Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian syventävät opinnot 1Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00CI29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 19.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaija Kekäläinen
  • Akvaliina Lacho
Ryhmät
  • SXI21K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti lukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan). Tehtävien palautusajankohdat 1.10.2023 tai 19.11.2023.
Mikäli opiskelija valmistumassa ja tarvitsee arvosanan opintorekisteriin sen vuoksi tiettyyn päivään mennessä, tulee tämä mainita tehtävien palautuksen yhteydessä sähköpostilla opintojakson opettajille.

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot työtilassa opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät löytyvät OMAsta opintojakson työtilasta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

2 op yksilötehtävä ja 3 op paritehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että molemmat tehtävät palautetaan samaan aikaan.

.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 02.04.2023

Ajoitus

22.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaija Kekäläinen
  • Akvaliina Lacho

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti kesälukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan)

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot työtilassa opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät löytyvät OMAsta opintojakson työtilasta 22.5. alkaen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 31.7.2023
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

2 op yksilötehtävä ja 3 op paritehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Kaija Kekäläinen
  • Akvaliina Lacho
Ryhmät
  • SXI20S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti lukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan)

Vaihtoehtoinen suoritustapa 3 op osuuteen:

FAB intensiiviviikko 6.-10.2. Helsingissä. Tässä toteutusvaihtoehdossa opiskelija osallistuu englanninkieliseen opetukseen (erillinen aikataulu vahvistuu tammikuussa) sekä ryhmätyöskentelyyn belgialaisten ja itävaltalaisten opiskelijoiden kanssa. Käytännössä tämä vaatii työpanosta ko.viikolla joka päivä kampuksella ja viikon aikana ryhmätyönä valmistuva esitys korvaa parityönä tehtävän kirjallisen tehtävän. Katso ystävällisesti ko.intensiiviviikon oppimistavoitteet lisätiedoista.
Jos haluat osallistua tälle intensiiviviikolle, niin laita sähköpostia jasu.forss@metropolia.fi kevään opintojaksoille ilmoittautumisajan alkaessa (28.11. alkaen)
Mukaan otetaan 7 ensimmäiseksi ilmoittautunutta opiskelijaa, jotka pystyvät sitoutumaan ma 6.2. - pe 10.2. välisen ajan työskentelemään kampuksella.

Opintojaksolle ilmottaudutaan normaalisti vaikka osallistuisit tähän vaihtoehtoiseen toteutukseen.


Tehtävien palautusajankohdat 28.2. tai 28.4. Mikäli opiskelija valmistumassa ja tarvitsee arvosanan opintorekisteriin sen vuoksi tiettyyn päivään mennessä, tulee tämä mainita tehtävien palautuksen yhteydessä sähköpostilla opintojakson opettajille.

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot työtilassa opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät löytyvät OMAsta opintojakson työtilasta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

Kansainvälisyys

FAB osuudessa yhteistyö Artevelden ja FH Campus Wien opiskelijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

2 op yksilötehtävä ja 3 op paritehtävä
tai
2 op yksilötehtävä ja 3 op FAB intensiiviviikolle osallistuminen (suoritusaika 6.2.-10.2.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että molemmat tehtävät palautetaan samaan aikaan.

Learning outcomes for intensive week 6.-10.2.23
In the end of week students have ideas and knowledge about OT 2030, what it could be, challenges and opportunities. The students feel empowered to think and act outside today's "OT box", e.g. have ideas to start new projects, are empowered to try a job outside the core area of OT.
1.The Students recognize key areas of occupational therapy in terms of the future at the field in European countries.
2.The students build new knowledge and skills based on critical thinking and the competences that they have acquired about future challenges.
3.The students are able to act as ambassadors for their own profession in a multicultural society as well as in new areas.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Akvaliina Lacho
Ryhmät
  • SXI20K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti lukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan)

Tehtävien palautusajankohdat 30.9. tai 18.11. Mikäli opiskelija valmistumassa ja tarvitsee arvosanan opintorekisteriin sen vuoksi tiettyyn päivään mennessä tulee tämä mainita tehtävien palautuksen yhteydessä sähköpostilla opintojakson opettajille.

Oppimateriaalit

Löytyy työtilasta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät Oman työtilassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että molemmat tehtävät palautetaan samaan aikaan. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 01.04.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Akvaliina Lacho

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan 23.5.- 14.8. 2022 välisenä aikana omatahtisesti. Opintojakso koostuu 3 op paritehtävästä ja 2 op yksilöllisestä tehtävästä. Lisäksi jokainen opiskelija osallistuu Moodlessa keskusteluun.

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät Moodlessa, työtilasta löytyy 23.5.22 alkaen ohjeet Moodleen kirjautumiseksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h
-itsenäinen työskentely oman ja yhdessä parin kanssa sovitun aikataulun mukaisesti opintojakson toteutusaikana
- opintojaksoon liittyvään kirjallisuuteen perehtyminen ja itsenäinen tiedonhaku
- 3 op paritehtävän ja 2 op itsenäisen tehtävän jälkeen osallistuminen keskusteluun Moodlessa. Keskustelu päättyy Moodlessa 14.8.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Akvaliina Lacho
Ryhmät
  • SXI19S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti lukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan)

Vaihtoehtoinen suoritustapa 3 op osuuteen:
FAB intensiiviviikko 7.-11.2. Helsingissä. Tässä toteutusvaihtoehdossa opiskelija osallistuu englanninkieliseen opetukseen (erillinen aikataulu tammikuussa) sekä ryhmätyöskentelyyn belgialaisten ja itävaltalaisten opiskelijoiden kanssa. Osa opiskelijoista voi tehdä toteutuksen ryhmätehtävän suomen kielellä. Tämäkin ryhmä mukaelee intensiiviviikon ohjelmaa. Käytännössä tämä vaatii työpanosta ko.viikolla joka päivä ja viikon aikana ryhmätyönä valmistuva esitys korvaa parityönä tehtävän kirjallisen tehtävän. Jos haluat tehdä tämän toteutuksen, laita sähköpostilla tieto jasu.forss@metropolia.fi 9.1. mennessä. Opintojaksolle ilmottaudutaan normaalisti vaikka osallistuisit tähän vaihtoehtoiseen toteutukseen.


Tehtävien palautusajankohdat kevätlukukaudella 27.2. tai 29.4. Moodleen. Mikäli opiskelija valmistumassa ja tarvitsee arvosanan opintorekisteriin sen vuoksi tiettyyn päivään mennessä tulee tämä mainita tehtävien palautuksen yhteydessä sähköpostilla opintojakson opettajille.

Oppimateriaalit

Tarkemmat tiedot moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta

Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät Moodlessa, työtilasta löytyy 20.12.21. alkaen ohjeet Moodleen kirjautumiseksi

Kansainvälisyys

FAB osuudessa yhteistyö Artevelden ja FH Campus Wien opiskelijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

2 op yksilötehtävä ja 3 op paritehtävä
tai
2 op yksilötehtävä ja 3 op FAB intensiiviviikon tehtävä (suoritusaika 7.2.-11.2., palautus 27.2.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h
Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että molemmat tehtävät palautetaan samaan aikaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.