Organisaation kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LY00FG22-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 11.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Jukka Mattila
- Vastuuopettaja
- Raisa Varsta
- Ryhmät
-
L1424S6Muutosjohtaminen, ylempi
- Opintojakso
- LY00FG22
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 29.10.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Organisaation kehittäminen LY00FG22-3005 |
MMC230
Oppimistila
|
Ti 05.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Organisaation kehittäminen LY00FG22-3005 |
MMC230
Oppimistila
|
Ti 12.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Organisaation kehittäminen LY00FG22-3005 |
MMC230
Oppimistila
|
Ti 19.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Organisaation kehittäminen LY00FG22-3005 |
MMC230
Oppimistila
|
Ti 26.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Organisaation kehittäminen LY00FG22-3005 |
MMC230
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
Sisältö
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Aika ja paikka
Myyrmäen kampus Lieritie 1 Vantaa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
portfolio-työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia organisaatioiden sisäisiä ja ulkoisia prosesseja asiakaslähtöisesti. Hän osaa kehittää prosesseja toimintatutkimuksen näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää keskeisiä organisaation kehittämismenetelmiä. Hän osaa mitata prosessien kehityksen vaikutuksia organisaation menestymiselle ja tehdä tästä johtopäätöksiä tulevaisuuden kehittämistä varten.
Sisältö: Prosessien suunnittelu, analysointi, kehittäminen ja hallinta; Prosessien mittaaminen ja seuranta; Organisaation kehittämismenetelmät (esim. Lean, ketterän kehityksen menetelmät, projektien johtaminen)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.
* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla. Allaolevaan saattaa tulla muutoksia.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.
Arviointiasteikko:
1 = 50-59 pistettä
2 = 60-69 pistettä
3 = 70-79 pistettä
4 = 80-89 pistettä
5= 90 -100 pistettä
alle 50 pistettä on hylätty
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto