Object-oriented Programming (C++)Laajuus (5 cr)
Code: TX00CD86
Credits
5 op
Objective
Student is able to implement object-oriented software in C++. He knows how utilize the standard library, and knows some object oriented design patters. He is proficient with debugger and other programming tools.
Content
C++ language
• programming and execution environment, debugging
• variables and control structures
• pointers and references
• memory management
• operators
• generic programming
• standard library, APIs, simple game graphics
• performance, best practices and pitfalls
Object-oriented programming
• object
• class
• inheritance
• polymorphism
• introduction to object-oriented design, UML, and design patterns
Prerequisites
First year studies (Orientation to information and communication technology) or comparable knowledge.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student knows basics of C++, and is able to implement simple object-oriented solutions. He knows how to utilize debugger and other programming tools.
Assessment criteria, good (3)
Student has good command of C++. He is able to design and analyze object-oriented solutions, and can utilize some design patterns in programming work. He knows how to utilize debugger and other programming tools.
Assessment criteria, excellent (5)
Student has excellent command of C++. He is able to design and analyze object-oriented solutions, and can utilize several design patterns in programming work. He knows how to utilize debugger and other programming tools.
Assessment criteria, approved/failed
Student knows basics of C++, and is able to implement simple object-oriented solutions. He knows how to utilize debugger and other programming tools.
Enrollment
01.01.2020
Timing
24.10.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of ICT
Campus
Karaportti 2
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Information and Communication Technology
Teachers
- Miikka Mäki-Uuro
Groups
-
TVT21-PEPelisovellukset
Objective
Opiskelija tuntee C++ -kielen ja osaa käyttää sitä olio-suuntautuneiden ohjelmistojen toteuttamiseen. Hän pystyy hyödyntämään standardikirjastoa ja muita rajapintoja, sekä tuntee muutamia oliosuuntautuneita suunnittelumalleja. Opiskelija osaa käyttää virheenjäljitintä ja muita ohjelmointityökaluja.
Content
C++ -kieli
• käännös- ja suoritusympäristö, virheenjäljitys
• muuttujat ja kontrollirakenteet
• osoittimet ja referenssit
• muistinhallinta
• operaattorit
• geneerinen ohjelmointi
• standardikirjasto, API:t, yksinkertainen peligrafiikka
• suorituskyky, hyvät käytänteet, tyypilliset virheet
Olio-ohjelmointi
• oliot
• luokat
• perintä
• polymorfismi
• johdatus oliosuunnitteluun, UML:ään ja suunnittelumalleihin
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija hallitsee C++ -kielen hyvin. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa muutamia suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee C++ -kielen erinomaisesti. Hän osaa suunnitella ja arvioida olio-suuntautuneita ratkaisuja, sekä osaa soveltaa useita suunnittelumalleja käytännössä. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä tehokkaasti.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija hallitsee C++ -kielen perusteet ja osaa toteuttaa yksinkertaisia olio-suuntautuneita ratkaisuja. Hän osaa käyttää ohjelmointityössään virheenjäljitintä.
Prerequisites
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.