Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuslähtöinen suunnittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EI74-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 14.03.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tero Marin
  • Katri Myllylä

Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät

  • KXE22S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia tutkimuslähtöisessä kehitystyössä, soveltaa sen toimintaperiaatteita ja raportoida tutkimustuloksista. Hän osaa analysoida ja ratkaista ongelmia tutkimuslähtöisesti.

Sisältö

- tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat
- tutkimuslähtöinen suunnittelu
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessi
- suunnitteluun sovellettavat tutkimusmetodit
- tutkimustulosten raportointi

Oppimateriaalit

Materiaalit ilmoitetaan toteutuksen aikana

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Argumentointi
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Etäopetus
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutus ei sisällä tenttiä

Kansainvälisyys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opettajavetoisten tapaamisten lisäksi toteutuksella on tapaamisten välillä tehtäviä itsenäisiä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Toteutukselle on merkitty myös itsenäiseen työskentelyyn kalenterivarauksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla hyödynnetään Teams-työtilaa. Tilan käyttö vain Metropolia-tunnuksilla. Toteutukselle ilmoittautuneet lisätään työtilaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tutkimuksellisen toiminnan lähtökohtia osana suunnittelijan työtä. Hän tuntee monipuolisesti tutkimuslähtöisen suunnittelun toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä luovasti ja tarkoituksenmukaisesti käytännössä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti tutkimuksen peruskäsitteet, tutkimusprosessin rakenteen, suunnitteluun soveltuvat tutkimusmetodit ja tulosten raportoinnin periaatteet.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen toiminnan lähtökohdat. Hän tietää, mitä on tutkimuslähtöinen suunnittelu. Opiskelija tuntee tutkimuksen peruskäsitteitä, tutkimusprosessin rakennetta, suunnitteluun soveltuvia tutkimusmetodeja ja tulosten raportoinnin periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja oppimistehtävät
Jatkuva arviointi
Osallistuminen
Vertaisarviointi ja opponointi
Itsearviointi