Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (C++)Laajuus (5 op)

Tunnus: TX00CD86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee C++ -kielen ja osaa käyttää sitä olio-suuntautuneiden ohjelmistojen toteuttamiseen. Hän pystyy hyödyntämään standardikirjastoa ja muita rajapintoja, sekä tuntee muutamia oliosuuntautuneita suunnittelumalleja. Opiskelija osaa käyttää virheenjäljitintä ja muita ohjelmointityökaluja.

Sisältö

C++ -kieli
• käännös- ja suoritusympäristö, virheenjäljitys
• muuttujat ja kontrollirakenteet
• osoittimet ja referenssit
• muistinhallinta
• operaattorit
• geneerinen ohjelmointi
• standardikirjasto, API:t, yksinkertainen peligrafiikka
• suorituskyky, hyvät käytänteet, tyypilliset virheet

Olio-ohjelmointi
• oliot
• luokat
• perintä
• polymorfismi
• johdatus oliosuunnitteluun, UML:ään ja suunnittelumalleihin

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen hyvin. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa muutamia suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen erinomaisesti. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa useita suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä tehokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

24.10.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miikka Mäki-Uuro
Ryhmät
  • TVT21-PE
    Pelisovellukset

Tavoitteet

Opiskelija tuntee C++ -kielen ja osaa käyttää sitä olio-suuntautuneiden ohjelmistojen toteuttamiseen. Hän pystyy hyödyntämään standardikirjastoa ja muita rajapintoja, sekä tuntee muutamia oliosuuntautuneita suunnittelumalleja. Opiskelija osaa käyttää virheenjäljitintä ja muita ohjelmointityökaluja.

Sisältö

C++ -kieli
• käännös- ja suoritusympäristö, virheenjäljitys
• muuttujat ja kontrollirakenteet
• osoittimet ja referenssit
• muistinhallinta
• operaattorit
• geneerinen ohjelmointi
• standardikirjasto, API:t, yksinkertainen peligrafiikka
• suorituskyky, hyvät käytänteet, tyypilliset virheet

Olio-ohjelmointi
• oliot
• luokat
• perintä
• polymorfismi
• johdatus oliosuunnitteluun, UML:ään ja suunnittelumalleihin

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen hyvin. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa muutamia suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen erinomaisesti. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa useita suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä tehokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.