Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ70-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kaija Kekäläinen
- Sanna Saikko
- Vastuuopettaja
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ70
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 10.01.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄorientaatio Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3004 |
|
Ke 12.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
ETÄ Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3004 |
|
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄ orientaatioToimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3004 |
|
To 22.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
ETÄ Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt SX00EQ70-3004 |
Tavoitteet
Opiskelija seuraa aktiivisesti toiminnallisuuteen, ihmisten arkeen, hyvinvointiin ja osallistumiseen liittyviä muutoksia ja ilmiöitä. Opiskelija syventyy oman mielenkiintonsa, ammatillisen kehittymisensä ja toimintaterapian tulevaisuuden kannalta keskeisiin muutostekijöihin ja osa-alueisiin. Opiskelija tarkastelee ja arvioi laaja-alaisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteellisten muutosten, kestävän kehityksen ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen), teknologian, digitalisaation ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakasprosesseihin. Opiskelija tarkastelee potilasturvallisuuteen, tietosuojaan ja -turvallisuuteen sekä asiakastyön laatuun, tuloksiin, vaikuttavuuteen ja talouteen liittyvien kysymysten vaikutuksia toimintaterapiaan. Opiskelija ymmärtää jatkuvan kehittämisen tärkeyden toimintaterapiassa.
Sisältö
- Yhteiskunnan ja toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt ja muutokset
- Erilaiset palvelujärjestelmät ja niiden muutokset
- Kestävän kehityksen ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen)
- Teknologia, digitalisaatio ja tekoäly
- Potilasturvallisuus, tietosuoja ja -turvallisuus
- Asiakastyön laatu, tulokset, vaikuttavuus ja talous
Oppimateriaalit
Opiskelijat perehtyvät opintojakson Moodlen aineistoon/materiaaleihin.
Opiskelijat hakevat aiheeseensa liittyen ajankohtaista tietoa.
Opiskelijat haastavat itsensä kertaamaan tutkinto-opintojen aikana jo oppimaansa ja hyödyntämään osaamistaan ja oppimaansa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, jossa kaikki opetuskontaktit toteutuvat Zoomissa.
Opintojakso alkaa yhteisellä orientaatiolla, jossa käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö.
Opintojakson oppimistehtävä suositellaan tehtäväksi parityönä/pienryhmässä. Oppimistehtävän ohjeistus opintojakson orientaatiossa ja tiedostona OMAn työtilassa. Aineistot moodlessa. Oppimistehtävän tekeminen edellyttää opiskelijoilta itsenäistä työskentelyä, sekä ryhmätapaamiseen aktiivisen osallistumisen.
OPINTOJAKSOLLA kaksi ajoitusta, joista opiskelija valitsee sopivamman :
ajoitus 1:
pe 10.1.2025 klo 9.00 - 10.00 Orientaatio
ke 12.2.2025 klo 9.00 - 10.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
ke 5.3.2025 Tehtävän palautuksen dl
ke 12.3.2025 klo 13.00 - 16.00 ryhmätapaaminen/ asiantuntijapuheenvuorot
ajoitus 2 :
ke 19.3.2025 klo 9.00-10.00 Orientaatio
to 10.4.2025 klo 9.00-10.00 Zoom-tapaamishuone (vapaaehtoinen mahdollisuus, ei lukkarissa)
to 15.5.2025 Tehtävän palautuksen dl
to 22.5.2025 klo 13.00 - 16.00 Ryhmätapaaminen / asiantuntijapuheenvuorot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskeljat luovat oppimistehtäväänsä varten kontaktin työelämään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi valita vaihtoehtoisesti kansainvälisen intensiivitoteutuksen, FAB model 2. Intensiivijakso toteutuu kansainvälisessä yhteistyössä mm belgialaisten ja itävaltalaisten kanssa.
Modul 2 on 3op laajuinen minkä lisäksi tulee tämän opintojakson 2 op osasuoritus Modulin 2 jälkeen oppimistehtävänä (palautusmuotona videotiedosto).
During this course we focus on future, emerging roles of occupational therapy. We have inspirational lectures, workshops and site visits to boost student´s new knowledge and critical thinking. In the end of this course students have ideas and knowledge about future of OT, what it could be, what kind of challenges and opportunities we meet in future.
The students feel empowered to think and act outside today's "OT box", e.g. have ideas to start new projects, are empowered to try a job outside the core area of OT.
Ajankohdat, jotka edellyttää läsnäoloa
ti 14.1.2025 klo 18-20 teams
ti 28.1.2025 klo 18-20 teams
ma 3.2.-pe 7.2.2025 kaikki päivät kokonaan , päivät voivat sisältää myös ilta-aktiviteetteja kansainvälisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Teamstapaamisten välillä opiskelijat tekevät ryhmätyötä erikseen sovittavan aikataulun mukaan.
Osallistujat liitetään modul 2 teamsiin viikolla 2.
Mukaan mahtuu 5- 7 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä .
Ilmoittautuminen tähän vaihtoehtoon sanna.saikko@metropolia.fi
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen opintojakson orientaatioon on välttämätöntä ja osallistumisellaan opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla.
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti
- toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti.
- soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti,
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti,
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä
- toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa,
- osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä
- kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus),
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi (1-5) oppimistehtävän ja asiantuntijapuheenvuoron perusteella.
Arviointi valmistuu ajoituksessa 1 maaliskuun loppuun mennessä ja ajoituksessa 2 toukokuun loppuun mennessä. tarkennetaan orientaatiossa
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä.