Skip to main content

Supporting Valuable Life for the Old People with Multi-NeedsLaajuus (15 cr)

Code: SX00EQ16

Credits

15 op

Objective

The Students:

• are able to describe the starting points of gerontological assessment and rehabilitation process
• are able to explain the importance of human centeredness and the holistic approach for leading a good everyday life reflecting one’s own needs for the older person with multi-needs
• practise activities that promote rehabilitation and support the active role of older people in everyday activities
• are able to support an older person in daily activities in a resource-oriented manner using gerontological care and nursing methods
• utilise the basics of ergonomic methods and kinesthetics in activities
• are able to describe the starting points and objectives of terminal care and identify ways to support an older person and the close ones at the end of life
• justify their own action on the basis of gerontological knowledge
• recognise the ethical principles of elderly care and are able to apply them in advancing the good life of an older person

Content

• gerontological assessment process, RAI assessment, recording process and client plan
• methods to assist gerontological nursing and encountering
• good end-of-life care and the starting points of terminal care
• the starting points for kinesthetics and ergonomic work
• rehabilitative everyday life and the work approach to promote rehabilitation in strengthening the reserves of energy of older people
• small assistive equipment
• sensory functions of the older person with multi-needs and their support
• starting points for oral care of an older person
• nutrition and its evaluation on clients with multi-needs (MNA)
• ethics, professional ethics and ethical activities of elderly care
• laborations
• internship 7 ECTS
• assessing one's own skills and professional growth

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Further information

- The students must pass the following course before the internship : Group Activity Supporting the Occupational Performance of Older People 10 ECTS

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 27

Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • hyvinvointi vanhustyö 1
  • Anna Puustelli-Pitkänen
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström
Teacher in charge

Miia Pulkkinen

Groups
  • SXC23S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Content

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Location and time

Lähiopetus

2.10. Harjoitteluinfo/Heidi Oilimo
24.10. Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmät/Anu-Riikka Eerola Huom. Opetukseen osallistuminen on pakollista voidakseen osallistua 31.10 hoitotyön laboraatiopäivään
25.10. Saattohoitopäivä/Anu-Riikka Eerola
30.10. Ergonomia/Leena Piironen + pienapuvälineet/Satu Vahaluoto
31.10. Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot/Anu-Riikka Eerola Huom. Laboraatiopäivään osallistuminen edellyttää että on osallistunut hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien teoriaopetukseen
7.11. Suunhoito/Saila Pakarinen + ravitsemus/Merja Lahdenperä
18.12. Etiikkatyöpaja/Mia Rosenström

Harjoittelu:
11.11. - 16.12.
22.11. Pienryhmät (etä)
17.12. Harjoittelun purku

Materials

Moodlessa, ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Lisäksi itsenäisiä kirjallisuushakuja opintojakson aiheista.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Verkkokurssit
Verkkokeskustelu
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Employer connections

Harjoittelu työelämässä 1.11 - 16.12.2024

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Content scheduling

2. periodi

Further information

Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien laboraatiopäivään ja etiikkatyöpajaan osallistuminen on pakollista myös Ahot-päätöksen saaneile.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit

Arvioinnin pääpaino saattohoidon ja etiikan kirjallisissa tehtävissä (numerinen arviointi)

Opintojakson kaikki osasuoritukset arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavia tehtäviä.

Further information

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

RDI portion

7 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström
Groups
  • SXC23K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Content

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Location and time

15.2. klo 9 -11 jakson orientaatio
27.2 hoitotyön teoria
28.2. saattohoitopäivä
6.3. ip harjoitteluinfo
2.4. ap pienapuvälineet
2.4. ip ergonomia (erityisluokka)
4.4. hoitotyön laboraatiot
9.4. ap ravitsemus
9.4. ip suunhoito

Harjoittelu
15.4. - 21.5.
26.4. pienryhmät (etä)

21.5. harjoittelun purku
22.5. etiikka työpaja

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Employer connections

Harjoittelu 7op totetutuksen lopussa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1op = 27h opiskelijan työtä.

8 op teoriaopintoja, laboraatioita ja työpajoja.
Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.

Content scheduling

Koko lukukausi

Further information

Opintojaksoon liittyy teoriaopintoja ja laborointeja 8op sekä työelämäharjoittelua 7op.
HUOM! Voidakseen osallistua laborointeihin, on vastaava teoriaosuus oltava suoritettuna.

Jaksolla ei ole korvaavia tehtäviä, mutta läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen huomioidaan arvioinnissa.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

OPETTAJAT

Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Mia Rosenström
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Anu-Riikka Eerola
* Pienapuvälineet ja kuntouttava arki: Satu Vahaluoto
• Saattohoito: Anu-Riikka Eerola
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen
• Ravitsemus: Merja Lahdenperä

Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: Heidi Oilimo
.
Opettajien vapaajakso vko 8.

Oppimisteot ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvioinnista ja tehtävistä

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin. Huom. Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen


Hyvä (3-4)

osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen


Kiitettävä (5)

osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia

osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

Osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Further information

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström
Teacher in charge

Heidi Oilimo

Groups
  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Content

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Employer connections

Harjoittelu 7op totetutuksen lopussa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1op = 27h opiskelijan työtä.

8 op teoriaopintoja, laboraatioita ja työpajoja.
Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.

Content scheduling

Koko lukukausi

Further information

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Opintojaksoon liittyy teoriaopintoja ja laborointeja 8op sekä työelämäharjoittelua 7op.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajat:
Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Mia Rosenström
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Anu-Riikka Eerola
* Pienapuvälineet ja kuntouttava arki: Satu Vahaluoto
• Saattohoito: Anu-Riikka Eerola
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen
• Ravitsemus: Merja Lahdenperä

Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: ilmoitetaan myöhemmin. Kysymykset voi osoittaa Mari Heitolle
.
Opettajien vapaajakso vko 8.

Oppimisteot ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen/läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Kiitettävä (5)

osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia

osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

Osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Further information

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

87 % Contact teaching, 13 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Mari Heitto
  • Saila Pakarinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • Anu-Riikka Eerola
Teacher in charge

Mari Heitto

Groups
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Content

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Employer connections

Harjoittelu 7op totetutuksen lopussa.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1op = 27h opiskelijan työtä.

8 op teoriaopintoja, laboraatioita ja työpajoja.
Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.

Content scheduling

koko lukukausi

Further information

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
.

Opintojaksoon liittyy sekä teoriaopintoja ja laborointeja 8op ja harjoittelua 7op.
.

.
Opettajat:
Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Anu-Riikka Eerola
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Anu-Riikka Eerola
* Pienapuvälineet ja kuntouttava arki: Satu Vahaluoto
• Saattohoito: Anu-Riikka Eerola
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen
• Ravitsemus: Merja Lahdenperä


Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: ilmoitetaan myöhemmin. Kysymykset voi osoittaa Mari Heitolle
.
Opettajien vapaajakso vko 8.

Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.



Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Kiitettävä (5)

osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia

osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

Osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Further information

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

94 % Contact teaching, 6 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Mari Heitto
  • Panu Karhinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström
Teacher in charge

Mari Heitto

Groups
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Content

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Employer connections

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä tilanteen salliessa. Harjoittelu 7op totetutuksen lopussa.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1op = 27h opiskelijan työtä.

6 op teoriaopintoja, laboraatioita ja työpajoja.
2 op projektityöskentelyä
Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.

Projektikokonaisuuteen yhdistetään myös 4op Muistisairaan toimintakyvyn tukemisen opintojaksosta. Tällöin opiskelijaryhmä tekee yhden 6op:n projektin, joka liittyy muistityöhön.

Content scheduling

koko lukukausi

Further information

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
.

Opintojaksoon liittyy sekä teoriaopintoja ja laborointeja 6op, projektiopintoja 2op että harjoittelu 7op.
.
Projektissa kaksi opintojaksoa integroituna:
• Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen (jonka sisällä 7op harjoittelua) 2op:n osuus
• Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen4op:n osuus
=6 op projektiopintoja
.
Opettajat:
Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Mia Rosenström
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Anu-Riikka Eerola
* Pienapuvälineet ja kuntouttava arki: Satu Vahaluoto
• Saattohoito: Anu-Riikka Eerola
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen


Projektiopinnot:
• Projektin ohjaajat Mari Heitto ja Anu-Riikka Eerola
Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: ilmoitetaan myöhemmin. Kysymykset voi osoittaa Mari Heitolle
.
Opettajien vapaajakso vko 42.

Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.


TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN PROJEKTISTA SAATAVA ARVOSANA TULEE OPINTOREKISTERISSÄ KOKONAISARVOSANAKSI SEKÄ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen OPINTOJAKSOLLE ETTÄ Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen OPINTOJAKSOLLE.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Kiitettävä (5)

osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia

osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

Osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Further information

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua