Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Mona Laine

Ryhmät

  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
VARHAISKASVATUKSEN LAADUN ARVIOINNIN PERUSTEET JA SUOSITUKSET. https://karvi.fi/wp-content/uploads/2018/10/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

08.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Orientaatioluento / Sylvia Hakari
15.09.2023 08.30 - 11.45 MPA6010 Opetussuunnitelman perusteet ja pedagoginen toiminta / Sylvia Hakari
22.09.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka / Mona Laine
06.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja katsomuskasvatus / Sylvia Hakari
23.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku (pakollinen osallistuminen) / Mona Laine
31.10.2023 09.00 - 15.00 MPA2028, MPA2029, MPA4011, Perheseminaari
07.11.2023 12.30 - 16.00 MPD1002 (102 henkilöä) Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista -hankkeen loppuseminaari
13.11.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 Tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.