Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiötLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00EQ70
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija seuraa aktiivisesti toiminnallisuuteen, ihmisten arkeen, hyvinvointiin ja osallistumiseen liittyviä muutoksia ja ilmiöitä. Opiskelija syventyy oman mielenkiintonsa, ammatillisen kehittymisensä ja toimintaterapian tulevaisuuden kannalta keskeisiin muutostekijöihin ja osa-alueisiin. Opiskelija tarkastelee ja arvioi laaja-alaisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteellisten muutosten, kestävän kehityksen ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen), teknologian, digitalisaation ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakasprosesseihin. Opiskelija tarkastelee potilasturvallisuuteen, tietosuojaan ja -turvallisuuteen sekä asiakastyön laatuun, tuloksiin, vaikuttavuuteen ja talouteen liittyvien kysymysten vaikutuksia toimintaterapiaan. Opiskelija ymmärtää jatkuvan kehittämisen tärkeyden toimintaterapiassa.
Sisältö
- Yhteiskunnan ja toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt ja muutokset
- Erilaiset palvelujärjestelmät ja niiden muutokset
- Kestävän kehityksen ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen)
- Teknologia, digitalisaatio ja tekoäly
- Potilasturvallisuus, tietosuoja ja -turvallisuus
- Asiakastyön laatu, tulokset, vaikuttavuus ja talous
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.