Supporting Valuable Life for the Old People with Multi-Needs (15 ECTS)
Code: SX00EQ16-3007
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 ECTS
- Virtual portion
- 1 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teachers
- Katja Lauronen
- Saila Pakarinen
- Miia Pulkkinen
- Leena Piironen
- Merja Lahdenperä
- Arja Suikkala
- Satu Vahaluoto
- Mia Rosenström
- Anu-Riikka Eerola
- Teacher in charge
- Arja Suikkala
- Groups
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EQ16
Implementation has 38 reservations. Total duration of reservations is 273 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 27.02.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
MPA6011
Oppimistila
|
Fri 28.02.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 Saattohoito |
MPA5025
Oppimistila
|
Wed 05.03.2025 time 12:45 - 14:30 (1 h 45 min) |
HARKKAINFO_Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 26.03.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
MPB3006
Ergonomia
|
Wed 26.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007/ Kuntoutumista edistävä työote ja pienapuvälineet |
MPB1029
Kotikulma
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia |
Thu 27.03.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila |
Fri 28.03.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen -luentovaraus |
MPA6011
Oppimistila
|
Fri 28.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
MPA6011
Oppimistila
|
Wed 09.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 10.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 11.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 14.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Tue 15.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 16.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 17.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 18.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 21.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Tue 22.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 23.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 24.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 28.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Tue 29.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 30.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 01.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 02.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 05.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Tue 06.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 07.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 08.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 09.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 12.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Tue 13.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Wed 14.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Thu 15.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Fri 16.05.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 |
|
Mon 19.05.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 Etiikkatyöpaja |
MPA5015
Oppimistila
|
Tue 20.05.2025 time 08:30 - 15:00 (6 h 30 min) |
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen SX00EQ16-3007 Harjoittelun purku |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Objective
The Students:
• are able to describe the starting points of gerontological assessment and rehabilitation process
• are able to explain the importance of human centeredness and the holistic approach for leading a good everyday life reflecting one’s own needs for the older person with multi-needs
• practise activities that promote rehabilitation and support the active role of older people in everyday activities
• are able to support an older person in daily activities in a resource-oriented manner using gerontological care and nursing methods
• utilise the basics of ergonomic methods and kinesthetics in activities
• are able to describe the starting points and objectives of terminal care and identify ways to support an older person and the close ones at the end of life
• justify their own action on the basis of gerontological knowledge
• recognise the ethical principles of elderly care and are able to apply them in advancing the good life of an older person
Content
• gerontological assessment process, RAI assessment, recording process and client plan
• methods to assist gerontological nursing and encountering
• good end-of-life care and the starting points of terminal care
• the starting points for kinesthetics and ergonomic work
• rehabilitative everyday life and the work approach to promote rehabilitation in strengthening the reserves of energy of older people
• small assistive equipment
• sensory functions of the older person with multi-needs and their support
• starting points for oral care of an older person
• nutrition and its evaluation on clients with multi-needs (MNA)
• ethics, professional ethics and ethical activities of elderly care
• laborations
• internship 7 ECTS
• assessing one's own skills and professional growth
Location and time
Lähiopetus
Materials
Will be published in Moodle.
Teaching methods
Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Laboratory instruction
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Reflective practice
Work placement / intership / practical training / industrial placement
Collaborative learning
Employer connections
Harjoittelu työelämässä
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Content scheduling
3 ja 4. periodi
Further information
Opintojakson opetusten poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tehtävän ohjeistus löytyy opintojakson Moodle-työtilasta.
Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien laboraatiopäivään ja etiikkatyöpajaan osallistuminen on pakollista myös Ahot-päätöksen saaneile.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
--------
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto) / https://shorturl.at/DO45F
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija
- tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen
Hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen
Kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia
- osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä
- osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa
Arvioinnin pääpaino saattohoidon ja etiikan kirjallisissa tehtävissä (numeerinen arviointi)
Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Further information
- The students must pass the following course before the internship : Group Activity Supporting the Occupational Performance of Older People 10 ECTS
Further information
- The students must pass the following course before the internship : Group Activity Supporting the Occupational Performance of Older People 10 ECTS