Basics of Early Childhood EducationLaajuus (5 cr)
Code: SX00EP41
Credits
5 op
Objective
The students are familiar with the legislation in early childhood education, the documents guiding early childhood education and the service system. The students understand the overall planning of activities guided by the basics of the Early Childhood Education Plan. The students are familiar with the quality and assessment related factors of early childhood education.
Content
The intrinsic values of early childhood education. The guiding documents in early childhood education and the service system. The basics of early childhood education, the overall planning of activities, learning environments,
pedagogical documentation and evaluation. Theories and learning concepts of the child's learning.
Multiprofessionalism and expertise of the Bachelor of Social Services in early childhood education.
The operating culture of early childhood education. Alternative pedagogies.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Milla Karvonen
Groups
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.
Content
Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
- Varhaiskasvatuslaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
- Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
- Koivula, M., Siippainen A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. VAIN luvut 2,3, 9
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.
Exam schedules
3.12.2024 klo 12.45-16 MPA4010 Tentti
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Student workload
5x 27h = 135 h
Further information
23.10.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Orientaatioluento, Milla Karvonen
29.10.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Opetussuunnitelmien perusteet, varhaiskasvatuslaki ja pedagoginen toiminta, Milla Karvonen
31.10.2024 09.00 - 16.00 Webinaari, Lassoreppu
08.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka, Milla Karvonen
12.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Katsomuskasvatus, Milla Karvonen
20.11.2024 09.00 - 16.00 MPD1002 Perheseminaari
21.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja arviointi, Milla Karvonen
26.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku: vaihtoehtoiset pedagogiikat, Milla Karvonen
03.12.2024 12.45 - 16.00 MPA4010 Tentti
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
- Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Milla Karvonen
Groups
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.
Content
Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
- Varhaiskasvatuslaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
- VARHAISKASVATUKSEN LAADUN ARVIOINNIN PERUSTEET JA SUOSITUKSET.https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
- Koivula, M., Siippainen A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. VAIN luvut 2,3, 9
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.
Exam schedules
23.5.24 klo 12.45-16 MPA4018 Tentti
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Student workload
5x 27h = 135 h
Further information
20.03.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Orientaatioluento, Milla Karvonen
26.03.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Opetussuunnitelmien perusteet, varhaiskasvatuslaki ja pedagoginen toiminta, Milla Karvonen
03.04.2024 09.00 - 11.45 MPA4015 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka, Milla Karvonen
09.04.2024 13.00 - 15.00 Myllypuro-sali MPD1002 Yhdessä hyvinvoivan lapsen asialla varhaiskasvatuksessa-seminaari
19.04.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Katsomuskasvatus, Sylvia Hakari
02.05.2024 12.45 - 16.00 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja arviointi, Milla Karvonen
08.05.2024 09.00 - 15.00 MPD1002 Seksuaalikasvatus
17.05.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku: vaihtoehtoiset pedagogiikat
23.05.2024 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
- Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 35
Degree programmes
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Sylvia Hakari
- Mona Laine
Groups
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.
Content
Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
VARHAISKASVATUKSEN LAADUN ARVIOINNIN PERUSTEET JA SUOSITUKSET. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2018/10/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
08.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Orientaatioluento / Sylvia Hakari
15.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6010 Opetussuunnitelman perusteet ja pedagoginen toiminta / Sylvia Hakari
22.09.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka / Mona Laine
06.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja katsomuskasvatus / Sylvia Hakari
23.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku (pakollinen osallistuminen) / Mona Laine
31.10.2023 09.00 - 15.00 MPA2028, MPA2029, MPA4011, Perheseminaari
07.11.2023 12.30 - 16.00 MPD1002 (102 henkilöä) Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen loppuseminaari
13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.