Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ70-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.03.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
26.05.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kaija Kekäläinen
Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
SXI22S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ70

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 28.05.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ETÄorientaatio KESÄajoitus Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3003
Ma 18.08.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
ETÄ ryhmätapaaminen KESÄajoitusToimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija seuraa aktiivisesti toiminnallisuuteen, ihmisten arkeen, hyvinvointiin ja osallistumiseen liittyviä muutoksia ja ilmiöitä. Opiskelija syventyy oman mielenkiintonsa, ammatillisen kehittymisensä ja toimintaterapian tulevaisuuden kannalta keskeisiin muutostekijöihin ja osa-alueisiin. Opiskelija tarkastelee ja arvioi laaja-alaisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteellisten muutosten, kestävän kehityksen ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen), teknologian, digitalisaation ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakasprosesseihin. Opiskelija tarkastelee potilasturvallisuuteen, tietosuojaan ja -turvallisuuteen sekä asiakastyön laatuun, tuloksiin, vaikuttavuuteen ja talouteen liittyvien kysymysten vaikutuksia toimintaterapiaan. Opiskelija ymmärtää jatkuvan kehittämisen tärkeyden toimintaterapiassa.

Sisältö

- Yhteiskunnan ja toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt ja muutokset
- Erilaiset palvelujärjestelmät ja niiden muutokset
- Kestävän kehityksen ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen)
- Teknologia, digitalisaatio ja tekoäly
- Potilasturvallisuus, tietosuoja ja -turvallisuus
- Asiakastyön laatu, tulokset, vaikuttavuus ja talous

Aika ja paikka

aineisto ja tehtävän ohjeistus moodlessa, tehtävän palautus omaan.

itsenäistä työskentelyä ja oppimista
oppimistehtävä suositellaan tehtäväksi pareittain.

Oppimateriaalit

Opiskelijat perehtyvät opintojakson MOODLEn aineistoon/materiaaleihin.
Opiskelijat hakevat aiheeseensa liittyen ajankohtaista tietoa.
Opiskelijat haastavat itsensä kertaamaan tutkinto-opintojen aikana jo oppimaansa ja hyödyntämään osaamistaan ja oppimaansa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, jossa kaikki opetuskontaktit toteutuvat Zoomissa.
Opintojakso alkaa yhteisellä opintojakson orientaatiolla, jossa käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö.

Opintojakson oppimistehtävä suositellaan tehtäväksi parityönä. Oppimistehtävän ohjeistus opintojakson orientaatiossa ja Moodlessa. Oppimistehtävän tekeminen edellyttää opiskelijoilta itsenäistä työskentelyä, sekä ryhmätapaamiseen aktiivisen osallistumisen.

OPINTOJAKSON TOTEUTUSTEN AIKATAULUT OVAT:

KESÄTOTEUTUS 2025:
ke 28.5.2025 klo 9.00-10.00 Opintojakson orientaatio
ke 11.6.2025 klo 9.00-10.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
ma 11.8.2025 Tehtävän palautuksen dl
ma 18.8.2025 klo 12.00 - 15.00 Ryhmätapaaminen ja asiantuntijapuheenvuorot

SYKSY 2025 AJOITUS 1 (julkaistaan 5.5. mennessä) :
xx.8.2025 klo Opintojakson orientaatio
x.x.2025 klo Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
x.x.2025 Tehtävän palautuksen dl
x.x..2025 klo Ryhmätapaaminen

Syksy 2025 AJOITUS 2 (julkaistaan 5.5. mennessä)
xx.10.2025 klo Opintojakson orientaatio
x.x..2025 klo Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
x.x.2025 Tehtävän palautuksen dl
x.x .2025 klo Ryhmätapaaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävään liittyen suositellaan työelämäyhteistyötä opintojakson aiheiden konkretisoimiseksi sekä keskustelun ja yhteisen pohdinnan mahdollistamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi valita vaihtoehtoisesti kesäajoituksen tai syksyn ajoituksen aikataulun. Syyslukukaudella on ajoitus molemmilla periodeilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opintojakson laajuus on 5op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso edellyttää vahvaa itsenäistä oppimista ja aikataulujen hallintaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.



Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi (1-5) oppimistehtävän ja ryhmätapaamisen perusteella.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä.

Siirry alkuun