Osteopatia: SXF23S1
Opetussuunitelman tunnus: SXF23S1
- Tutkintonimike
- Osteopaatti (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Osteopatian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma koostuu 5 opintokokonaisuudesta, joilla kullakin on oma teemansa: Ihmisen rakenne ja toiminta, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito, Osteopaatin kliininen osaaminen, Kehittämis- ja johtamisosaaminen osteopatiassa sekä 15 op vapaasti valittava kokonaisuus, jonka opiskelija voi rakentaa itse Metropolian monialaisesta tarjonnasta. Opintoihin sisältyy myös 10 op:n Innovaatioprojekti, joka toteutetaan moniammatillisissa ryhmissä.
Osaamisperustainen opetussuunnitelma osaamistavoitteineen kuvaa minkälaista osaamista opiskelijan edellytetään hankkivan. Tavoitteet auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa osaamistaan ja tulevaa oppimistaan. Omat valinnat, aikaisemman osaamisen tunnistaminen (AHOT) ja joustavat yksilölliset toteuttamistavat mahdollistavat yksilöllisen opintopolun joka kuvataan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS). Tutoropettaja, opinto-ohjaaja, muut opettajat ja henkilöstö tukevat opiskelijan opintojen etenemistä.
Koulutuksen aikana opiskelijan on mahdollista hakeutua eripituisiin opiskelijavaihtoihin. Kansainväliseen toimintaan voi osallistua myös mm. Metropolian kansainvälisellä viikolla, opintojen yhteydessä ja yhteisessä toiminnassa ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa. Osa opetuksesta voi toteutua täysin englannin kielellä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmatyöstä vastaa tutkinto-ohjelman OPS-työryhmä, ja opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden sekä työelämän kanssa. Opetussuunnitelman kehittämistyössä on hyödynnetty opiskelijapalautetta, ja työelämältä kerättyä arviointitietoa on hyödynnetty suunniteltaessa opetussuunnitelman painopistealueita. Opetussuunnittelutyössä on otettu huomioon Metropolia Ammattikorkeakoulun strategiset linjaukset ja arvot. Suunnittelussa on huomioitu tutkinto-ohjelman neuvottelukunnalta 2020 saatu palaute. Osteopatian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma pohjautuu vahvasti kansainväliseen malliin, ja suurin osa kirjallisuudesta on englanninkielistä.
Osteopatian opetussuunnitelma on kehitetty yleiseurooppalaisen toimenkuvan mukaiseksi, noudattaa osteopatiapalvelujen CEN standardia ja auditoitu Austrian Standards Instituten toimesta 2022. Uusi opetussuunnitelma on käsitelty ja hyväksytty Osteopatian tutkinnon neuvottelukunnassa 24.1.2023.
Osaamisperustaisen opetussuunnitelman suunnittelussa on huomioitu seuraavat dokumentit:
- European Standard Osteopathic healthcare provision. CEN FprEN 16686:2015
- OsEAN Standard for the Management of Osteopathic Educational Providers
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXF22S1 seuraavin muutoksin:
- Esitietovaatimuksia on tarkistettu ja muutettu nykyisiä tarpeita vastaavaksi
- Osteopaatti terveyden edistäjänä uutena opintojaksona asiantuntijaviestinnän ja tietotekniikan tilalle
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö on Sandra Rinne ja ylläpitäjä Auli Räsänen.
- Lataa liite AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite AMK-ont kuvaus 2014 hyväksytty 191212 (pdf, 339.46 kt)
- Lataa liite FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 30.02 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125 (pdf, 538.22 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125 (pdf, 453.60 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 23.44 kt)
- Lataa liite OSTEOPATIA osaamismatriisi 2023 FIN ENG (pdf, 7.90 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
osteopatia::kompetenssi
Tallennettu 17.2.2009 04-2006 "Koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit" -dokumentista
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ihmisen anatomia 2 ja palpaatiotaidot |
Syventävä kliininen anatomia |
Ihmislähtöinen työtapa osteopatiassa |
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1 |
Osteopaatin erityisosaaminen |
Erotusdiagnostiikka |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Osteopaatti terveyden edistäjänä |
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Syventävä kliininen anatomia |
Osteopaatti kliinisenä asiantuntijana |
Työelämäharjoittelu |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 5 |
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä |
Osteopaatti kliinisenä asiantuntijana |
Osteopaatti terveyden edistäjänä |
Osteopatian historia ja englanti ammattikielenä |
Monialainen innovaatioprojekti |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ohjattu kliininen harjoittelu 1 |
Ohjattu kliininen harjoittelu 2 |
Ohjattu kliininen harjoittelu 3 |
Ohjattu kliininen harjoittelu 4 |
Osteopaatti terveyden edistäjänä |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Monialainen innovaatioprojekti |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ihmisen anatomia 1 |
Ihmisen anatomia 2 ja palpaatiotaidot |
Ihmisen anatomia 3 |
Ihmisen anatomia 4 ja työelämän ruotsi |
Sisäelinten anatomia ja fysiologia |
Liikkumisen toiminnallinen anatomia |
Syventävä kliininen anatomia |
Ihmislähtöinen työtapa osteopatiassa |
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 2 |
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3 |
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 4 |
Erotusdiagnostiikka |
Kliiniseen harjoitteluun perehtyminen |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Osteopaatti terveyden edistäjänä |
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Ihmisen anatomia 2 ja palpaatiotaidot |
Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia osteopatiassa |
Elimistön puolustusmekanismit |
Neuroanatomia ja -fysiologia |
Ihmisyksilön kehitys |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä |
Osteopaatin erityisosaaminen |
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä |
Erotusdiagnostiikka |
Osteopaatti kliinisenä asiantuntijana |
Kliiniseen harjoitteluun perehtyminen |
Työelämäharjoittelu |
Osteopatian historia ja englanti ammattikielenä |
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Luokittelemattomat |
Somaattinen dysfunktio |
Anamneesin laatiminen ja perustutkiminen |