Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ16-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saila Pakarinen
- Mari Heitto
- Leena Piironen
- Merja Lahdenperä
- Arja Suikkala
- Satu Vahaluoto
- hyvinvointi vanhustyö 1
- Heidi Oilimo
- Mia Rosenström
- Vastuuopettaja
- Arja Suikkala
- Ryhmät
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ16
Toteutuksella on 36 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 246 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 01.10.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Harjoittelun info/Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
To 23.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Pe 24.10.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Saattohoitopäivä / Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 29.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ravitsemus/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA5007
Oppimistila
|
Ke 29.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Pienapuvälineet/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPB6008
Oppimistila
|
To 30.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
A-ryhmä: Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot / Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila |
To 30.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
B-ryhmä: Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila |
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Suun hoito/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA5007
Oppimistila
|
Pe 31.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPB3006
Ergonomia
|
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
To 13.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ke 19.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Pe 21.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ma 24.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ke 26.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
To 27.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Pe 28.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ma 01.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ke 03.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
To 04.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Pe 05.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ma 08.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ke 10.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
To 11.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Pe 12.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
|
Ti 16.12.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Harjoittelun purku kampuksella /Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Ke 17.12.2025 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
Etiikka/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
Sisältö
- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Aika ja paikka
Lähiopetus
23.10.2025, klo 8.30-16 Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmät
24.10.2025, klo 8.30-16 Saattohoitopäivä
29.10.2025, klo 8.30-11.45 Ravitsemus
29.10.2025, klo 12.45-16 Pienapuvälineet
30.10.2025, klo 8.30-11.45 Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot, A-ryhmä
30.10.2025, klo 12.45-16 Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot, B-ryhmä
31.10.2025, klo 8.30-11.45 Suunhoito
31.10.2025, klo 12.45-16 Ergonomia
16.12.2025, klo 9-14 Harjoittelun purku
17.12.2025, klo 8.30-14 Etiikka
Oppimateriaalit
Moodlessa, ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Lisäksi itsenäisiä kirjallisuushakuja opintojakson aiheista.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Verkkokurssit
Verkkokeskustelu
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työelämässä 10.11-12.12.2025
Harjoittelun pienryhmät etäyhteyksin
A-ryhmä
21.11.2025 09.00 - 12.15
B-ryhmä
21.11.2025 12.45 - 16.00
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
3 ja 4. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opetusten poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Moodle-työtilasta.
Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien laboraatiopäivään ja etiikkatyöpajaan osallistuminen on pakollista myös Ahot-päätöksen saaneille.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT: Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija
- tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen
Hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen
Kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia
- osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa
Arvioinnin pääpaino saattohoidon ja etiikan kirjallisissa tehtävissä (numeerinen arviointi)
Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat arviointiin.
Lisätiedot
- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua
Lisätiedot
- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua