Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen (kirjatentti) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO76-3046

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Lanne-Eriksson

Vastuuopettaja

Minna Lanne-Eriksson

Ryhmät

  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.

Sisältö

Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.

Oppimateriaalit

Tentittävä materiaali; Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021.Lähijohtaminen sosiaalialla.
Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/504805
Julkaisun pysyvä linkki on: http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4
Joitakin kappaleita Metropolian kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 31.8. klo 9–12 luokka MPA4018
1.uusinta 17.10. (ilm.14.9–30.9)
2. uusinta 12.12. (ilm.30.10.–22.11.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetustoteutus: SX00BO76-3042 Minna Lanne-Eriksson
Verkkototeutus: SX00BO76-3043 Minna Lanne-Eriksson

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135t)

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu päättövaiheen SXH20K1 ja SHX20K2 opiskelijoille (edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu). Opettaja: Minna Lanne-Eriksson
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvioinnin kriteerit; Minna Lanne-Eriksson 2022
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa

Hylätty (0)

(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.

Esitietovaatimukset

2. harjoittelu