Skip to main content

Object-oriented Programming (C++)Laajuus (5 cr)

Code: TX00CD86

Credits

5 op

Objective

Student is able to implement object-oriented software in C++. He knows how utilize the standard library, and knows some object oriented design patters. He is proficient with debugger and other programming tools.

Content

C++ language
• programming and execution environment, debugging
• variables and control structures
• pointers and references
• memory management
• operators
• generic programming
• standard library, APIs, simple game graphics
• performance, best practices and pitfalls

Object-oriented programming
• object
• class
• inheritance
• polymorphism
• introduction to object-oriented design, UML, and design patterns

Prerequisites

First year studies (Orientation to information and communication technology) or comparable knowledge.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student knows basics of C++, and is able to implement simple object-oriented solutions. He knows how to utilize debugger and other programming tools.

Assessment criteria, good (3)

Student has good command of C++. He is able to design and analyze object-oriented solutions, and can utilize some design patterns in programming work. He knows how to utilize debugger and other programming tools.

Assessment criteria, excellent (5)

Student has excellent command of C++. He is able to design and analyze object-oriented solutions, and can utilize several design patterns in programming work. He knows how to utilize debugger and other programming tools.

Assessment criteria, approved/failed

Student knows basics of C++, and is able to implement simple object-oriented solutions. He knows how to utilize debugger and other programming tools.

Enrollment

01.01.2020

Timing

24.10.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Miikka Mäki-Uuro
Groups
  • TVT21-PE
    Pelisovellukset

Objective

Opiskelija tuntee C++ -kielen ja osaa käyttää sitä olio-suuntautuneiden ohjelmistojen toteuttamiseen. Hän pystyy hyödyntämään standardikirjastoa ja muita rajapintoja, sekä tuntee muutamia oliosuuntautuneita suunnittelumalleja. Opiskelija osaa käyttää virheenjäljitintä ja muita ohjelmointityökaluja.

Content

C++ -kieli
• käännös- ja suoritusympäristö, virheenjäljitys
• muuttujat ja kontrollirakenteet
• osoittimet ja referenssit
• muistinhallinta
• operaattorit
• geneerinen ohjelmointi
• standardikirjasto, API:t, yksinkertainen peligrafiikka
• suorituskyky, hyvät käytänteet, tyypilliset virheet

Olio-ohjelmointi
• oliot
• luokat
• perintä
• polymorfismi
• johdatus oliosuunnitteluun, UML:ään ja suunnittelumalleihin

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen hyvin. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa muutamia suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee C++ -kielen erinomaisesti. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa useita suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä tehokkaasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.

Prerequisites

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.