Vanhustyö: Vanhustyö
Opetussuunitelman tunnus: SXC23K2
- Tutkintonimike
- Geronomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
OPISKELU VANHUSTYÖN TUTKINTO-OHJELMASSA
Geronomi AMK on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto. Tutkinnon laajuus on 210 op ja laskennallinen opiskeluaika on 3,5 vuotta. Tutkinto perustuu kansainvälisiin ja kansalliseen koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, geronomi AMK-tutkinnon ja Metropolian kompetensseihin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon.
Tutkinnossa oppiminen perustuu Metropolian ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten osaamisten tavoitteisiin, jotka ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen, monikulttuurisuusosaaminen, teknologiaosaaminen. Pedagogista toimintaa ohjaavat yhteistoiminnallisen oppimisen ja projektioppimisen periaatteet.
Työelämälähtöisyys toteutuu vanhustyön erilaisissa ympäristöissä tapahtuvissa käytännön harjoitteluissa (43 op) sekä opetukseen sisältyvissä projekteissa ja innovaatio-opinnoissa, joita toteutetaan yhteistyössä ikääntyneiden ihmisten, vanhustyön erilaisten toimijoiden ja työelämän kanssa. Projektitehtävien tavoitteet perustuvat työelämän kehittämistarpeisiin ja ikääntyneiden ihmisten elämänlaadun tukemiseen.
Metropoliassa opiskelijoita kannustetaan kansainväliseen toimintaan, kuten kansainvälisiin työharjoitteluihin, vaihto-ohjelmiin ja projekteihin. Opintoja voi suorittaa myös moniammatillisissa ja -alaisissa oppimisympäristössä esimerkiksi Metropolian HyMy-kylässä sekä Metropolian kehittämishankkeissa innovaatiokeskittymissä. Työelämän asiantuntijat toimivat opiskelijoiden harjoittelun ohjaajina sekä kumppaneina ja mentoreina työelämässä toteutuvassa opetuksessa, projekteissa ja kehittämishankkeissa.
Tutkinto-ohjelman opinnot sisältävät opintojen ohjausta ensimmäisestä lukukaudesta lähtien opiskelijan oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin mukaisesti. Opintoihin sisältyy lisäksi ammatillisen kasvun ohjausta. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijan olemassa olevaa, aiemmin hankittua osaamista (AHOT). Opiskelija tekee oman osaamiskartoituksensa, jonka avulla opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkinnossa vaadittavaa osaamista.
TUTKINTO-OHJELMAN LÄHTÖKOHDAT JA GERONOMIN ASIANTUNTIJUUS
Vanhustyön tutkinnon perustana on holistinen ihmiskäsitys ja vanhuuden näkeminen yksilöllisenä ja arvokkaana elämänvaiheena. Koulutus perustuu näkemykseen ikäihmisestä voimavaroja omaavana ja aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään. Tutkinnon toimintaa ja opintojen sisältöä ohjaavat vanhustyön eettiset näkökulmat ja periaatteet. Tutkinto toimii monialaista asiantuntijuutta ja kehittäjäkumppanuutta edistäen erilaisissa vanhustyön verkostoissa. Tutkinnon opetussuunnitelmassa pyritään vastaamaan vanhustyön tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Muistityöosaaminen, digitalisaation edellyttämä osaaminen ja gerontologinen palveluohjausosaaminen vahvistuvat koko opintojen ajan.
Geronomi arvioi ikääntyneiden ihmisten ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ja tukee omanlaisen elämän, toimijuuden ja osallisuuden toteutumista. Geronomi toimii vanhuspalvelujen toimintaympäristöissä huomioiden asiakasryhmien erityispiirteitä. Geronomi edistää työssään ikääntyneiden hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä.
Geronomi arvioi vanhuspalvelujen tulevaisuuden kehittämistarpeita ja toimii palvelujen kehittäjänä monialaisessa yhteistyössä muiden vanhustyön toimijoiden kanssa. Geronomi kehittää myös omaa ammattialaansa sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti ikääntymiseen ja vanhustyöhön liittyviin kehittämiskohteisiin. Geronomilla on valmiudet toimia vanhustyön johtamistehtävissä.
Geronomin AMK tutkinto ja koulutus rakentuvat seuraavista lukukausittain etenevistä opintokokonaisuuksista ja osaamisalueista:
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia 30 op
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen 30 op
Monitarpeisen iäkkään hyvän elämän tukeminen 30 op
Monialainen kumppanuus ja moniasiantuntijuus 30 op
Varhaisen vaikuttamisen mahdollisuudet 30 op
Kohti ihmislähtöisiä palveluita 30 op
Geronomi kehittämässä vanhustyötä 30 op
GERONOMI (AMK) -TUTKINNON KOMPETENSSIT
Valtakunnalliset geronomi AMK- tutkinnon kompetenssit
• gerontologinen osaaminen
• monialainen arviointiosaaminen
• ohjausosaaminen
• gerontologinen hoiva-, hoito ja kuntoutusosaaminen
• palvelujärjestelmäosaaminen
• johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Vanhustyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu analyysiin sekä ikäihmisten että työelämän tulevaisuuden tarpeista ja ikääntymiseen liittyvästä viimeisimmästä tiedosta. Tutkinto-ohjelmassa korostuu vanhustyön laaja-alainen osaaminen. Vanhustyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä ohjaa valtakunnalliset geronomin kompetenssit. Opetussuunnitelma on laadittu työelämän, opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä.
Lisätiedot
Ops on kopioitu ilman muutoksia opsista SXC22S2
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXC23K2-1001 |
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FA09 | Orientaatio opintoihin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP94 | Vanhenemisen monimuotoisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FA10 | Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP96 | Yhteiskunta ja ikääntyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP97 | Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP98 | Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1002 |
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP99 | Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ00 | Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ01 | Moninaisuus vanhustyössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ02 | Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1003 |
Monitarpeisen iäkkään hyvän elämän tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ05 | Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ10 | Iäkkään lääkehoito | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ16 | Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ18 | Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1004 |
Monialainen kumppanuus ja moniasiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ19 | Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ21 | Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ23 | Työelämän ruotsi | 3 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ24 | Vieras kieli englanti | 2 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1005 |
Varhaisen vaikuttamisen mahdollisuudet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ38 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ42 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ45 | Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1006 |
Kohti ihmislähtöisiä palveluita
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ49 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ57 | Ikääntyneiden palveluohjaus | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ58 | Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1007 |
Geronomi kehittämässä vanhustyötä
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
SX00FC10 | Kestävä gerontologinen johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ60 | Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ61 | Opinnäytetyön raportointi, hyödyntäminen ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXC23K2-1008 |
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 60 | 60 | 45 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.