Siirry suoraan sisältöön

Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ16-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Toteutuksella on 36 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 246 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 01.10.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Harjoittelun info/Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA6011 Oppimistila
To 23.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA6011 Oppimistila
Pe 24.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Saattohoitopäivä / Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA6011 Oppimistila
Ke 29.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ravitsemus/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA5007 Oppimistila
Ke 29.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Pienapuvälineet/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPB6008 Oppimistila
To 30.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
A-ryhmä: Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot / Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPB5018 Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila
To 30.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
B-ryhmä: Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPB5018 Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Suun hoito/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA5007 Oppimistila
Pe 31.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPB3006 Ergonomia
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
To 13.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ke 19.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
To 20.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Pe 21.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ma 24.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ke 26.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
To 27.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Pe 28.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ma 01.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ke 03.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
To 04.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Pe 05.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ma 08.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ke 10.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
To 11.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Pe 12.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Harjoittelu, Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
Ti 16.12.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Harjoittelun purku kampuksella /Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ke 17.12.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Etiikka/ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3006
MPB6008 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Sisältö

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Aika ja paikka

Lähiopetus

23.10.2025, klo 8.30-16 Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmät
24.10.2025, klo 8.30-16 Saattohoitopäivä
29.10.2025, klo 8.30-11.45 Ravitsemus
29.10.2025, klo 12.45-16 Pienapuvälineet
30.10.2025, klo 8.30-11.45 Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot, A-ryhmä
30.10.2025, klo 12.45-16 Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot, B-ryhmä
31.10.2025, klo 8.30-11.45 Suunhoito
31.10.2025, klo 12.45-16 Ergonomia
16.12.2025, klo 9-14 Harjoittelun purku
17.12.2025, klo 8.30-14 Etiikka

Oppimateriaalit

Moodlessa, ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Lisäksi itsenäisiä kirjallisuushakuja opintojakson aiheista.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Verkkokurssit
Verkkokeskustelu
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 10.11-12.12.2025


Harjoittelun pienryhmät etäyhteyksin
A-ryhmä
21.11.2025 09.00 - 12.15
B-ryhmä
21.11.2025 12.45 - 16.00

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

3 ja 4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opetusten poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Moodle-työtilasta.

Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien laboraatiopäivään ja etiikkatyöpajaan osallistuminen on pakollista myös Ahot-päätöksen saaneille.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

AHOT: Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit

Tyydyttävä (1–2)

Opiskelija
- tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen

Hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen

Kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia
- osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Arvioinnin pääpaino saattohoidon ja etiikan kirjallisissa tehtävissä (numeerinen arviointi)

Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat arviointiin.

Lisätiedot

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Lisätiedot

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua

Siirry alkuun