Organisaation kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LY00FG22
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Kaija Haapasalo
Ryhmät
-
L1123S6Master's Degree Programme in Procurement, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
portfolio-työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia organisaatioiden sisäisiä ja ulkoisia prosesseja asiakaslähtöisesti.. Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää keskeisiä organisaation kehittämismenetelmiä. Hän osaa mitata prosessien kehityksen vaikutuksia organisaation menestymiselle ja tehdä tästä johtopäätöksiä tulevaisuuden kehittämistä varten.
Sisältö: Prosessien suunnittelu, analysointi, kehittäminen ja hallinta; Prosessien mittaaminen ja seuranta; Organisaation kehittämismenetelmät (esim. Lean, ketterän kehityksen menetelmät, projektien johtaminen)
Englanniksi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla. Allaolevaan saattaa tulla muutoksia.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.
Arviointiasteikko:
1 = 50-59 pistettä
2 = 60-69 pistettä
3 = 70-79 pistettä
4 = 80-89 pistettä
5= 90 -100 pistettä
alle 50 pistettä on hylätty
Tekoälyn käyttö kurssitekhtvien tekemiseen ei ole sallittua ja niistä saa arvosanan hylätty.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
L1424S6Muutosjohtaminen, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus Lieritie 1 Vantaa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
portfolio-työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia organisaatioiden sisäisiä ja ulkoisia prosesseja asiakaslähtöisesti. Hän osaa kehittää prosesseja toimintatutkimuksen näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää keskeisiä organisaation kehittämismenetelmiä. Hän osaa mitata prosessien kehityksen vaikutuksia organisaation menestymiselle ja tehdä tästä johtopäätöksiä tulevaisuuden kehittämistä varten.
Sisältö: Prosessien suunnittelu, analysointi, kehittäminen ja hallinta; Prosessien mittaaminen ja seuranta; Organisaation kehittämismenetelmät (esim. Lean, ketterän kehityksen menetelmät, projektien johtaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla. Allaolevaan saattaa tulla muutoksia.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.
Arviointiasteikko:
1 = 50-59 pistettä
2 = 60-69 pistettä
3 = 70-79 pistettä
4 = 80-89 pistettä
5= 90 -100 pistettä
alle 50 pistettä on hylätty
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Ajoitus
14.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Minna Liikanen
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
MUVA24SMuutosvalmentaja 24S
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 15.12.2023
Ajoitus
26.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 32
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Minna Liikanen
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
MUVA24KMuutosvalmentaja 24K
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
16.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 14.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Minna Liikanen
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
MUVA23SMuutosvalmentaja 23S
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Aika ja paikka
Toteutus: hybridi
Aikataulu:
ke 24.4. klo 17-20
ke 15.5. klo 17-20
ke 29.5. klo 17-20
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
31.10.2023 - 11.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Jukka Mattila
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
L0823S6_oldLiiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi_old
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
portfolio-työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia organisaatioiden sisäisiä ja ulkoisia prosesseja asiakaslähtöisesti. Hän osaa kehittää prosesseja toimintatutkimuksen näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää keskeisiä organisaation kehittämismenetelmiä. Hän osaa mitata prosessien kehityksen vaikutuksia organisaation menestymiselle ja tehdä tästä johtopäätöksiä tulevaisuuden kehittämistä varten.
Sisältö: Prosessien suunnittelu, analysointi, kehittäminen ja hallinta; Prosessien mittaaminen ja seuranta; Organisaation kehittämismenetelmät (esim. Lean, ketterän kehityksen menetelmät, projektien johtaminen)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla. Allaolevaan saattaa tulla muutoksia.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.
Arviointiasteikko:
1 = 50-59 pistettä
2 = 60-69 pistettä
3 = 70-79 pistettä
4 = 80-89 pistettä
5= 90 -100 pistettä
alle 50 pistettä on hylätty
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto