Tutkimuslähtöinen suunnitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: KM00EI74
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tutkimuslähtöisessä kehitystyössä, soveltaa sen toimintaperiaatteita ja raportoida tutkimustuloksista. Hän osaa analysoida ja ratkaista ongelmia tutkimuslähtöisesti.
Sisältö
- tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat
- tutkimuslähtöinen suunnittelu
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessi
- suunnitteluun sovellettavat tutkimusmetodit
- tutkimustulosten raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee monipuolisesti tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti käytännössä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 14.03.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
- Katri Myllylä
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE22S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tutkimuslähtöisessä kehitystyössä, soveltaa sen toimintaperiaatteita ja raportoida tutkimustuloksista. Hän osaa analysoida ja ratkaista ongelmia tutkimuslähtöisesti.
Sisältö
- tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat
- tutkimuslähtöinen suunnittelu
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessi
- suunnitteluun sovellettavat tutkimusmetodit
- tutkimustulosten raportointi
Oppimateriaalit
Materiaalit ilmoitetaan toteutuksen aikana
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Argumentointi
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Etäopetus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
–
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutus ei sisällä tenttiä
Kansainvälisyys
–
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
–
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opettajavetoisten tapaamisten lisäksi toteutuksella on tapaamisten välillä tehtäviä itsenäisiä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Toteutukselle on merkitty myös itsenäiseen työskentelyyn kalenterivarauksia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla hyödynnetään Teams-työtilaa. Tilan käyttö vain Metropolia-tunnuksilla. Toteutukselle ilmoittautuneet lisätään työtilaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee monipuolisesti tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti käytännössä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja oppimistehtävät
Jatkuva arviointi
Osallistuminen
Vertaisarviointi ja opponointi
Itsearviointi
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
17.01.2023 - 16.03.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
- Katri Myllylä
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE21S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tutkimuslähtöisessä kehitystyössä, soveltaa sen toimintaperiaatteita ja raportoida tutkimustuloksista. Hän osaa analysoida ja ratkaista ongelmia tutkimuslähtöisesti.
Sisältö
- tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat
- tutkimuslähtöinen suunnittelu
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessi
- suunnitteluun sovellettavat tutkimusmetodit
- tutkimustulosten raportointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee monipuolisesti tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti käytännössä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
18.01.2022 - 10.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
- Katri Myllylä
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE20S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tutkimuslähtöisessä kehitystyössä, soveltaa sen toimintaperiaatteita ja raportoida tutkimustuloksista. Hän osaa analysoida ja ratkaista ongelmia tutkimuslähtöisesti.
Sisältö
- tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat
- tutkimuslähtöinen suunnittelu
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessi
- suunnitteluun sovellettavat tutkimusmetodit
- tutkimustulosten raportointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee monipuolisesti tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti käytännössä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.