Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys ja päihteet (itsenäinen toteutus, virtuaalivaihto) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP09-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Taina Valkeapää
Taina Konttinen
Ryhmät
SXH24K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXH24K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EP09

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 02.10.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Orientaatio / Mielenterveys ja päihteet (itsenäinen toteutus, virtuaalivaihto) SX00EP09-3018
Ke 05.11.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Seminaari Frankfurtiin / Mielenterveys ja päihteet (itsenäinen toteutus, virtuaalivaihto) SX00EP09-3018
Ke 12.11.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Seminaari Frankfurtiin / Mielenterveys ja päihteet (itsenäinen toteutus, virtuaalivaihto) SX00EP09-3018
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.

Sisältö

Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Aika ja paikka

Orientaatio opintojaksolle torstaina 2.10. klo 10-11.30 (Zoom-linkki lähetetään myöhemmin)

Oppimateriaalit

Moodle-työtilassa ilmoitettava materiaali.

LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 ja sen soveltamisopas 2024; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.

Opetusmenetelmät

Tiedot tarkentuvat myöhemmin.

Opintojakso on mahdollista suorittaa ilman kampuksella käymistä, mutta se sisältää omatoimisesti suoritettavien osuuksien lisäksi kaksi kalenteriin sidottua seminaaria, ja seminaarit toteutuvat keskiviikkona 5.11. sekä keskiviikkona 12.11. klo 10-13 välisenä aikana. Seminaareihin on pakollinen osallistuminen.

Opintojakson seminaariosuus toteutuu yhdessä Frankfurt UAS.n sosiaalialan opiskelijoiden kanssa. Seminaareihin suomalaiset opiskelijat valmistelevat alustuksia Suomen mt- ja päihdeteemoihin liittyen (aiheet kerrotaan orientaatiossa) ja saksalaiset opiskelijat avaavat teemaa Saksan näkökulmasta. Seminaarien aikana myös keskustellaan teemaan liittyvistä ilmiöistä.

Tällä opintojaksolla onkin mahtava mahdollisuus päästä tekemään pieni kurkkaus kansainväliseen mt- ja päihdemaailmaan, ja samalla harjoituttaa omaa englannin kielen taitoaan. Tule rohkeasti mukaan, vaikka kielitaitosi mietityttäisikin - alustukset tehdään pareittan/ryhmässä, eli yksin ei tarvitse jäädä!

Seminaarityöskentely (oman esityksen valmistaminen ja seminaareihin aktiivinen osallistuminen)
Moodle-tentti
Oppimistehtävä*1
THL:n -verkkokoulu (2h)

Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin, oppimistehtävien sekä seminaarityöskentelyn hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.

Orientaatiotapaamisella pakollinen läsnäolo, ja osallistumalla orientaatioon varmistat paikkasi opintojaksolla. Mikäli et pääse orientaatiotapaamiseen, niin sovithan asiasta opettajan kanssa.

Opiskelijalla olla valmius käyttää kameraa ja mikrofonia seminaareissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seminaarit ja oppimistehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

27.10.-14.11.25 välisenä aikana Moodle-tentti koskien lainsäädäntöä ja palveluita (tenttiaika 30 min aloituksesta)
-- tentti on kertasuoritus, jossa vähintään 50 % tentistä tulee olla oikein

Kansainvälisyys

Yhteiset seminaarit Frankfurt UAS:n kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähitoteutus

Mahdolliset AHOT-hakemukset tulee toimittaa ennen opintojaksolle ilmoittautumista vastuuopettajalle Taina Konttiselle (taina.konttinen@metropolia.fi)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Ajoittuu lukukauden jälkimmäiselle periodille.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana numeerinen arviointi 0-5:
- Seminaarialustukset ja -työskentely (0-5)
- THL:n –verkkokoulu (hyv-hyl)
- Kohderyhmätehtävä (0-5)
- Moodle-tentti (hyv-hyl)


Kaikki osiot oltava suoritettu kokonaisarvosanan saamiseksi.

Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.

Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi

Siirry alkuun