Diversity of AgeingLaajuus (5 cr)
Code: SX00EP94
Credits
5 op
Objective
The Students
• are able to use multidisciplinary gerontological data
• identify ageing as a separate phase of life
• can explain the starting points of agency
• are able to describe the resources of the older people
• can describe inclusion and its importance to an old person
• are able to act in accordance with the ethical principles of elderly care
• are able to explain the importance of meeting skills as a key starting point for customer work
• identify, for example, the effects of memory disorder on interaction
• can explain the competence produced by the degree programme
Content
• key aspects of gerontology and developmental psychology
• holistic image and perception of the older people
• key theories of ageing, such as agency
• the resources and inclusion of older people;
• ethical action of the Bachelor of Social Services and Health Care, responsibility and a growing professional proficiency in elderly care
• the starting points for meeting a memory impaired client
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Further information
- the course includes an adopt-an-old-person program 1 ECTS
Enrollment
06.05.2024 - 30.09.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Heidi Oilimo
- Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
Muistiasiakkaan kohtaaminen ma 26.8. klo 14.30-16.00
Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info ti 27.8. klo 13.00-14.30
Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia ma 9.9. klo 8.30-11.45
Psykogerontologia ti 10.9. klo 8.30-11.45
Sosiaaligerontologia ke 25.9. klo 8.30-11.45
Synteesi ti 29.10. klo 8.30-11.45
Kummivanhustyöskentelyn välipurku ti 29.10. klo 12.45-14.45
Kummivanhustyöskentelyn purku ke 4.12. klo 12.45-14.45
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. ja 2. periodi
Further information
Opintojakson aikataulu:
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäosallistumismahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op
Enrollment
27.11.2023 - 31.01.2024
Timing
10.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 36
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Anna Puustelli-Pitkänen
- Heidi Oilimo
Groups
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
Muistiasiakkaan kohtaaminen
Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
Psykogerontologia
Sosiaaligerontologia
Synteesi
Kummivanhustyöskentelyn purku
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
3. ja 4. periodi
Further information
Opintojakson aikataulu:
15.01.2024 10.30 - 11.45 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info, Satu Vahaluoto
17.01.2024 12.45 - 14.15 Muistiasiakkaan kohtaaminen, Heidi Oilimo
30.01.2024 12.45 - 16.00 Orientaatio opintojaksoon, kirjallinen oppimistehtävä ja terveysgerontologia, Satu Vahaluoto
13.02.2024 08.30 - 11.45 Sosiaaligerontologia, Anna Puustelli-Pitkänen
13.02.2024 12.45 - 16.00 Psykogerontologia, Eeva Tawast
21.03.2024 08.30 - 11.45 Synteesi, Anna Puustelli-Pitkänen, Eeva Tawast ja Satu Vahaluoto
21.03.2024 12.45 - 14.45 Kummivanhustyöskentelyn välipurku, Satu Vahaluoto
07.05.2024 08.30 - 10.30 Kummivanhustyöskentelyn purku Satu Vahaluoto
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäosallistumismahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op
Enrollment
02.05.2023 - 30.09.2023
Timing
14.08.2023 - 08.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
-
SXC23S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
Muistiasiakkaan kohtaaminen
Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
Psykogerontologia
Sosiaaligerontologia
Synteesi
Kummivanhustyöskentelyn purku
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. ja 2. periodi
Further information
Opintojakson aikataulu:
•
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op
Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Timing
09.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 31
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Elisa Pennanen
Teacher in charge
Mari Heitto
Groups
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
Muistiasiakkaan kohtaaminen
Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
Psykogerontologia
Sosiaaligerontologia
Synteesi
Kummivanhustyöskentelyn purku
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
3. ja 4. periodi
Further information
Opintojakson aikataulu:
• 18.01.2023 10.15 - 11.45 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info, Satu Vahaluoto
• 31.01.2023 12.45 - 14.15 Muistiasiakkaan kohtaaminen, Mari Heitto
• 01.02.2023 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia, Satu Vahaluoto
• 14.02.2023 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia, Elisa Pennanen
• 15.02.2023 12.45 - 16.00 Psykogerontologia, Eeva Tawast
• 20.03.2023 08.30 - 11.45 Synteesi, Elisa Pennanen, Eeva Tawast ja Satu Vahaluoto
• 20.03.2023 12.45 - 14.45 Kummivanhustyöskentelyn välipurku, Satu Vahaluoto
• 12.05.2023 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn purku Satu Vahaluoto
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
22.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 27
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Elisa Pennanen
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. ja 2. periodi
Further information
Opintojakson aikataulu:
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
30.08.2022 12.45 - 14.15 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
31.08.2022 10.15 - 11.45 Muistiasiakkaan kohtaaminen
12.09.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.09.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
29.09.2022 12.45 - 16.00 Sosiaaligerontologia
31.10.2022 08.30 - 11.45 Synteesi
31.10.2022 12.30 - 14.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
09.12.2022 09.30 - 11.30 Kummivanhustyöskentelyn purku
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op
Enrollment
29.11.2021 - 31.01.2022
Timing
19.01.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Anna Puustelli-Pitkänen
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Content
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Location and time
19.01.2022 10.15 - 11.45 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
01.02.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.02.2022 08.30 - 11.45 Sosiaaligerontologia
15.02.2022 08.30 - 10.00 Muistiasiakkaan kohtaaminen
16.02.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
22.03.2022 08.30 - 10.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
22.03.2022 12.45 - 16.00 Synteesi
12.05.2022 09.00 - 11.00 Kummivanhustyöskentelyn purku
Materials
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Employer connections
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
-
Further information
Opintojakson aikataulu:
19.01.2022 10.15 - 11.45 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
01.02.2022 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
14.02.2022 08.30 - 11.45 Sosiaaligerontologia
15.02.2022 08.30 - 10.00 Muistiasiakkaan kohtaaminen
16.02.2022 12.45 - 16.00 Psykogerontologia
22.03.2022 08.30 - 10.30 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
22.03.2022 12.45 - 16.00 Synteesi
12.05.2022 09.00 - 11.00 Kummivanhustyöskentelyn purku
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Further information
- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op