Siirry suoraan sisältöön

Tieto- ja viestintätekniikka: Ohjelmistotuotannon opintopolku

Tunnus: TXK21S1

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK)

Laajuus:
240 op

Kesto:
4 vuotta (240 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2021

Kuvaus

Insinööritutkinnon (AMK) kokonaislaajuus on 240 opintopistettä, joka vastaa neljän vuoden kokopäiväistä opiskelua. Ensimmäisen vuoden opinnot koostuvat neljästä opintojaksosta eli teemasta. Teemoihin on integroitu matematiikkaa, fysiikkaa, kieli- ja viestintäopintoja sekä liiketoiminnan perusteita ilmiölähtöisen oppimisen mahdollistamiseksi. Kaikki opiskelijat opiskelevat kaikki teemat. Ensimmäisen vuoden opiskelu tapahtuu kiinteissä ryhmissä, jotka työskentelevät kokopäiväisesti.

Pääaine valitaan 1.vuoden opintojen jälkeen. Pääaineet ovat hyvinvointi- ja terveysteknologia, mediatekniikka, mobiilisovellukset, ohjelmistotuotanto, pelisovellukset ja älykkäät IoT-järjestelmät. Älykkäät IoT-järjestelmät pääaineessa opiskelevilla on mahdollisuus syventyä enemmän joko sulautettuihin IoT-laitteisiin tai IoT ja tietoverkkoihin. Opintojen sisältö perustuu opintojen työelämäläheisyyteen ja osittain ilmiölähtöiseen oppimiseen. Osa opinnoista on yhteydessä soveltuvin osin Metropolian innovaatiokeskittymiin ja siellä mahdollisesti käynnissä oleviin projekteihin. Osa pääaineopinnoista toteutetaan englanniksi yhdessä kansainvälisen Information Technology tutkinto-ohjelman kanssa. Opiskelija voi valita valinnaisiksi opinnoiksi toisen pääaineen opintoja.

Koulutuksen rakenne (240 op)
• Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan 60 op
• Suuntaavat ammattiopinnot 30 op
• Syventävät ammattiopinnot 60 op
• Innovaatio-opinnot 15 op
• Kieliopinnot 5 op
• Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot 25 op
• Harjoittelu 30 op
• Opinnäytetyö 15 op

Osaamistavoitteet

Tutkinnon osaamismatriisi, tutkinnon osaamistavoitteiden ja Metropolian yhteisten osaamistavoitteiden kuvaukset ovat tämän opetussuunnitelman liitteenä.

Kuvaus

Opiskelija omaksuu tiedot ja taidot, joita tarvitaan ohjelmistoinsinöörin ammatissa. Ohjelmistotuotannon perusopinnot: Opiskelija oppii perustaidot olio-pohjaisten ohjelmien toteuttamisen ja web-ohjelmointiin. Osa-alueita: - olio-ohjelmointi Javalla - web-sovellusten toteuttaminen (asiakas/palvelin) - tietokantojen käyttö - matemaattis-luonnontieteellinen ajattelu. Ohjelmistotuotannon syventävät opinnot: Opiskelija oppii ohjelmistoinsinöörin ammatissa edellytettävät taidot: projektityöskentelemisen, ohjelmistotuotannon menetelmät ja työkalut, ohjelmistojen rakenteet ja mallit. Osa-alueita: - ohjelmistotuotannon prosessit ja hallinta - ohjelmistojen rakenteet ja mallit - ohjelmistojen laatu ja turvallisuus - avoin data ja avoimet rajapinnat. Opintoja voidaan suunnata valinnaisilla opinnoilla ja henkilökohtaisilla opintopoluilla eri sovellusalueille kuten peliohjelmointi, mobiiliohjelmointi, älykkäät järjestelmät, hyvinvointi- ja terveysteknologia.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025
TXK21S1-1001
Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan

(Valitaan kaikki )

60
TX00EB18 Mobiilit terveyssovellukset 15
TX00DJ96 Pelikehitys 15
TX00DJ99 Web-tekniikat ja digitaalinen media 15
TX00DJ98 Älykkäät IoT-laitteet 15
TXK21S1-1002
Suuntaavat ammattiopinnot

(Valitaan yksi )

30
TXK21S1-1003
Ohjelmistotuotannon perusteet

(Valitaan kaikki )

30
TX00CD78 Oliosovellukset ja tietokannat 5
TX00EM78 Ohjelmointiprojekti 5
TX00CD80 Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka 5
TX00DZ37 Web-sovelluskehitys 1 5
TX00CD82 Web-projekti 5
TX00CD83 Diskreetti matematiikka 5
TXK21S1-1010
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan yksi )

60
TXK21S1-1011
Ohjelmistotuotanto

(Valitaan kaikki )

60
TX00EC75 Kuvaus- ja mallintamismenetelmät 5
TX00CF82 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu 5
TX00CF81 Ohjelmistotuotantoprojekti 1 5
TX00DS64 Tietorakenteet ja algoritmit 5
TX00EC76 Suunnittelumallit 5
TX00CF84 Ohjelmistotuotantoprojekti 2 5
TX00DZ38 Web-sovelluskehitys 2 5
TX00DZ36 Datan käsittely ja koneoppiminen 5
TX00CK75 Todennäköisyyslaskenta ja tilastomatematiikka 5
TX00CK76 Ohjelmistojen laatu 5
TX00CK77 Tietoturvallinen ohjelmistokehitys 5
TX00CK78 Tiedon salaus ja kryptomatematiikka 5
TVT20-O
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Ohjelmistotuotanto)

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
TT00DC87 Eettinen hakkerointi 6
TX00EY35 Eettinen hakkerointi 5
TT00EZ13 Robotic Process Automation (RPA) 3
TT00DV81 Microsoft Azure Fundamentals 3
TXK21S1-1021
Innovaatio-opinnot

(Valitaan kaikki )

15
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
TX00CR84 Menetelmäopinnot 5
TXK21S1-1022
Kieliopinnot

(Valitaan yksi )

5
TX00EA51 Tekniikan alan ruotsi 5
XX00EF54 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 5
TXK21S1-1023
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
TXK21S1-1024
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

30
TX00BQ40 Harjoittelu 1 15
TX00BQ41 Harjoittelu 2 15
TXK21S1-1025
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
TX00EA45 Opinnäytetyö 15
Yhteensä 240 60 60 40 60 30 30 30 30 30 10 37.5 22.5 15.2 15.2 15.2 15.2 15 15 15 15 15 15 5 5 18.85 18.85 11.35 11.35

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

amk::amk-tutkintojen kieliopinnot

AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).

Ammatillinen englanti

Vieraan kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Pelikehitys
Älykkäät IoT-laitteet
Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Tekniikan alan ruotsi
Luokittelemattomat
Mobiilit terveyssovellukset
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Oliosovellukset ja tietokannat
Ohjelmointiprojekti
Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka
Web-sovelluskehitys 1
Web-projekti
Diskreetti matematiikka
Pelisuunnittelu
Tietokannat ja pelinkehitys
Pelimatematiikka
Pelimoottorit
Olio-ohjelmointi (C++)
Pelifysiikka
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Digitaalisen median perusteet
Web-sovelluskehityksen perusteet
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Kuvaus- ja mallintamismenetelmät
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Tietorakenteet ja algoritmit
Suunnittelumallit
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
Web-sovelluskehitys 2
Datan käsittely ja koneoppiminen
Todennäköisyyslaskenta ja tilastomatematiikka
Ohjelmistojen laatu
Tietoturvallinen ohjelmistokehitys
Tiedon salaus ja kryptomatematiikka
Tietorakenteet ja algoritmit
C++ -projekti
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Peliohjelmointi ja tekoälyt
Pelisovellusten taustajärjestelmät
Grafiikkaohjelmointi
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
Mediapalvelut-projekti
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Menetelmäopinnot
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö

Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus

Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.6.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Jenni Koponen, Taru Ruotsalainen, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.

Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja arvioimaan oman toimintansa vaikutuksia
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita - huomioi eriarvoistumisen vaikutukset omassa työssään
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita huomioiden toimintansa globaalin vastuun
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Pelisuunnittelu
Pelimoottorit
Digitaalisen median perusteet
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Tietoturvallinen ohjelmistokehitys
C++ -projekti
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Pelisovellusten taustajärjestelmät
Grafiikkaohjelmointi
Moninpeliprojekti
Mobiiliprojekti
Mediapalvelut-projekti
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Monialainen innovaatioprojekti
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ajankohtaisia ilmiöitä ja menetelmiä ihmiskeskeisten ratkaisujen löytämiseksi
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Pelisuunnittelu
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Grafiikkaohjelmointi
Moninpeliprojekti
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
Mediapalvelut-projekti
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
Laitteiden internet
Internet of Things (IoT) projekti
Monialainen innovaatioprojekti
Menetelmäopinnot
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Monikulttuurisuusosaaminen

- osaa työskennellä monikulttuurisessa työyhteisössä ja asiakasympäristössä
- osaa ottaa työssään huomioon alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon

Pelisuunnittelu
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
Peliprojekti
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Mediapalvelut-projekti
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Tekniikan alan ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Oppimisen taidot

- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa sanoittaa, arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Oliosovellukset ja tietokannat
Ohjelmointiprojekti
Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka
Web-sovelluskehitys 1
Web-projekti
Pelisuunnittelu
Tietokannat ja pelinkehitys
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Digitaalisen median perusteet
Web-sovelluskehityksen perusteet
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
Peliprojekti
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Menetelmäopinnot
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Teknologiaosaaminen

- osaa hyödyntää teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa tehtävissä
- tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen omaan alaansa ja sen työtehtäviin
- kykenee osallistumaan alallaan käytettävän teknologian kehittämiseen

Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Oliosovellukset ja tietokannat
Ohjelmointiprojekti
Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka
Web-sovelluskehitys 1
Web-projekti
Pelisuunnittelu
Tietokannat ja pelinkehitys
Pelimatematiikka
Pelimoottorit
Olio-ohjelmointi (C++)
Pelifysiikka
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Digitaalisen median perusteet
Web-sovelluskehityksen perusteet
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Kuvaus- ja mallintamismenetelmät
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
Web-sovelluskehitys 2
Datan käsittely ja koneoppiminen
Ohjelmistojen laatu
Tietoturvallinen ohjelmistokehitys
Tiedon salaus ja kryptomatematiikka
Tietorakenteet ja algoritmit
C++ -projekti
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Peliohjelmointi ja tekoälyt
Pelisovellusten taustajärjestelmät
Grafiikkaohjelmointi
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
Mediapalvelut-projekti
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia monialaisen työyhteisön jäsenenä huomioiden erilaisuuden ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- kykenee toimimaan yrittäjänä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- kykenee sopeuttamaan toimintaansa pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi

Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Ohjelmointiprojekti
Web-projekti
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Digitaalisen median perusteet
Web-sovelluskehityksen perusteet
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
C++ -projekti
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
Mediapalvelut-projekti
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Menetelmäopinnot
Tekniikan alan ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat
Diskreetti matematiikka
Tietorakenteet ja algoritmit
Suunnittelumallit
Todennäköisyyslaskenta ja tilastomatematiikka

RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Oliosovellukset ja tietokannat
Ohjelmointiprojekti
Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka
Web-sovelluskehitys 1
Web-projekti
Diskreetti matematiikka
Pelisuunnittelu
Tietokannat ja pelinkehitys
Pelimatematiikka
Pelimoottorit
Olio-ohjelmointi (C++)
Pelifysiikka
Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne
Web-teknologian peruskonseptit
Digitaalisen median perusteet
Web-sovelluskehityksen perusteet
Älykkäät ympäristöt ja sovellukset
Soveltava anatomia ja fysiologia
Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen
Fysiologiset mittaukset ja anturit
Mittaustiedon kerääminen ja käsittely
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1
IoT-laitteiden C-ohjelmointi
Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet
Insinöörimatematiikka
IoT-laitteiden olio-ohjelmointi
Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio
Todennäköisyys ja tilastomatematiikka
Kuvaus- ja mallintamismenetelmät
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Ohjelmistotuotantoprojekti 1
Tietorakenteet ja algoritmit
Suunnittelumallit
Ohjelmistotuotantoprojekti 2
Web-sovelluskehitys 2
Datan käsittely ja koneoppiminen
Todennäköisyyslaskenta ja tilastomatematiikka
Ohjelmistojen laatu
Tietoturvallinen ohjelmistokehitys
Tiedon salaus ja kryptomatematiikka
Tietorakenteet ja algoritmit
C++ -projekti
VR/AR ja konsoliohjelmointi
Peliprojekti
Peliohjelmointi ja tekoälyt
Pelisovellusten taustajärjestelmät
Grafiikkaohjelmointi
Moninpeliprojekti
Web-pohjaiset mobiilisovellukset
Mobiilisovellusten kehitys
Sensoripohjaiset mobiilisovellukset
Mobiiliprojekti
Web-teknologiat ja media-alustat
Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus
Mediajakelu ja tietovirrat
Mediapalvelut-projekti
eHealth liiketoiminta ja ratkaisut
eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät
Web-sovelluskehitys 1
Web-sovelluskehitys 2
Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2
Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet
Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet
Hyvinvointi, terveys ja robotiikka
Telehealth ja telelääketieteen sovellukset
Lääketieteellinen kuvantaminen
Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3
IoT-laitteiden liitännät
Moderni tietokoneen arkkitehtuuri
IoT:n matematiikka ja fysiikka
Linux-palvelimet ja tietokannat
IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto
Anturifysiikka
Laitteiden internet
Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi
Digitaalinen signaalinkäsittely
Internet of Things (IoT) projekti
ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät
Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi
IoT tietoturva
Windows-palvelimet
Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa
Internet of Things (IoT) projekti
Virtualisointi ja pilvipalvelut
Kytkentäiset yritysverkot
Monialainen innovaatioprojekti
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Harjoittelu 1
Harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
Perusopinnot
Mobiilit terveyssovellukset
Pelikehitys
Web-tekniikat ja digitaalinen media
Älykkäät IoT-laitteet
Menetelmäopinnot
Tekniikan alan ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
TXK21S1-1001
Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan

(Valitaan kaikki)

60
TX00EB18 Mobiilit terveyssovellukset 15
TX00DJ96 Pelikehitys 15
TX00DJ99 Web-tekniikat ja digitaalinen media 15
TX00DJ98 Älykkäät IoT-laitteet 15
TXK21S1-1002
Suuntaavat ammattiopinnot

(Valitaan yksi)

30
TXK21S1-1003
Ohjelmistotuotannon perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00CD78 Oliosovellukset ja tietokannat 5
TX00EM78 Ohjelmointiprojekti 5
TX00CD80 Antureiden ja toimilaitteiden fysiikka 5
TX00DZ37 Web-sovelluskehitys 1 5
TX00CD82 Web-projekti 5
TX00CD83 Diskreetti matematiikka 5
TXK21S1-1004
Pelisovellusten perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00CD87 Pelisuunnittelu 5
TX00DO54 Tietokannat ja pelinkehitys 5
TX00CD91 Pelimatematiikka 5
TX00CD89 Pelimoottorit 5
TX00CD86 Olio-ohjelmointi (C++) 5
TX00CD88 Pelifysiikka 5
TXK21S1-1005
Mobiilisovellusten perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00CD46 Olio-ohjelmointi ja tietoliikenne 15
TX00CD47 Web-teknologian peruskonseptit 15
TXK21S1-1006
Mediatekniikan perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00CD61 Digitaalisen median perusteet 15
TX00CD62 Web-sovelluskehityksen perusteet 15
TXK21S1-1007
Hyvinvointi- ja terveysteknologian perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TXK21S1-1008
Fysiologisten mittausten teknologia I

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG22 Älykkäät ympäristöt ja sovellukset 5
TX00CG23 Soveltava anatomia ja fysiologia 5
TX00CG24 Biomekaniikka ja liikkeen mittaaminen 5
TXK21S1-1009
Fysiologisten mittausten teknologia II

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG25 Fysiologiset mittaukset ja anturit 5
TX00CG26 Mittaustiedon kerääminen ja käsittely 5
TX00CG27 Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 1 5
TXK21S1-1026
Älykkäiden IoT-järjestelmien perusteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00DR64 IoT-laitteiden C-ohjelmointi 5
TX00ED60 Reitityksen, kytkennän ja langattomien verkkojen perusteet 5
TX00CH61 Insinöörimatematiikka 5
TX00DR65 IoT-laitteiden olio-ohjelmointi 5
TX00EI87 Yritysverkkojen konfigurointi, tietoturva ja automaatio 5
TX00DT17 Todennäköisyys ja tilastomatematiikka 5
TXK21S1-1010
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan yksi)

60
TXK21S1-1011
Ohjelmistotuotanto

(Valitaan kaikki)

60
TX00EC75 Kuvaus- ja mallintamismenetelmät 5
TX00CF82 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu 5
TX00CF81 Ohjelmistotuotantoprojekti 1 5
TX00DS64 Tietorakenteet ja algoritmit 5
TX00EC76 Suunnittelumallit 5
TX00CF84 Ohjelmistotuotantoprojekti 2 5
TX00DZ38 Web-sovelluskehitys 2 5
TX00DZ36 Datan käsittely ja koneoppiminen 5
TX00CK75 Todennäköisyyslaskenta ja tilastomatematiikka 5
TX00CK76 Ohjelmistojen laatu 5
TX00CK77 Tietoturvallinen ohjelmistokehitys 5
TX00CK78 Tiedon salaus ja kryptomatematiikka 5
TVT20-O
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Ohjelmistotuotanto)
0
TT00DC87 Eettinen hakkerointi 6
TX00EY35 Eettinen hakkerointi 5
TT00EZ13 Robotic Process Automation (RPA) 3
TT00DV81 Microsoft Azure Fundamentals 3
TXK21S1-1012
Pelisovellukset

(Valitaan kaikki)

60
TX00CG82 Tietorakenteet ja algoritmit 5
TX00DO53 C++ -projekti 5
TX00DC31 VR/AR ja konsoliohjelmointi 5
TX00CR65 Peliprojekti 15
TX00CG88 Peliohjelmointi ja tekoälyt 5
TX00CG90 Pelisovellusten taustajärjestelmät 5
TX00CG89 Grafiikkaohjelmointi 5
TX00CG91 Moninpeliprojekti 15
TVT19-PE
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Pelisovellukset)
0
TXK21S1-1013
Mobiilisovellukset

(Valitaan kaikki)

60
TX00CE68 Web-pohjaiset mobiilisovellukset 15
TX00CE69 Mobiilisovellusten kehitys 15
TX00CK66 Sensoripohjaiset mobiilisovellukset 15
TX00CK67 Mobiiliprojekti 15
ICT20-M
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Mobiilisovellukset)
0
TXK21S1-1014
Mediatekniikka

(Valitaan kaikki)

60
TX00CS25 Web-teknologiat ja media-alustat 15
TX00CS26 Mediapalvelut ja käyttäjäkokemus 15
TX00CS27 Mediajakelu ja tietovirrat 15
TX00CG61 Mediapalvelut-projekti 15
TVT20-M
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Mediatekniikka)
0
TXK21S1-1015
Hyvinvointi- ja terveysteknologia

(Valitaan kaikki)

60
TXK21S1-1016
Asiakaslähtöiset ohjelmistosovellukset I

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG28 eHealth liiketoiminta ja ratkaisut 5
TX00CG29 eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät 5
TX00CG30 Web-sovelluskehitys 1 5
TXK21S1-1017
Asiakaslähtöiset ohjelmistosovellukset II

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG31 Web-sovelluskehitys 2 5
TX00CG32 Käyttäjälähtöinen kehittäminen ja käyttäjätutkimus 5
TX00CG33 Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 2 5
TXK21S1-1018
Terveysteknologian laitteet ja ratkaisut I

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG34 Digitaaliset omahoidon sovellukset ja mahdollisuudet 5
TX00CG35 Potilasvalvonnan menetelmät ja laitteet 5
TX00CG38 Hyvinvointi, terveys ja robotiikka 5
TXK21S1-1019
Terveysteknologian laitteet ja ratkaisut II

(Valitaan kaikki)

15
TX00CG37 Telehealth ja telelääketieteen sovellukset 5
TX00CG36 Lääketieteellinen kuvantaminen 5
TX00CG39 Hyvinvointi- ja terveysteknologian projekti 3 5
TVT19-H
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Hyvinvointi- ja terveysteknologia)
0
TXK21S1-1027
Älykkäät IoT-järjestelmät

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60)

60
TX00DT16 IoT-laitteiden liitännät 5
TX00CD99 Moderni tietokoneen arkkitehtuuri 5
TX00DT18 IoT:n matematiikka ja fysiikka 5
TX00DR67 Linux-palvelimet ja tietokannat 5
TX00DR66 IoT-laitteet ja langaton tiedonsiirto 5
TX00EA77 Anturifysiikka 5
TXK21S1-1028
Sulautetut IoT-laitteet

(Valitaan kaikki)

30
TX00CI63 Laitteiden internet 5
TX00CI61 Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi 5
TX00CQ31 Digitaalinen signaalinkäsittely 5
TX00CI65 Internet of Things (IoT) projekti 5
TX00CI69 ARM-prosessorit ja sulautetut käyttöjärjestelmät 5
TX00DG08 Sulautettujen Linux-järjestelmien hallinnointi 5
TXK21S1-1029
IoT ja tietoverkot

(Valitaan kaikki)

30
TX00DR69 IoT tietoturva 5
TX00DT15 Windows-palvelimet 5
TX00EL91 Reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa 5
TX00CI65 Internet of Things (IoT) projekti 5
TX00DR70 Virtualisointi ja pilvipalvelut 5
TX00DN63 Kytkentäiset yritysverkot 5
ICT21-SI
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot (Älykkäät IoT-järjestelmät)
0
TX00EV25 Kehittynyt reititys ja kytkentä moderneissa yritysverkoissa 10
TXK21S1-1021
Innovaatio-opinnot

(Valitaan kaikki)

15
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
TX00CR84 Menetelmäopinnot 5
TXK21S1-1022
Kieliopinnot

(Valitaan yksi)

5
TX00EA51 Tekniikan alan ruotsi 5
XX00EF54 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 5
TXK21S1-1023
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
TXK21S1-1024
Harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
TX00BQ40 Harjoittelu 1 15
TX00BQ41 Harjoittelu 2 15
TXK21S1-1025
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
TX00EA45 Opinnäytetyö 15