.45
13.12. 8.30-11.45 tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

12.04.2023 - 10.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti
12.5. 9-12
Uusintatentit:
Keväällä 2023.

Student workload

5 op = 135h

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH23K1 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
12.4. 13-16
14.4. 9-12
21.4. 9-12
26.4. 9-12
3.5. 13-16
5.5. 9-12
10.5. 9-15
12.5. 9-12 tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

09.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Opettaja: Katarina Groop
Opetuksen aikataulu:
Orientaatioluento (tallenne Moodlessa)
31.03.2023 09.00 - 11.45 MPA6011 Työorientaatiot sosiaalialan työssä
12.04.2023 09.00 - 11.45 MPA4010 Asiakastyö, asiakkaan kohtaaminen ja asiakkaan oikeudet
13.04.2023 09.00 - 11.45 MPA4010 Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä
11.05.2023 12.45 - 16.00 MPA2019 Monialainen yhteistyö sosiaalialalla
12.05.2023 09.00 - 11.45 MPA2019 Ryhmien toiminnalliset esitykset
Moodletentti

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäiset oppimistehtävät ja ryhmätyö, Moodletentti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

02.11.2022 - 09.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Teacher in charge

Päivi Eskelinen-Roos

Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa Lisätietoja opiskelijoille

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti
9.12. 9-12.
Uusintatentit:
Keväällä 2023.

Student workload

5op = 135h

Content scheduling

4. periodi
14.3.-22.5.2022

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH22S1 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
2.11. 13-16
8.11. 13-16
15.11. 13-16
18.11. 9-12
22.11. 13-16
24.11. 13-16
7.12. 13-16
9.12. 9-12 tentti


Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Janika Kosonen
Teacher in charge

Janika Kosonen

Groups
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

n/a

Materials

n/a

Teaching methods

n/a

Employer connections

n/a

Exam schedules

-

International connections

n/a

Completion alternatives

n/a

Student workload

5 op=135 tuntia

Content scheduling

2. periodi 25.10.-31.12.21

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

29.11.2021 - 31.01.2022

Timing

12.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa Lisätietoja opiskelijoille

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti
24.5. klo 13.00-15.00
Uusintatentti:
Syksy 2022 kaksi ensimmäistä uusintatenttitilaisuutta

Student workload

5op = 135h

Content scheduling

4. periodi
14.3.-22.5.2022

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

LÄHIOPETUS:
13.04.2022 08.30 - 11.45
19.04.2022 13.00 - 16.00
19.04.2022 13.00 - 16.00
26.04.2022 13.00 - 16.00
26.04.2022 13.00 - 16.00
04.05.2022 13.00 - 16.00
04.05.2022 13.00 - 16.00
06.05.2022 09.00 - 12.00
13.05.2022 09.00 - 12.00
16.05.2022 08.30 - 16.00 (Jouni Piekkari)
18.05.2022 09.00 - 12.00
24.05.2022 13.00 - 15.00 (Yksilötentti)

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

29.11.2021 - 31.01.2022

Timing

12.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Heli Määttänen
  • Päivi Eskelinen-Roos
Groups
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

Content

Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.

Location and time

Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa Lisätietoja opiskelijoille

Materials

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät.

Employer connections

Vierailijat

Exam schedules

Yksilötentti
11.05.2022 08.30 - 11.45
Uusintatentti:
Syksy 2022 kaksi ensimmäistä uusintatenttitilaisuutta

Student workload

5op = 135h

Content scheduling

4. periodi
14.3.-22.5.2022

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH21K2 opiskelijoille.
Opettajat Päivi Eskelinen-Roos, Heli Määttänen

LÄHIOPETUS:
01.03.2022 08.30 - 11.45
30.03.2022 08.45 - 11.45
27.04.2022 12.45 - 16.00
29.04.2022 08.30 - 11.45
10.05.2022 12.45 - 16.00
11.05.2022 08.30 - 11.45

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti

Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.