Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

27.05.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kaija Kekäläinen
  • Sanna Saikko

Vastuuopettaja

Sanna Saikko

Ryhmät

  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija seuraa aktiivisesti toiminnallisuuteen, ihmisten arkeen, hyvinvointiin ja osallistumiseen liittyviä muutoksia ja ilmiöitä. Opiskelija syventyy oman mielenkiintonsa, ammatillisen kehittymisensä ja toimintaterapian tulevaisuuden kannalta keskeisiin muutostekijöihin ja osa-alueisiin. Opiskelija tarkastelee ja arvioi laaja-alaisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteellisten muutosten, kestävän kehityksen ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen), teknologian, digitalisaation ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakasprosesseihin. Opiskelija tarkastelee potilasturvallisuuteen, tietosuojaan ja -turvallisuuteen sekä asiakastyön laatuun, tuloksiin, vaikuttavuuteen ja talouteen liittyvien kysymysten vaikutuksia toimintaterapiaan. Opiskelija ymmärtää jatkuvan kehittämisen tärkeyden toimintaterapiassa.

Sisältö

- Yhteiskunnan ja toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt ja muutokset
- Erilaiset palvelujärjestelmät ja niiden muutokset
- Kestävän kehityksen ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen)
- Teknologia, digitalisaatio ja tekoäly
- Potilasturvallisuus, tietosuoja ja -turvallisuus
- Asiakastyön laatu, tulokset, vaikuttavuus ja talous

Oppimateriaalit

Opiskelijat perehtyvät opintojakson OMAn aineistoon/materiaaleihin.
Opiskelijat hakevat aiheeseensa liittyen ajankohtaista tietoa.
Opiskelijat haastavat itsensä kertaamaan tutkinto-opintojen aikana jo oppimaansa ja hyödyntämään osaamistaan ja oppimaansa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, jossa kaikki opetuskontaktit toteutuvat Zoomissa.
Opintojakso alkaa yhteisellä opintojaksoinfolla, jossa käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö.

Opintojakson oppimistehtävä suositellaan tehtäväksi parityönä/pienryhmässä. Oppimistehtävän ohjeistus opintojakson orientaatiossa ja tiedostona OMAn työtilassa. Oppimistehtävän tekeminen edellyttää opiskelijoilta itsenäistä työskentelyä, sekä ryhmätapaamiseen aktiivisen osallistumisen.

OPINTOJAKSON TOTEUTUSTEN AIKATAULUT OVAT:

KESÄTOTEUTUS 2024:
28.5.2024 klo 13.00-14.00 Opintojaksoinfo
12.6.2024 klo 13.00-14.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
11.8.2024 Tehtävän palautuksen dl
23.8.2024 klo 09.00 - 11.30 Ryhmätapaaminen

SYKSY 2024 AJOITUS 1:
16.8.2024 klo 9.00-10.00 Opintojaksoinfo
6.9.2024 klo 9.00-10.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
25.9.2024 Tehtävän palautuksen dl
2.10.2024 klo 09.00-11.30 Ryhmätapaaminen

Syksy 2024 AJOITUS 2:
18.10.2024 klo 09.00-10.00 Opintojaksoinfo
8.11.2024 klo 9.00-10.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
27.11.2024 Tehtävän palautuksen dl
4.12.2024 klo 13.00-15.30 Ryhmätapaaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskeljat luovat oppimistehtäväänsä varten kontaktin työelämään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi valita vaihtoehtoisesti kesätoteutuksen tai syksyn toteutuksen aikataulun. Syyslukukaudella on ajoitus molemmilla periodeilla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.



Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi (1-5) oppimistehtävän ja ryhmätapaamisen perusteella. Arviointi valmistuu kesätoteutuksessa elokuun loppuun mennessä ja syksyn ajoituksissa opettajien normaalien arviointiaikataulujen puitteissa suhteessa toteutuksen aikatauluihin.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä.