Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP76-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava

Vastuuopettaja

Jari Pihlava

Ryhmät

  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija reflektoi toteuttamiaan asiakasprosesseja. Opiskelija arvioi käyttämänsä arviointimenetelmän, asetettujen tavoitteiden ja asiakkaan kanssa laaditun suunnitelman sekä terapeuttisen toiminnan soveltuvuutta asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija pohtii asiakaslähtöisyyden toteutumista toimintaterapiassa sekä toimintaa selittävien mallien merkitystä asiakasprosessissa.

Opiskelija on tietoinen oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkityksestä toimintaterapian asiakassuhteissa ja mukauttaa sitä asiakassuhteen vaatimalla tavalla. Opiskelija soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita, työskentelee asiakaslähtöisesti ja asettuu vuorovaikutukseen erilaisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija tietää yhteistoiminnan periaatteet toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tietää plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija on tietoinen asiakkaan verkoston merkityksestä terapiasuhteeseen.

Sisältö

- Toteutuneen asiakasprosessin käsittely ja arviointi
- Yksilöllinen toiminnan analyysi arvioinnissa
- Oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkitys terapiasuhteessa
- Toimintaterapian eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys käytännössä
- Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa käytännössä
- Yhteistoiminta toimintaterapiassa
- Vaihemallit
- Lumevaikutus
- Asiakkaan verkoston merkitys terapiasuhteeseen

Aika ja paikka

Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio, opetus + tentti:
Orientoiva tehtävä palautus kts. OMA
Opetus (tarvitset orientoivan tehtävän tehtynä): lisätiedot lukujärjestys
Tentti lisätiedot OMA

Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän:
Tehtävän palautus kts. OMA
Opetuskeskustelut, lisätiedot lukujärjestys

Paikka: Myllypuron kampus ja etä. Lisätiedot OMA ja lukujärjestys

Oppimateriaalit

Kielhofner’s Model of Human Occupation (2017)
Harra, Toini (2014). Terapeuttinen yhteistoiminta : asiakkaan osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapiassa https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61769
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.) https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Opetusmenetelmät

Orientaatio (itsenäinen): sisältää ennakkotehtävän (OMA)
Opetukseen osallistuminen: opetuskeskustelut, pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti lisätiedot OMA

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimintaterapian osuus 2 op: orientaatio 10h, opetukseen osallistuminen 9h, tentti 2h, tenttiin valmistautuminen 32h
Terapiasuhde-osuus 3 op: orientaatio 6h, opetukseen osallistuminen 15h, tehtävä 53h (3 aineistoa n.17h per aineisto)

Sisällön jaksotus

Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio, opetus + tentti

Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi koostuu 2 op tt-osuudesta ja 3 op terapiasuhdeosuudesta, joissa sama opettaja ja yksi kokonaismerkintä 5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa tarkoituksenmukaisesti omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija soveltaa ja arvioi toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyössä. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa ja arvioi asiakaslähtöisyyden toteutumista. Opiskelija soveltaa vuorovaikutusta tarkoituksenmukaisesti asiakastyössä ja kehittää omaa vuorovaikutustaan tietoisesti. Opiskelija pyrkii soveltamaan yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija arvioi asiakkaan toiminnallista tilannetta/vaihetta ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen ja tekee aktiivisesti yhteistyötä verkoston kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä palautettuna aikataulun mukaan
Osallistuminen opetukseen
Tentti (numeerinen)
Tehtävä (numeerinen)
Lisätiedot OMA

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuudesta arviointi 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamista 2op ja terapiasuhdeopintoja 3op.

Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 opintojakson kanssa.