Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys ja päihteet (Itsenäinen toteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP09-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heli Määttänen

Ryhmät

  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.

Sisältö

Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Aika ja paikka

Itsenäinen opiskelu, vierailukohteet

Myllypuron kampus:
11.1. klo 12.45-16.00
15.2. klo 8.30-11.45
28.2. klo 9.00-12.00 Monenlaiset elämät -seminaari

Oppimateriaalit

Materiaali tarkennetaan luennoilla

Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
OMAssa jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Opintokäynnit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset opintokäynnit ja/tai vierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Mikäli opiskelija ei palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).

- Opintojakson valinnainen suoritustapa: lähiopetuksen toteutus SX00EP09-3003

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Ilmoittautuminen on sitova ja toteutuksen vaihtaminen ei ole mahdollista ilmoittautumisen jälkeen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
Osallistuminen monenlaiset elämät -seminaariin

Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.