Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP76-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Vastuuopettaja
- Jari Pihlava
- Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP76
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 18.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 13:30 - 15:30 (2 t 0 min) |
TENTTI Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC4013
Oppimistila
|
To 03.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC5012
Oppimistila
|
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ke 16.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC5012
Oppimistila
|
To 17.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3007 |
MPC5014
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija reflektoi toteuttamiaan asiakasprosesseja. Opiskelija arvioi käyttämänsä arviointimenetelmän, asetettujen tavoitteiden ja asiakkaan kanssa laaditun suunnitelman sekä terapeuttisen toiminnan soveltuvuutta asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija pohtii asiakaslähtöisyyden toteutumista toimintaterapiassa sekä toimintaa selittävien mallien merkitystä asiakasprosessissa.
Opiskelija on tietoinen oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkityksestä toimintaterapian asiakassuhteissa ja mukauttaa sitä asiakassuhteen vaatimalla tavalla. Opiskelija soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita, työskentelee asiakaslähtöisesti ja asettuu vuorovaikutukseen erilaisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija tietää yhteistoiminnan periaatteet toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tietää plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija on tietoinen asiakkaan verkoston merkityksestä terapiasuhteeseen.
Sisältö
- Toteutuneen asiakasprosessin käsittely ja arviointi
- Yksilöllinen toiminnan analyysi arvioinnissa
- Oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkitys terapiasuhteessa
- Toimintaterapian eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys käytännössä
- Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa käytännössä
- Yhteistoiminta toimintaterapiassa
- Vaihemallit
- Lumevaikutus
- Asiakkaan verkoston merkitys terapiasuhteeseen
Aika ja paikka
Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio, opetus + tentti:
Orientoiva tehtävä palautus kts. OMA
Opetus (tarvitset orientoivan tehtävän tehtynä): lisätiedot lukujärjestys
Tentti lisätiedot OMA
Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän:
Tehtävän palautus kts. OMA
Opetuskeskustelut, lisätiedot lukujärjestys
Paikka: Myllypuron kampus. Lisätiedot OMA ja lukujärjestys
Oppimateriaalit
Kielhofner’s Model of Human Occupation (2017) tai (2024)
Harra, Toini (2014). Terapeuttinen yhteistoiminta : asiakkaan osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapiassa https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61769
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.) https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf
Opetusmenetelmät
Orientaatio (itsenäinen): sisältää ennakkotehtävän (OMA)
Opetukseen osallistuminen: opetuskeskustelut, pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti lisätiedot OMA
aineisto: Kielhofner’s Model of Human Occupation (2017) tai (2024). Huom. tarvitset kirjaa ennen kurssia (ennakkotehtävään) ja kurssilla ennen tenttiä sekä tentissä. Valmistaudut tenttiin tekemällä ennakkotehtävän ja osallistumalla opetuskeskusteluihin ennen tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toimintaterapian osuus 2 op: orientaatio 10h, opetukseen osallistuminen 9h, tentti 2h, tenttiin valmistautuminen 32h
Terapiasuhde-osuus 3 op: orientaatio 6h, opetukseen osallistuminen 15h, tehtävä 53h (3 aineistoa n.17h per aineisto)
Sisällön jaksotus
Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio, opetus + tentti
Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi koostuu 2 op tt-osuudesta ja 3 op terapiasuhdeosuudesta, joissa sama opettaja ja yksi kokonaismerkintä 5 op
Esitietovaatimus:
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa tarkoituksenmukaisesti omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija soveltaa ja arvioi toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyössä. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa ja arvioi asiakaslähtöisyyden toteutumista. Opiskelija soveltaa vuorovaikutusta tarkoituksenmukaisesti asiakastyössä ja kehittää omaa vuorovaikutustaan tietoisesti. Opiskelija pyrkii soveltamaan yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija arvioi asiakkaan toiminnallista tilannetta/vaihetta ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen ja tekee aktiivisesti yhteistyötä verkoston kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoivatehtävä palautettuna aikataulun mukaan
Osallistuminen opetuskeskusteluihin
Tentti (numeerinen)
Tehtävä (numeerinen)
Lisätiedot OMA
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuudesta arviointi 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamista 2op ja terapiasuhdeopintoja 3op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 opintojakson kanssa.