Master´s Degree in Rehabilitation: Master’s Degree in Rehabilitation
Code: S0824S6
- Degree title
- Master of Health Care (Prosthetics/Orthotics)
- Master of Health Care (Physiotherapy)
- Master of Health Care (Elderly Care)
- Master of Health Care (Podiatry)
- Master of Health Care (Midwifery)
- Master of Health Care (Optometry)
- Master of Health Care (Public Health Nursing)
- Master of Health Care (Occupational Therapy)
- Master of Health Care (Nursing)
- Master of Social Services
- Master of Health Care (Osteopathy)
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 1.5 years (90 cr)
- Start semester
- Autumn 2024
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Työelämäosaamisen vahvistaminen
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on tarkoitettu työelämässä oleville korkeakoulututkinnon suorittaneille osaamisen syventämiseksi ja laajentamiseksi (laki 932/2014 sekä asetus 1129/2014). Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden työtehtäviin kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto ja mahdollisuuden jatko-opintoihin. Kuntoutus (ylempi amk) tutkinto-ohjelma on tarkoitettu terveys- tai sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille, joilla on vähintään kahden vuoden työkokemus asianomaiselta alalta.
Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre YAMK. Metropolia Ammattikorkeakoulun kuntoutus (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko (YAMK), fysioterapeutti (YAMK), geronomi (YAMK), jalkaterapeutti (YAMK), kätilö (YAMK), optometristi (YAMK), osteopaatti (YAMK), sairaanhoitaja (YAMK), sosionomi (YAMK), terveydenhoitaja (YAMK), tai toimintaterapeutti (YAMK). Tutkinto vertautuu vastaaviin kansainvälisiin tutkintoihin.
Kuntoutus (ylempi amk) tutkinto-ohjelmasta valmistuvat osaavat toimia vaativissa kuntoutuksen kehittämis- ja johtamistehtävissä. Tämä edellyttää kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa kuntoutusalan tietoa ja uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Development
Tutkinto-ohjelman suunnitteluun ja opetussuunnitelman kehittämiseen ovat osallistuneet työelämätoimijoista muodostettu ohjausryhmä, kuntoutus (ylempi amk) tutkinto-ohjelman opiskelijat ja alumnit työelämäyhteyksineen sekä tutkinto-ohjelman opettajat. Koulutuksen yhteiskehittely on ollut monimuotoista sisältäen yhdessä rakennettua ymmärrystä koulutuksen tehtävästä ja sen tuottamasta osaamisesta, palautekyselyitä sekä kannanottoja kuntoutuksen kehittämis- ja johtamisosaamisen sisällöistä. Koulutuksen osaamiskokonaisuudet on vahvistettu valtakunnallisessa kuntoutus (ylempi amk) ammattikorkeakoulututkinnon verkostossa.
Tutkinto-ohjelman tehtävä ja osaamiskuvaukset on tehty tulevaisuusorientoituneesti perustuen sosiaali- ja terveysalan kehittämisohjelmiin ja tulevaisuuden linjauksiin. Näiden lisäksi koulutuksen suunnittelussa on otettu huomioon kansalliset ja kansainväliset koulutuksen laatuvaatimukset ja kehittämisen linjaukset, Metropolialueen painopisteet ja Metropolian strategiat sekä Metropolia Master’s kehittämisverkoston yhteiset linjaukset.
Further information
Kopioitu osittain hyväksytystä opetussuunnitelmasta S0823S6.
Ensimmäisessä opintokokonaisuudessa Kuntoutuksen kehittämisosaaminen on sama kokonaislaajuus (25op) ja nimi kuin aiemmin, mutta kaikki opintojaksot ovat uusia. Toisessa opintokokonaisuudessa Kuntoutuksen johtamisosaaminen on sama nimi ja kokonaislaajuus (30op) kuin edellisessä OPSissa, mutta uudet opintojaksot. Opintojaksot SX00FS41, SX00FS43, SX00FS44 ja SX00FS45 ovat tutkinnon omia johtamisen opintoja ja opintojaksot SX00FS42 sekä SX00FS46 ovat Hyvinvoinnin osaamisalueen yhteisiä johtamisen opintoja.
30op opintojaksolla Opinnäytetyö XX00FB87 on korvattu 3 aiemmin erillistä opinnäytetyöhön liittyvää opintojaksoa.
Ylläpitäjä Hilla Niemi.
Objective
Osaamisperustainen opetussuunnitelma
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta ohjaa ammattikorkeakoululainsäädännön mukainen koulutuksen perustehtävä ja tavoitteet, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen kuvaus Euroopan korkeakoulualueella (Euroopan neuvosto 2017) sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys (Opetushallitus 2018). Näiden mukaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut:
- Hallitsee pitkälle erikoistuneet, osittain työ- tai opintoalan huippuosaamista vastaavat tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja/tai tutkimuksen perustana
– Ymmärtää alan ja eri alojen välisten rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti
– omaa erikoistuneet ongelmanratkaisutaidot, joita vaaditaan tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa uusien tietojen ja menettelyjen kehittämiseen ja eri alojen tietojen yhdistämiseen
– Kykenee johtamaan ja muuttamaan monimutkaisia, ennakoimattomia ja uusia strategioita vaativia työ- tai opintoympäristöjä
– Kykenee ottamaan vastuun ammattialan tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja/tai ryhmien strategisen suorituksen arvioinnista
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa opintojaksoihin sisältyen alan asiantuntijuuden syventymisen lisäksi yhteisiä kompetensseja (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto 2022), jotka ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ja ennakoiva kehittäminen (taulukko 1).
- Download attachment FINAL fi en YAMK opinnäytetyö arviointikehikko OPS2020-1 (pdf, 290.07 kB)
- Download attachment Kuntoutuksen YAMK kehittämis- ja johtamisosaamisen arvioinnin kohteet ja kriteerit (docx, 23.96 kB)
- Download attachment OPS arviointikriteerit_YAMK yhteiset johtamisen opinnot (docx, 22.41 kB)
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2024-2025 | 2025-2026 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S0824S6-1001 |
Rehabilitation Development Skills
(Choose all ) |
25 | |||||||||||
SX00FS37 | Changing Paradigms in Rehabilitation | 5 | |||||||||||
SX00FS38 | Renewing Networks in Rehabilitation | 5 | |||||||||||
SX00FS39 | Developing Rehabilitation on Interfaces | 5 | |||||||||||
SX00FS40 | Research and Development in Rehabilitation | 10 | |||||||||||
S0824S6-1002 |
Management Skills in Rehabilitation
(Choose all ) |
30 | |||||||||||
SX00FS41 | Expertise Management in Rehabilitation | 5 | |||||||||||
SX00FS42 | Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being | 5 | |||||||||||
SX00FS43 | Managing Effectiveness in Rehabilitation | 5 | |||||||||||
SX00FS44 | Strategic Management of Rehabilitation | 5 | |||||||||||
SX00FS45 | Leadership Promoting Well-being at Work | 5 | |||||||||||
SX00FS46 | Managing the Development of Welfare Services | 5 | |||||||||||
S0824S6-1003 |
Master’s Thesis
(Choose all ) |
30 | |||||||||||
XX00FB87 | Master’s Thesis | 30 | |||||||||||
S0824S6-1004 |
Elective Studies
(Choose ects: 5) |
5 | |||||||||||
Total | 90 | 60 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
STRUCTURE Master (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Master´s Thesis |
Master’s Thesis |
Advanced Professional Studies |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Elective Studies |
No attached course units |
Not grouped |
ARENE 2022::UAS shared competences::Master’s degree
Replaces the “Metropolia's Generic Competences::Master's Degree” -matrix. Heidi Rontu/31.8.2022
Ethics
The graduating student assesses and promotes the realisation of ethical principles and values of their field of profession, taking equality and non-discrimination into account. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Proactive development
The graduating student is able to manage the development of new solutions that anticipate the future and produces new information using different research and development methods. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to develop and manage multicultural and international operating environments and networks. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Sustainable development
The graduating student develops and manages sustainable and responsible operating methods in their work and promotes sustainable change in their work community and society. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Learning to learn
The graduating student promotes their own and their community's continuous learning and competence development, drawing on knowledge from different fields and the opportunities of digitalisation. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Operating in a workplace
The graduating student is able to develop and manage their work community and reforms working life. - Is able to develop and manage multidisciplinary teams and work communities. |
Changing Paradigms in Rehabilitation |
Renewing Networks in Rehabilitation |
Developing Rehabilitation on Interfaces |
Research and Development in Rehabilitation |
Expertise Management in Rehabilitation |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Managing Effectiveness in Rehabilitation |
Strategic Management of Rehabilitation |
Leadership Promoting Well-being at Work |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Not grouped |
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
S0824S6-1001 |
Rehabilitation Development Skills
(Choose all ) |
25 |
SX00FS37 | Changing Paradigms in Rehabilitation | 5 |
SX00FS38 | Renewing Networks in Rehabilitation | 5 |
SX00FS39 | Developing Rehabilitation on Interfaces | 5 |
SX00FS40 | Research and Development in Rehabilitation | 10 |
S0824S6-1002 |
Management Skills in Rehabilitation
(Choose all ) |
30 |
SX00FS41 | Expertise Management in Rehabilitation | 5 |
SX00FS42 | Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being | 5 |
SX00FS43 | Managing Effectiveness in Rehabilitation | 5 |
SX00FS44 | Strategic Management of Rehabilitation | 5 |
SX00FS45 | Leadership Promoting Well-being at Work | 5 |
SX00FS46 | Managing the Development of Welfare Services | 5 |
S0824S6-1003 |
Master’s Thesis
(Choose all ) |
30 |
XX00FB87 | Master’s Thesis | 30 |
S0824S6-1004 |
Elective Studies
(Choose ects: 5 ) |
5 |