Siirry suoraan sisältöön

Vanhenemisen monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP94-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 36

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
  • Anna Puustelli-Pitkänen
  • Heidi Oilimo

Ryhmät

  • SXC24K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen

Sisältö

- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
Muistiasiakkaan kohtaaminen
Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
Psykogerontologia
Sosiaaligerontologia
Synteesi
Kummivanhustyöskentelyn purku

Oppimateriaalit

Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.

Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Sisällön jaksotus

3. ja 4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikataulu:
15.01.2024 10.30 - 11.45 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info, Satu Vahaluoto
17.01.2024 12.45 - 14.15 Muistiasiakkaan kohtaaminen, Heidi Oilimo
30.01.2024 12.45 - 16.00 Orientaatio opintojaksoon, kirjallinen oppimistehtävä ja terveysgerontologia, Satu Vahaluoto
13.02.2024 08.30 - 11.45 Sosiaaligerontologia, Anna Puustelli-Pitkänen
13.02.2024 12.45 - 16.00 Psykogerontologia, Eeva Tawast
21.03.2024 08.30 - 11.45 Synteesi, Anna Puustelli-Pitkänen, Eeva Tawast ja Satu Vahaluoto
21.03.2024 12.45 - 14.45 Kummivanhustyöskentelyn välipurku, Satu Vahaluoto
07.05.2024 08.30 - 10.30 Kummivanhustyöskentelyn purku Satu Vahaluoto


Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.


Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.


Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäosallistumismahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit



Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden

tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat

osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet

tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä



Hyvä (3-4)

osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa

osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat

osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja

osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet

osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana



Kiitettävä (5)

osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa

osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa

osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä

osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä

osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä

Lisätiedot

- tähän opintojaksoon sisältyy kummivanhustoiminta 1op