Toimintaterapian syventävät opinnot 1 (kesätoteutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CI29-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 02.04.2023
Ajoitus
22.05.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.
Sisältö
Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan omassa tahdissa joustavasti kesälukukauden aikana (2 op itsenäinen tehtävä ja 3 op paritehtävä, palautetaan samaan aikaan)
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot työtilassa opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta tehtävästä:
2 op yksilöllinen ammatillisen harkinnan tehtävä
3 op paritehtävä valitusta syventymisalueesta
Työskentely itsenäistä, materiaalit ja tehtävät löytyvät OMAsta opintojakson työtilasta 22.5. alkaen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus 31.7.2023
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
2 op yksilötehtävä ja 3 op paritehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Annettujen tehtävien tekeminen ja palautus ilmoitettuina ajankohtina. Itsenäinen perehtyminen annettuun kirjallisuuteen sekä oma tiedonhaku.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä 50%
Paritehtävä 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2 ja 3.