Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00EP76
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija reflektoi toteuttamiaan asiakasprosesseja. Opiskelija arvioi käyttämänsä arviointimenetelmän, asetettujen tavoitteiden ja asiakkaan kanssa laaditun suunnitelman sekä terapeuttisen toiminnan soveltuvuutta asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija pohtii asiakaslähtöisyyden toteutumista toimintaterapiassa sekä toimintaa selittävien mallien merkitystä asiakasprosessissa.
Opiskelija on tietoinen oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkityksestä toimintaterapian asiakassuhteissa ja mukauttaa sitä asiakassuhteen vaatimalla tavalla. Opiskelija soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita, työskentelee asiakaslähtöisesti ja asettuu vuorovaikutukseen erilaisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija tietää yhteistoiminnan periaatteet toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tietää plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija on tietoinen asiakkaan verkoston merkityksestä terapiasuhteeseen.
Sisältö
- Toteutuneen asiakasprosessin käsittely ja arviointi
- Yksilöllinen toiminnan analyysi arvioinnissa
- Oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkitys terapiasuhteessa
- Toimintaterapian eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys käytännössä
- Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa käytännössä
- Yhteistoiminta toimintaterapiassa
- Vaihemallit
- Lumevaikutus
- Asiakkaan verkoston merkitys terapiasuhteeseen
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuudesta arviointi 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa tarkoituksenmukaisesti omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija soveltaa ja arvioi toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyössä. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa ja arvioi asiakaslähtöisyyden toteutumista. Opiskelija soveltaa vuorovaikutusta tarkoituksenmukaisesti asiakastyössä ja kehittää omaa vuorovaikutustaan tietoisesti. Opiskelija pyrkii soveltamaan yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija arvioi asiakkaan toiminnallista tilannetta/vaihetta ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen ja tekee aktiivisesti yhteistyötä verkoston kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamista 2op ja terapiasuhdeopintoja 3op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 opintojakson kanssa.