Toimintaterapia: Toimintaterapia
Opetussuunitelman tunnus: SXI22S2
- Tutkintonimike
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2022
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
TOIMINTATERAPEUTTIKOULUTUKSEN TEHTÄVÄ
Toimintaterapeuttikoulutuksen tehtävänä on kouluttaa toimintaterapian asiantuntijoita ylläpitämään ja tukemaan ihmisten mahdollisuutta osallistua itselle merkitykselliseen ja toimivaan arkeen. Toimintaterapiassa asiakkaina voivat olla niin yksilöt ja hänen verkostonsa, ryhmät kuin yhteisöt.
Toimintaterapian asiakaskäsitys pohjautuu ihmisen moninaisuuden ymmärtämiseen ja vahvuuksien huomioimiseen. Toimintaterapiassa asiakas nähdään oman tilanteensa asiantuntijana ja aktiivisena osallistujana omaan elämän eri tilanteissa.
TOIMINTATERAPEUTIN ASIANTUNTEMUS
Toimintaterapeuttikoulutus tuottaa osaamista yksilön, toiminnan ja ympäristön väliseen suhteeseen eli toiminnallisuutteen. Toiminnallisuutta määrittävät ihmiselle merkityksellinen ja tarkoituksenmukainen toiminta ja hänen valmiudet ja taidot sekä ympäristön mahdollisuudet ja rajoitteet. Ihmisen toimintaa voidaan tarkastella toimintakokonaisuuksien avulla. Näitä ovat itsestä huolehtiminen, asiointi ja kotielämän toiminnat, koulunkäynti ja opiskelu, työkyky ja työssä suoriutuminen, yhteiskunnallinen osallistuminen, vapaa-ajan toiminta, leikkitoiminta sekä levon ja ajankäytön tasapaino.
Toimintaterapeutti voi toimia niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla, järjestöissä, itsenäisinä yrittäjinä ja projekti- ja kehittämistehtävissä. Toimintaterapeutin ammattitaitoon kuuluvat asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja mahdollistaminen sekä toiminnan terapeuttinen käyttö ja terapiasuhdeosaaminen. Näiden avulla mahdollistetaan asiakkaan osallistuminen itselle merkitykselliseen ja toimivaan arkeen.
TOIMINTATERAPEUTTIKOULUTUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Toimintaterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelma noudattaa kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja osaamisia. Opetussuunnitelman läpileikkaavina teemoina kulkevat toiminnallisuus ja terapeuttinen toiminta, ihmisen moninaisuuden huomioiminen ja arjen toimintojen mahdollistaminen, asiakaslähtöinen työskentely, monialainen yhteistyö, vastuullinen, eettinen ja näyttöön perustuva toiminta ja oman toiminnan arviointi sekä ammatillinen kasvu. Toimintaterapeutin osaamista työelämässä vahvistetaan Metropolian tutkintojen yhteisellä osaamisella.
Koulutuksessa kansainvälisyys toteutuu aktiivisen verkostotyön, opiskelija- ja opettajavaihtojen lisäksi kotikansainvälisyytenä, alan kirjallisuuden, tutkimuksen ja intensiivikurssien sekä vierailujen kautta. Opintojaksoja ja niiden osia sekä laajempia opintokokonaisuuksia tuotetaan yhteistyössä kansainvälisten korkeakoulujen kanssa.
Toimintaterapeuttitutkinnon laajuus on 210 op. Opinnot etenevät toimintaterapeuttina toimimisen perusosaamisesta toimintaterapian osaamisen syventämiseen ja soveltamiseen sekä kehittämiseen ja toimintaterapian asiantuntijana toimimiseen.
Opetussuunnitelman rakenne:
Opiskeluun orientoituminen 10op
Terapeuttinen toiminta ja terapiasuhde toimintaterapiassa, 20 op
Toiminnallisuutta määrittäviä tekijöitä toimintaterapiassa, 25 op
Toiminnallisuuden arviointi toimintaterapiassa, 10 op
Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintaterapiassa, 25 op
Toimintaterapian työelämäharjoittelu, 40 op
Monialainen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta, 35 op
Toimintaterapian asiantuntijuus, yhteistyö ja kansainvälisyys, 30 op
Vapaasti valittavat opinnot, 15 op
Toimintaterapeutin tutkintoon sisältyy 15 op laajuinen opinnäytetyö ja 40 op ohjattua työelämäharjoittelua. Lisäksi opiskelija sisällyttää tutkintoon osaamista täydentäviä ja ammatillista osaamista syventäviä vapaasti valittavia opintoja 15 op.
Opinnot toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena, oppimistehtävinä, käytännön harjoituksina, työelämä yhteistyössä sekä projekteissa ja hankkeissa. Erilaisissa työryhmissä ja verkostoissa toimiminen vahvistaa toimintaterapian osaamista ja työelämätaitoja.
Tutkinnon henkilökunta ohjaa opiskelijaa suunnittelemaan opinnot oma aiempi osaaminen, opetussuunnitelman esille nostamat esitietovaatimukset ja ammatillinen kasvu huomioiden. Opintojen aikana opiskelija arvioi oman osaamisen kehittymistä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään ja sen tuottamaa osaamista arvioidaan yhteistyössä opiskelijoiden, opettajien sekä työelämäkumppaneiden kanssa.
Lisätiedot
Kopioitu hyväksytystä opetussuunnitelmasta SXI21S2
- Lataa liite Assessment framework Bachelor’s thesis (pdf, 151.95 kt)
- Lataa liite Competences, OT (pdf, 260.72 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation (pdf, 131.75 kt)
- Lataa liite Opinnäytetyön arviointikehikko (pdf, 104.25 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko Hyvinvointi toimintaterapian tutkinto (pdf, 293.21 kt)
- Lataa liite Toimintaterapia, osaamismatriisi (pdf, 191.59 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXI22S2-1001 |
Opiskeluun orientoituminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN92 | Orientaatio opintoihin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN93 | Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1002 |
Terapeuttinen toiminta ja terapiasuhde toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP71 | Terapeuttisen toiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP72 | Minä toimintaterapeuttina | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ65 | Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ62 | Terapeuttisen toiminnan ja terapiasuhdeosaamisen syventäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1003 |
Toiminnallisuutta määrittäviä tekijöitä toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN95 | Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN97 | Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN94 | Psykologinen näkökulma toiminnallisuuteen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN96 | Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toiminnallisuuteen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO22 | Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1004 |
Toiminnallisuuden arviointi toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP73 | Toiminnallisuuden arviointi 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP74 | Toiminnallisuuden arviointi 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1005 |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP80 | Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP76 | Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP77 | Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP78 | Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO23 | Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1006 |
Toimintaterapian työelämäharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
40 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP75 | Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP81 | Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ66 | Toimintaterapian työelämäharjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ67 | Toimintaterapian työelämäharjoittelu 4 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1007 |
Monialainen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki ) |
35 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP79 | Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1008 |
Toimintaterapian asiantuntijuus, yhteistyö ja kansainvälisyys
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ68 | Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ73 | Yhteistoiminta asiantuntijuuden ja ammattitaidon kehittämisessä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ70 | Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ74 | Toimintaterapeutin ammatti-identiteetin vahvistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXI22S2-1009 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 55 | 20 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 20 | 12.5 | 17.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 17.5 | 15 | 10 | 15 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.