Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP41-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Milla Karvonen

Ryhmät

  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen lainsäädännön, varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat sekä palvelujärjestelmän. Opiskelija ymmärtää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
ohjaaman toiminnan kokonaissuunnittelua. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen laatuun ja arviointiin
liittyvät tekijät.

Sisältö

Varhaiskasvatustyön arvoperusta. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat ja palvelujärjestelmä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja toiminnan kokonaissuunnittelu, oppimisympäristöt,
pedagoginen dokumentointi ja arviointi. Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
Moniammatillisuus ja varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

- Varhaiskasvatuslaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180540
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 Opetushallitus.
- Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf
- Koivula, M., Siippainen A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. VAIN luvut 2,3, 9

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

3.12.2024 klo 12.45-16 MPA4010 Tentti

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

23.10.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Orientaatioluento, Milla Karvonen
29.10.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Opetussuunnitelmien perusteet, varhaiskasvatuslaki ja pedagoginen toiminta, Milla Karvonen
31.10.2024 09.00 - 16.00 Webinaari, Lassoreppu
08.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen ja lapsen osallisuuspedagogiikka, Milla Karvonen
12.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Katsomuskasvatus, Milla Karvonen
20.11.2024 09.00 - 16.00 MPD1002 Perheseminaari
21.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Pedagoginen dokumentointi ja arviointi, Milla Karvonen
26.11.2024 08.30 - 11.45 MPA4010 Tehtävien purku: vaihtoehtoiset pedagogiikat, Milla Karvonen
03.12.2024 12.45 - 16.00 MPA4010 Tentti

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

- Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.