Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminen ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00BO76

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
  • Niina Pietilä
Ryhmät
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

ks. lisätietoa opiskelijalle

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: työpajatyöskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkkototeutus, syksy 2023 / Markus Neuvonen ja Niina Pietilä
Kirjatenttitoteutus, syksy 2023 /Markus Neuvonen ja Niina Pietilä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Myllypuron kampuksella:
30.8. klo 8.30 - 11.45 / MN + NP
7.9. klo 12.45 - 16.00 / NP
13.9. klo 8.30 - 11.45/ NP
21.09. klo 8.30 - 11.45/ MN
27.09. klo 8.30 - 11.45 MN
4.10. klo 8.30 - 11.45 / MN
11.10. klo 12.45 - 16.00 /NP

huom. muutokset mahdollisia

EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Markus Neuvoseen.
- Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.
Opintojaksolle hyväksytään max 35 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

30.8. klo 8.30 - 11.45 / MN + NP
7.9. klo 12.45 - 16.00 / NP
13.9. klo 8.30 - 11.45/ NP
21.09. klo 8.30 - 11.45/ MN
27.09. klo 8.30 - 11.45 MN
4.10. klo 8.30 - 11.45 / MN
11.10. klo 12.45 - 16.00 /NP

huom. muutokset mahdollisia

Opintojakso suoritetaan 30.8. - 22.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.

EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pari- ja ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimistehtävät.
Arvinoinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Ryhmät
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH21K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajina toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.

Opintojaksolle hyväksytään max 30 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähintään 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 18.8. - 22.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa. Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvoseen .

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

18.8. klo13.00 - 14.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1. teeman ohjeistus, Ehdoton läsnäolo
11.10. klo 9.00 - 11.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute. Ehdoton läsnäolo

1.teema 18.8. - 27.8. (ohjauszoom 22.8. klo 9.00 - 10.00)
2. teema 28.8. - 10.9. (ohjauszoom 4.9. klo 11.00 - 12.00)
3. teema 11.9. - 17.9. (ohjauszoom 11.9. klo 10.00 - 11.00)
4. teema 18.9. - 24.9. (ohjauszoom 18.9. klo 10.00 - 11.00)
5. teema 25.9.– 8.10. (ohjauszoom 25.9. klo 10.00 - 11-00)
6. teema 9.10.–13.10. (ohjauszoom 9.10. klo 9.00 - 10.00 )

huom. muutokset mahdollisia

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetus tai kirjatentti -opintojaksot syksyllä 2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Lisätietoja opiskelijoille

18.8. klo13.00 - 14.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1. teeman ohjeistus, Ehdoton läsnäolo
11.10. klo 9.00 - 11.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute. Ehdoton läsnäolo

1.teema 18.8. - 27.8. (ohjauszoom 22.8. klo 9.00 - 10.00)
2. teema 28.8. - 10.9. (ohjauszoom 4.9. klo 11.00 - 12.00)
3. teema 11.9. - 17.9. (ohjauszoom 11.9. klo 10.00 - 11.00)
4. teema 18.9. - 24.9. (ohjauszoom 18.9. klo 10.00 - 11.00)
5. teema 25.9.– 8.10. (ohjauszoom 25.9. klo 10.00 - 11-00)
6. teema 9.10.–13.10. (ohjauszoom 9.10. klo 9.00 - 10.00 )

huom. muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ilmoitetaan opintojaksolla

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
  • Niina Pietilä
Ryhmät
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH20K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvoseen.

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kirjatenttien aikataulu:

Tentti: 19.09.2023 klo 12.45 - 16.00 tilassa MPA5015

Uusintatentti 1: yleisenä uusintatenttipäivänä, Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 (huom. seuraa tiedotusta, koska yleiset tenttipäivät voivat vielä muuttua)
Uusintatentti 2: yleisenä uusintatenttipäivänä Ma 11.12. klo 16.30 – 20.00 (huom. seuraa tiedotusta, koska yleiset tenttipäivät voivat vielä muuttua)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja osaamisen osoittaminen tentillä


Kirjatentti: Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.

E-kirja teoksesta löytyy mm. täältä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoiset toteutukset: lähiopetus tai verkkokurssi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvioinnin kriteerit (Rousu & Lanne-Eriksson 2021):
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi

Arviointitasot:

(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.

(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.

(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.

(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Ryhmät
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Aikataulu:

16.01.2023 12.45 - 16.00 MPA4010
30.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4010
13.02.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
27.02.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
13.03.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
27.03.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
03.04.2023 12.45 - 16.00 MPA2019

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta, työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoiset toteutukset: verkkokurssi ja tentti; lisätietoa myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä (= noin 135 h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Täsmentyy myöhemmin.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Ryhmät
  • SXG20S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Ryhmät
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa (Teemat avautuvat klo 8.30 ja sulkeutuvat klo 16.00) Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

11.1. klo 14-15 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
12.4. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
1.teema 16.1.–29.1.
2. teema 30.1–12.2. (ohjauszoom 01.02.2023 09.00 - 10.00)
3. teema 13.2–26.2. (ohjauszoom 13.02.2023 10.00 - 11.00)
4. teema 27.2.–12.3. (ohjauszoom 27.02.2023 10.00 - 11.00)
5. teema 13.3.–26.3. (ohjauszoom 13.03.2023 10.00 - 11.00)
6. teema 27.3.–9.4. (ohjauszoom 27.03.2023 10.00 - 11.00)

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoiset toteutukset: verkkokurssi ja tentti; lisätietoa myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä (= noin 135 h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

11.1. klo 14-15 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
12.4. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
1.teema 16.1.–29.1.
2. teema 30.1–12.2. (ohjauszoom 01.02.2023 09.00 - 10.00)
3. teema 13.2–26.2. (ohjauszoom 13.02.2023 10.00 - 11.00)
4. teema 27.2.–12.3. (ohjauszoom 27.02.2023 10.00 - 11.00)
5. teema 13.3.–26.3. (ohjauszoom 13.03.2023 10.00 - 11.00)
6. teema 27.3.–9.4. (ohjauszoom 27.03.2023 10.00 - 11.00)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Tulevaisuuden haasteet (suorite)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Osaamisen johtaminen (T-H-K)
Kehittäminen ja muutosjohtaminen (T-H-K) ja suorite
Työhyvinvointi (suorite)
Arvioinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markus Neuvonen
Ryhmät
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kirjatenttien aikataulu:

- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kirjatentti: Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.

E-kirja teoksesta löytyy mm. täältä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatenttien aikataulu:

- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoiset toteutukset: lähiopetus ja verkkokurssi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä (= noin 135 h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen

Opintojakso edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu.

Toteutus on kirjatenttinä.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kirjatentissä tentitään teos Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.

Teos löytyy kirjastosta, sekä E-kirjana: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf

Kirjatenttien aikataulu:

- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvioinnin kriteerit (Rousu & Lanne-Eriksson 2021):
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi

Arviointitasot:

(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.

(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.

(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.

(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: työpaja työskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

katso:
SX00BO76-3043 Verkkototeutus / Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3046 Kirjatenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen AHOT-opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 15.8.- 21.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 26.8. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 16.8.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.

30.8 klo 9–11.45
7.9. klo 9–11.45
14.9. klo 9–11.45
21.9. klo 9–11.45
28.9. klo 9–11.30
6.10. klo 9–11.45

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pari- ja ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimistehtävät.
Arvinoinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

katso:
SX00BO76-3042 Lähiopetustoteutus /Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3046 Tenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH20K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).

Opintojakso suoritetaan 24.8.-27.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa (Teemat avautuvat klo 8.30 ja sulkeutuvat klo 16.00) Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.

24.8. klo 12.45- 16.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (luokassa MPA4018) Ehdoton läsnäolo
27.10. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (luokassa MPA2029) Ehdoton läsnäolo
1.teema 24.8.-6.9
2. teema 7.9–20.9. (ohjauszoom 7.9. klo 15–16)
3. teema 21.9–4.10. (ohjauszoom 21.9. klo 15–16)
4. teema 5.10.–18.10. (ohjauszoom 5.10. klo 15–16)
5. teema 19.10.–27.10. (ohjauszoom 19.10. klo 15–16)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Tulevaisuuden haasteet (suorite)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Osaamisen johtaminen (T-H-K)
Kehittäminen ja muutosjohtaminen (T-H-K) ja suorite
Työhyvinvointi (suorite)
Arvioinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Tentittävä materiaali; Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021.Lähijohtaminen sosiaalialla.
Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/504805
Julkaisun pysyvä linkki on: http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4
Joitakin kappaleita Metropolian kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 31.8. klo 9–12 luokka MPA4018
1.uusinta 17.10. (ilm.14.9–30.9)
2. uusinta 12.12. (ilm.30.10.–22.11.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetustoteutus: SX00BO76-3042 Minna Lanne-Eriksson
Verkkototeutus: SX00BO76-3043 Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135t)

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu päättövaiheen SXH20K1 ja SHX20K2 opiskelijoille (edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu). Opettaja: Minna Lanne-Eriksson
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvioinnin kriteerit; Minna Lanne-Eriksson 2022
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa

Hylätty (0)

(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

19.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Tentittävä materiaali; Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021.Lähijohtaminen sosiaalialla.
Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/504805
Julkaisun pysyvä linkki on: http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4
Joitakin kappaleita Metropolian kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 19.1. klo 9–12 luokassa MPA4015
1. uusinta Ti 22.2. klo 16.30–20.00 SU202202 (Ilmoittautuminen: 20.1.–4.2.)
2. uusinta Ti 26.4. klo 16.30 – 20.00 SU202204 (Ilmoittautuminen: 15.3. – 5.4.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetustoteutus: SX00BO76-3039 Minna Lanne-Eriksson
Verkkototetutus: SX00BO76-3040 Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135t)

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu päättövaiheen SXH19S1 opiskelijoille (edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu). Opettaja: Minna Lanne-Eriksson
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvioinnin kriteerit; Minna Lanne-Eriksson 2021
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa

Hylätty (0)

(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 24

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 1.1.- 25.3. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 19.1. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 10.1.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.

24.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio ja ennakkotehtävän käsittely
3.2. klo 12.45- 16.00 Teema 1
14.2. klo 12.45-1.60 Teema 2.
24.2. klo 12.45-16.00 Teema 3.
7.3. klo 12.45-16.00 Teema 4
23.3. klo 9-11.45 Teema 5.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: työpaja työskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

katso:
SX00BO76-3040 Verkkototeutus / Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3045 Kirjatenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 10.1.- 25.3. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 19.1. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 10.1.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.

MIKÄLI KORONATILANNE EDELLYTTÄÄ ETÄOPETUSTA, SIIRRETÄÄN LÄHIOPETUSTUNNIT ZOOMIIN. OSALLISTUJILTA EDELLYTETÄÄN KAMERAN JA MIKROFONIN KÄYTTÖÄ

24.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio ja ennakkotehtävän käsittely
3.2. klo 12.45- 16.00 Teema 1
14.2. klo 12.45-1.60 Teema 2.
24.2. klo 12.45-16.00 Teema 3.
7.3. klo 12.45-16.00 Teema 4
23.3. klo 9-11.45 Teema 5.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimispäiväkirja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 24

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

katso:
SX00BO76-3039 Lähiopetustoteutus
SX00BO76-3045 Tenttitoteutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

1.Teema 3.3.–15.3. (30t)
2.Teema 16.3.-29.3. (30t)
3.Teema 30.3.-12.4. (30t)
4.Teema 13.4.-26.4. (30t)
5.Teema 27.4.-5.5. (15t)

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan verkossa 2.3.-5.5. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa (avautuvat ja sulkeutuvat noin 2 viikon välein), joissa suoritetaan pari- ja yksilötehtäviä.
EHDOTON läsnäolo;
MIKÄLI KORONATILANNE EDELLYTTÄÄ ETÄOPETUSTA, SIIRRETÄÄN LÄHIOPETUSTUNNIT ZOOMIIN. OSALLISTUJILTA EDELLYTETÄÄN KAMERAN JA MIKROFONIN KÄYTTÖÄ
2.3. klo 12.45- 16.00 Orientaatio opintojaksoon ja ryhmiin jako (luokassa MPA4018)
5.5. klo 12.45-16.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (luokassa MPA4018)
Opintojakso koostuu 5 teemasta. Opintoteemat aukeavat 3.3./ 16.3./ 30.3./ 13.4./ 27.4. Sivut suljetaan ennen seuraavan teeman alkamista.
1.Teema 3.3.–15.3. (30t) Tulevaisuuden haasteet; Parikeskustelu ja koonti (T-H-K)
2.Teema 16.3.-29.3. (30t) Strateginen ajattelu (T-H-K) ja Muutoksen johtaminen (suorite)
3.Teema 30.3.-12.4. (30t) Osaamisen johtaminen (T-H-K)
4.Teema 13.4.-26.4. (30t) Kehittämissuunnitelma (suorite)
5.Teema 27.4.-5.5. (15t) Osaamisen jakaminen (suorite)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Parikeskustelu ja koonti (T-H-K)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Haastattelutehtävä (T-H-K)
Kehittämissuunnitelma (suorite)
Osaamisen jakaminen (suorite)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 03.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Lauri Narinen
  • Taina Konttinen
Ryhmät
  • SXG19S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäisiä tehtäviä ja kirjallisuusartikkeleita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TENTTI: Maanantai 28/2 klo 9-12 MPA6018

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetus:
To 13/1 klo 12:45 - 16:00 MPA 6017
Ke 19/1 klo 8:30 - 11:45 MPA 6011
To 27/1 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
To 3/2 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
Ke 9/2 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
Ma 14/2 klo 12:45 - 16:00 MPA 4010

TENTTI: Maanantai 28/2 klo 9-12 MPA6018

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu