Mental Health and Substance AbuseLaajuus (5 cr)
Code: SX00EP09
Credits
5 op
Objective
The students understand the phenomena and challenges related to mental health. They identify the special needs of client groups. They understand and are able to apply key legislation and basic concepts in the field. The students recognize the service system and are able to guide and support the client to the services. The students are able to reflect on their professional activities and identify the limits of their own professional competence in the work of a Bachelor of Social Services. The students are able to evaluate current discussions related to mental health and substance abuse and understand the importance of structural work in the fields of mental health and substance abuse.
Content
Mental health
Protective factors / risk factors. Being normal / abnormal. History of mental health work. Mental health components. Challenges in Mental health. The students have the ability to support suicidal clients and their close ones. Supporting a person prone to suicide and loved ones.
Substance use in the life of an individual.
Addictions as phenomena. Trends in substance abuse work. Client-respecting encounters, speaking up and motivating. Legislation safeguarding the fundamental rights of the individual. The students are able to guide and support the client to services. Key services and guiding the client to them. Preventive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 55
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Groups
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Keskiviikko 11.9. klo 9 - 11.45 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Materials
TENTTIMATERIAALI, HUOM. PÄIVITTYY ENNEN OPINTOJAKSON ALKUA!
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
5) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Employer connections
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Exam schedules
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin
International connections
-
Completion alternatives
Itsenäinen toteutus
Student workload
5 op=135 tuntia
Luennot n. 26 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja muut kirjalliset/valmistavat tehtävät n. 110 tuntia
Further information
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Keskiviikko 11.9. klo 9 - 11.45 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Groups
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008)
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021)
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021)
Materials
Tenttikirjallisuus / HUOM! Päivittyy ennen opintojakson alkua!!
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. Luku 7 Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö (s. 224-298). Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö ja luku 4 Riippuvuuskäyttäytyminen (s. 61-130). Löytyy myös e-kirjana.
Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Teaching methods
Lähiopetus
Tentti
Itsenäinen tehtävä / ryhmätehtävä
Employer connections
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat.
Exam schedules
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Uusintakerrat ilmoitetaan myöhemmin.
Completion alternatives
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Konttinen).
Student workload
5 op = 135h
Further information
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008)
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021)
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 55
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Groups
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Keskiviikko 11.9. klo 9 - 11.45 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Materials
TENTTIMATERIAALI, HUOM. PÄIVITTYY ENNEN OPINTOJAKSON ALKUA!
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
5) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Employer connections
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Exam schedules
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin
International connections
-
Completion alternatives
Itsenäinen toteutus
Student workload
5 op=135 tuntia
Luennot n. 26 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja muut kirjalliset/valmistavat tehtävät n. 110 tuntia
Further information
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Keskiviikko 11.9. klo 9 - 11.45 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Degree programmes
- Social Services (in English)
Teachers
- Taina Valkeapää
Groups
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
29.1.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
5.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
7.2.2024 8.45-11.45(Taina V.)
14.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
16.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
22.2.2024 12.45-16.00 (Taina V.)
29.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
6.3.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
Materials
Terveyden huoltolaki
Sosiaalihuoltolaki
Mielenterveyslaki
Päihdehuoltolaki
Laki ehkäisevästä päihdetyöstä
Luennoilla ja oppimistehtävissä esitetty materiaali.
Teaching methods
Luennot, lähiopetus
Yksilölliset oppimistehtävät
Ryhmätyö
Huom. muutokset mahdollisia.
Exam schedules
Ei tenttiä; yksilölliset oppimsitehtävät. Palautettuja oppimistehtäviä ei voi uusia.
Student workload
5 op = 135 tuntia
Content scheduling
3. periodi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Heli Määttänen
- Taina Konttinen
Groups
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Opintojakson aloitus, itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän ohjeistus tiistaina 16.1.2024 klo 12-14.
Materials
Päivittyy vielä ennen opintojakson alkua!
Materiaalina mm.
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Teaching methods
Orientaatioluento zoomissa.
Laaja kirjallinen, itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä.
Completion alternatives
Itsenäinen toteutus
Student workload
5 op=135 tuntia
Further information
Opintojakson aloitus, itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän ohjeistus tiistaina 16.1.2024 klo 12-14.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5.
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
21.12.2023 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Heli Määttänen
- Taina Konttinen
Groups
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Keskiviikko 10.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Heli
Torstai 11.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Heli
Keskiviikko 17.1. 8.30-11.45 (MPA6020): Mielenterveyden häiriöt / Heli
Tiistai 23.1. 8.30 - 11.45 (MPA6020): Vierailija + päihdetyön historia / Heli & Taina
Keskiviikko 31.1. 9-11.45 (MPA6020): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina
Keskiviikko 7.2. 9-11.45 (MPA6020): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina
Tiistaina 27.2. 12.15 - 13.45 (MPA6020): Riippuvuusilmiöt / Taina
Tiistai 5.3. 12.45 - 16 (MPA6009): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Heli
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Materials
Tenttikirjallisuus:
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
5) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Employer connections
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Exam schedules
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin.
Completion alternatives
Itsenäinen toteutus
Student workload
5 op=135 tuntia
Luennot n. 26 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja muut kirjalliset/valmistavat tehtävät n. 110 tuntia
Further information
Keskiviikko 10.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Heli
Torstai 11.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Heli
Keskiviikko 17.1. 8.30-11.45 (MPA6020): Mielenterveyden häiriöt / Heli
Tiistai 23.1. 8.30 - 11.45 (MPA6020): Vierailija + päihdetyön historia / Heli & Taina
Keskiviikko 31.1. 9-11.45 (MPA6020): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina
Keskiviikko 7.2. 9-11.45 (MPA6020): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina
Tiistaina 27.2. 12.30 - 13.45 (MPA6020): Riippuvuusilmiöt / Taina
Tiistai 5.3. 12.45 - 16 (MPA6009): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Heli
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
Groups
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
21.8.2023 08.45 - 11.45 Orientaatio; Mielenterveyden osatekijät
28.8.2023 08.45 - 11.45 Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus
30.8.2023 08.45 - 11.45 Mielenterveyden häiriöt
11.9.2023 08.45 - 11.45 ITSENÄINEN TYÖSKENTELY ESIM. RYHMÄTÖIDEN EDISTÄMINEN
15.9.2023 08.45 - 11.45 Riippuvuusilmiöt; Päihde- ja riippuvuushäiriöt
19.9.2023 08.45 - 11.45 Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö
22.9.2023 08.45 - 11.45 Lainsäädäntö; mt- ja päihdepalvelut
26.9.2023 08.45 - 11.45 Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu
3.10.2023 09.00 - 12.00 TENTTI
Materials
Tenttikirjallisuus:
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille
Tentti
Ryhmätyö
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä ryhmätehtävän hyväksyttyä arviointia.
Employer connections
Työelämävierailijat; oppimistehtävät
Exam schedules
3.10.2023 klo 9-12
Uusintatentit sosiaali- ja terveysalan yleiset uusinnat. Sosiaali- ja terveysalalla uusintaan ilmoittaudutaan Opiskelijan työpöydällä eHOPS-järjestelmän Uusinta- ja korotustentit (massatentit) -välilehdeltä.
Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 SU202310 (ilmoittautumisaika 6.10. – 26.10.)
Ma 11.12. klo 16.30 – 20.00 SU202311 (ilmoittautumisaika 30.10. – 22.11.)
Completion alternatives
Itsenäinen toteutus
Student workload
5 op=135 tuntia
Luennot n. 24 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja ryhmätyö n. 110 tuntia
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Ryhmätyö (hyväksytty-hylätty) — voi nostaa arvosanaa
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
Groups
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Opintojakson aloitus ja tehtävän ohjeistus ke 23.8.23 klo 13.00-14.15 Zoomissa. Linkki lähetetään tiedotteena sähköpostiin lähempänä ajankohtaa.
Materials
Kirjallisuus annetaan tehtävänannon yhteydessä.
Teaching methods
Laaja kirjallinen oppimistehtävä
Exam schedules
Ei tenttiä; kirjallinen oppimistehtävä
Completion alternatives
Lähitoteutus
Student workload
5 op = 135 tuntia
Opintojakso koostuu kokonaisuudessaan itsenäisestä työskentelystä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Taina Valkeapää
Groups
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Tiistai 29.8. klo 12.45-16 (MPA4010): Orientaatio
Maanantai 11.9. klo 10.30-16 (MPA2019): Tentti + Opetus
Keskiviikkona 4.10. klo 12.45-16 (MPA4018):
Perjantai 6.10. klo 8.30-11.45 (MPA5015)
Materials
Tenttikirjallisuus:
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. Luku 7 Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö (s. 224-298). Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö ja luku 4 Riippuvuuskäyttäytyminen (s. 61-130). Löytyy myös e-kirjana.
Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Teaching methods
luennot, tentti ja ryhmätehtävä
Employer connections
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat
Exam schedules
Tentti 11.9.2023 klo 10.30-12.
Uusintatentit sosiaali- ja terveysalan yleiset uusinnat. Sosiaali- ja terveysalalla uusintaan ilmoittaudutaan Opiskelijan työpöydällä eHOPS-järjestelmän Uusinta- ja korotustentit (massatentit) -välilehdeltä.
Ma 16.10. klo 16.30 – 20.00 SU202309 (ilmoittautuminen 13.9. – 29.9.)
Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 SU202310 (ilmoittautuminen 6.10. – 26.10.)
Completion alternatives
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Valkeapää).
Student workload
5 op = 135h
Further information
Opintojakso on tarkoitettu SXH22K2 opiskelijoille.
Opettaja: Taina Valkeapää
Aikataulu:
Tiistai 29.8. klo 12.45-16 (MPA4010): Orientaatio
Maanantai 11.9. klo 10.30-16 (MPA2019): Tentti + Opetus
Keskiviikkona 4.10. klo 12.45-16 (MPA4018): Opetus
Perjantai 6.10. klo 8.30-11.45 (MPA5015): Opetus
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 60
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Heli Määttänen
Groups
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Myllypuron kampus (MPA5020), vierailukohteet
12.1. klo 12.45-16.00
16.1. klo 8.30-11.45
25.1. klo 12.45-16.00 (itsenäinen / ryhmätyöskentely)
3.2. klo 8.30-11.45
6.2. klo 9.00-12.00 (itsenäinen / ryhmätyöskentely)
14.2. klo 12.45-16.00
23.2. klo 9-10.30 TENTTI
28.2. klo 9.00-12.00 Monenlaiset elämät -seminaari
2.3. klo 8.30-11.45
Materials
Materiaali tarkennetaan luennoilla
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
Moodlessa jaettava materiaali
Teaching methods
Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Opintokäynnit
Employer connections
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat
Exam schedules
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tentti.
Mikäli opiskelija ei osallistu ja palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.
Uusintatentit 25.4. ja 8.5.2023
International connections
-
Completion alternatives
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).
- Opintojakson valinnainen suoritustapa: itsenäinen toteutus SX00EP09-3006
Student workload
5 op = 135 tuntia
Further information
Ilmoittautuminen on sitova ja toteutuksen vaihtaminen ei ole mahdollista ilmoittautumisen jälkeen.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Degree programmes
- Social Services (in English)
Teachers
- LeighAnne Rauhala
Groups
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 30
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Heli Määttänen
Groups
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Content
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Location and time
Itsenäinen opiskelu, vierailukohteet
Myllypuron kampus:
11.1. klo 12.45-16.00
15.2. klo 8.30-11.45
28.2. klo 9.00-12.00 Monenlaiset elämät -seminaari
Materials
Materiaali tarkennetaan luennoilla
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
OMAssa jaettava materiaali
Teaching methods
Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Opintokäynnit
Employer connections
Mahdolliset opintokäynnit ja/tai vierailijat
Exam schedules
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Mikäli opiskelija ei palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.
International connections
-
Completion alternatives
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).
- Opintojakson valinnainen suoritustapa: lähiopetuksen toteutus SX00EP09-3003
Student workload
5 op = 135 tuntia
Further information
Ilmoittautuminen on sitova ja toteutuksen vaihtaminen ei ole mahdollista ilmoittautumisen jälkeen.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (0-5)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
Osallistuminen monenlaiset elämät -seminaariin
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.