Siirry suoraan sisältöön

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00FH94

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa tutkia ja käsitellä monipuolisesti pään, kaularangan, rintakehän, lantion ja raajojen alueiden kudoksia osteopaattisin tekniikoin. Opiskelija herkistää ja kohdentaa tarkasti palpaatiotaan osteopaattisissa manuaalisissa tekniikoissa. Opiskelija tunnistaa kyseisiin alueisiin kohdistuvien osteopaattisten tekniikoiden, kuten manipulaatiotekniikan HVLA (high velocity low amplitude) indikaatiot, kontraindikaatiot ja osaa selittää tekniikoiden vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen.

Asiakkaan terveyttä edistävä ohjaus ja neuvonta 1 op
Opiskelija ymmärtää omahoidon ja liikunnan merkityksen terveydelle ja osaa perustella sen merkitystä osana osteopaattista hoitoa. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata asiakkaalle yksilöllisiä ja turvallisia omahoito-ohjeita terveyden edistämiseksi ja osteopaattisen hoidon tukemiseksi. Opiskelija osaa perustella ohjauksensa anatomisesti ja fysiologisesti. Opiskelija osaa hyödyntää verbaalista, visuaalista ja taktiilista ohjaamista.

Sisältö

• Eri kehonosiin kohdistuvia tutkimisrutiineja ja osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja HVLA (high velocity low amplitude) tekniikat
• Osteopaattinen lähestymistapa kraniaalisella osa-alueella
• Asiakkaan terveyttä edistävä ja itseohjautuvuutta tukeva ohjaus ja neuvonta
• Terveys- ja luuliikuntasuositukset
• Omahoitosuunnitelma osteopaattisen hoidon tukena
• Rinta- ja lannerangan liikkuvuusharjoitteet

Opintojakso sisältää 4 op harjoittelua

Esitietovaatimukset

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia osteopatiassa, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.